Hur få bort axeln till kopplingsarmen???

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Göran
S-Poster
Posts: 147
Joined: 2004-03-30 17:06:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Hur få bort axeln till kopplingsarmen???

#1 Post by Göran »

Det sista man skall göra innan man ska ta bort kopplingshuset är:

"Lossa bulten som håller kopplingarmsaxeln. På axelns ände
gänga i en lång M8 bult. "Rucka" loss och dra ut axeln med stor
skuvmejsel."

Är detta en riktig tolkning, jag får inte axeln att rubba sig?
Kan man behöva ta till mycket våld?
Går det att få bort kopplingshuset utan att ta bort axeln?
Tacksam för förslag inom snar framtid då det hindrar mig från
att komma vidare.

/Göran

"en glad amatör med problem"
Körde röd 944 S -87

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#2 Post by Karl Birgander »

Skruva in en m8 bult, runt vilken du hänger en 10 mm ringnyckel och sedan bankar du på ringnyckeln.
Axeln sitter FAST! Mycket 5-56 och mycket våld är det som gäller...

Har du glidhammare är det troligen bättre.

På de 3 jag ryckt axeln på var det våld som löste biffen.

EDIT: Den går att slå ut från ovansidan om du kommer åt....

EDIT2: Nej, du får inte loss kåpan utan att lossa den..

Duger svar inom 16 minuter? :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#3 Post by Pär Hylander »

Det är inte så att du inte tagit bort slavcylindern än? Den lär ju ligga och trycka lite på axeln i fråga.

Antagligen har ju X antal tusen mil damm från lamellen tillsammans med spår av motorolja som letat sig egenom vevaxeltätningen bildat en hård fin cementliknande beläggning på axeln
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Göran
S-Poster
Posts: 147
Joined: 2004-03-30 17:06:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by Göran »

Suveränt, vilka killar (tyvärr för få tjejer) det finns här.

Då är det bara och gå på med klubba och muskler.
Pär Hylander wrote:Det är inte så att du inte tagit bort slavcylindern än?
Nej, det var nästan det första jag tog bort.

TACK!
/Göran
Körde röd 944 S -87

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#5 Post by Daniel E »

Karl Birgander wrote:Axeln sitter FAST! Mycket 5-56 och mycket våld är det som gäller...
Har du glidhammare är det troligen bättre.
Jag har gjort din operation några gånger nu, och glidhammare förenklar verkligen. Nållagren på kopplingsarmen hade gjort avtryck i en av axlarna jag demonterade.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#6 Post by xanlar »

det enklaste är att gänga i en lång skruv eller en gängstav. för över ett järnrör som är lite större än axeln som ska dras ut, sätt en bricka över och skruva med en mutter. då dras axeln ut ganska enkelt i röret

User avatar
Göran
S-Poster
Posts: 147
Joined: 2004-03-30 17:06:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by Göran »

Daniel E wrote:
Karl Birgander wrote:Axeln sitter FAST! Mycket 5-56 och mycket våld är det som gäller...
Har du glidhammare är det troligen bättre.
Jag har gjort din operation några gånger nu, och glidhammare förenklar verkligen. Nållagren på kopplingsarmen hade gjort avtryck i en av axlarna jag demonterade.
xanlar wrote:det enklaste är att gänga i en lång skruv eller en gängstav. för över ett järnrör som är lite större än axeln som ska dras ut, sätt en bricka över och skruva med en mutter. då dras axeln ut ganska enkelt i röret
Faktum är att jag igår kväll gjorde en lösning som kombinerar båda dessa
ideer.

Inhandlade en glidhammare (129:-) + en M8 pinnbult, muttrar och
bricka (24:-) på Jula. Med hjälp av ett av fästena som följde med hammaren
kan jag fästa pinnbulten på glidhammaren, skruva på en mutter, dra på
en bricka och en vanlig hylsa från hylsnyckelsatsen skruva i bulten i kopplingsaxeln.
Nu kan jag både slå med hammaren spänna med muttern.

Tyvärr ser jobbet till att det inte kan testas förrän torsdag kväll, men då
ska den j...n i mig bort. :lol:

/Göran
Körde röd 944 S -87

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#8 Post by Millen »

Grejjade med detta för några veckor sedan. Glidhammare gjorde susen så det ska nog funka för dig med. :)
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
Göran
S-Poster
Posts: 147
Joined: 2004-03-30 17:06:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by Göran »

Göran wrote: Inhandlade en glidhammare (129:-) + en M8 pinnbult, muttrar och
bricka (24:-) på Jula. Med hjälp av ett av fästena som följde med hammaren
kan jag fästa pinnbulten på glidhammaren, skruva på en mutter, dra på
en bricka och en vanlig hylsa från hylsnyckelsatsen skruva i bulten i kopplingsaxeln.
Nu kan jag både slå med hammaren spänna med muttern.

Tyvärr ser jobbet till att det inte kan testas förrän torsdag kväll, men då
ska den j...n i mig bort. :lol:

/Göran
Detta var lösningen, på 5 röda var den borta, utan våld. Spände muttern
tills armen var ute i hylsan, sedan 2 slag med glidhammaren så var den
ute.

Nu har jag äntligen kopplingen borta. "Gummipucken" var i smulor och var
helt lös från lamellen. Ett under att bilen överhuvudtaget gick att köra.

Men nu en ny fråga:

Lamellen och urtrampningslager skall bytas men tryckplattan ser i mina
ögon helt just ut. På vilka kriterier skall man gå för att besluta om jag skall
byta den också? (förutom det att, "när du ändå har allt borta").

Tack för allas hjälp "so far".

mvh
Göran
Körde röd 944 S -87

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#10 Post by Karl Birgander »

Den skall inte ha djupa revor eller spår, ingen av "fjädrarna" skall vara deformerad.

Hur långt har pärlan gått?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Göran
S-Poster
Posts: 147
Joined: 2004-03-30 17:06:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#11 Post by Göran »

Den har gått ca 15500 mil.
Friktionsytorna både på tryckplattan och svänghjulet är helt plana och fina
kanske lite lätt blåfärgade fläckar, överhettning?

Och "solfjädrarna" på tryckplattan är hela och verkar "spänstiga" men med
lite ytrost som verkar gå att borsta upp med en stålborste.

/Göran
Körde röd 944 S -87

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#12 Post by Karl Birgander »

Jag skulle inte bytt.
Någon som kan svara på om det är dumsnålt att spara 2600 från utzon?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#13 Post by Daniel E »

En sak som du måste kolla är de plåtbläck som sitter mellan tryckplattan och korgen. De sitter nitade två och två, på tre ställen jämt fördelat runt tryckplatan. De är dessa plåtbläck som kommer att ta alla krafter genom kopplingen. Då de är flexibla och följer tryckplattans rörelse kan de slitas och gå av. Kolla så att alla är hela, ANNARS BYT. En av mina tryckplattor har detta problem. Om jag hinner kan jag försöka fixa en bild under kvällen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Daniel E on 2007-02-05 20:14:06, edited 1 time in total.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
Göran
S-Poster
Posts: 147
Joined: 2004-03-30 17:06:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#14 Post by Göran »

Daniel E wrote:En sak som du måste kolla är de plåtbläck som sitter mellan tryckplattan och korgen. De sitter nitade två eller tre st (minns inte riktigt) på fyra ställen jämt fördelat runt tryckplatan.
Jag såg dessa under "inspektionen" men kunde inte se något
anmärkningsvärt. Men skall kolla lite extra så att jag inte missat något.

Så jag får väl vänta någon dag med att beställa från Utzon.

Tack
Göran
Körde röd 944 S -87

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#15 Post by xanlar »

Se bara till så det inte sitter kvar någe gummi i tryckplattan. spänn ut den i ett skruvstäd o blås rent med tryckluft

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users