931 -80 | Testkörning pågår
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...
Hej
Har haft 0.11 på min med JE kolvar, skall nog inte ha mindre, var 0,07 först.
Har haft 0.11 på min med JE kolvar, skall nog inte ha mindre, var 0,07 först.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...
Var köpte ni omega kolvarna?
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...
Köpte från en snubbe på engelska 924 klubbens forum. Minimum order är 12st, så han hade köpt fler 3 set. Behöver du kolvar, tror att det var en CGT ägare där som funderande på att dra ihop en beställning om han hittade nån att gå ihop med?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...
Ok, du skulle gått för mer än 0.11 mm om du skulle bygga om motorn?
JE använder 2618 för sina kolvar också så vitt jag vet.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...
Jag skulle gått på tillverkarens data, men det var för min del 7 hundradelar, efter jag upptäckte att det såg ut att ha varit trångt så ringde jag JE support det var då jag fick det större spelet.
Borde inte behövas mer har ändå haft typ 110hk/cyl
Borde inte behövas mer har ändå haft typ 110hk/cyl
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...
Fått mina kolvar, tyvärr blev bilden toksuddig!
Omega säger att de är tillverkade till 0.1mm spel, det utan överladdning då. Fick ett luddigt svar att jag kan öppna upp det lite till om jag ska överladda... Ska fråga om de tycker att 0.15 är överdrivet mycket.
Cedrik, kan du mäta dina kolvar, vilket spel de tillverkat dina kolvar för?
Viktmässigt är de lättare än original, fast de är större, tunnare ringar och biffigare mellan kolvtopp och toppringen. Hela kolven är lite kortare.
Original kolv vikt 472g
Omega 406g (1 mm över dim, 87.5mm)
Omega säger att de är tillverkade till 0.1mm spel, det utan överladdning då. Fick ett luddigt svar att jag kan öppna upp det lite till om jag ska överladda... Ska fråga om de tycker att 0.15 är överdrivet mycket.
Cedrik, kan du mäta dina kolvar, vilket spel de tillverkat dina kolvar för?
Viktmässigt är de lättare än original, fast de är större, tunnare ringar och biffigare mellan kolvtopp och toppringen. Hela kolven är lite kortare.
Original kolv vikt 472g
Omega 406g (1 mm över dim, 87.5mm)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...
Ska göra det om jag hittar kolvarna, just nu har det vari fullt röj för att måla muren då min nya garageförvaring och bänkskiva dök up. Passade också på att klä hyllorna i skåpen med biltema bagagerumsmatta, blev riktigt bra. Har en vägg kvar å måla, så nu blir det runtflytt av grejer igen, kanske kommer jag åt kolvarna då
Det är inga superlätta grejer direkt, men stadiga ringland är bra omndu ska åka med laddtryck.

Det är inga superlätta grejer direkt, men stadiga ringland är bra omndu ska åka med laddtryck.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...
Supersnyggt!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...
Gjorde en grovmätning av kolvarna med skjutmått. Kring ringlandet verkar kolven vara tyyp 86,3. Nere vid kjolen är den typ 86.9, knappt
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...
86.9 verkar stämma, det är vad Omega säger att de använder för turbokolvarna (0.1mm). Ska mäta vad jag har runt ringlandet som jämförelse, men nu har jag inte kolvarna åtkomliga.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...
Sjukt nog så är den nog startklar, och dags för fylla kylvätska, tog ett långpass igår och svor för att få ihop lite slangar och diverse som tar oproportioneligt mycket tid, den är oftast rätt hemsk att meka med orginal och det blir inte bättre med ännu mer slang där nere 

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Bathory
- Addict
- Posts: 3574
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...
Ser grymt fint ut.
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- B_2
- S2-Poster
- Posts: 265
- Joined: 2015-05-23 17:11:44
- Bilmodell: 944 85b
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...
Riktigt snygg motor! 

- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...
Sådärja, nu har jag faktiskt några mil rullade, och det verkar fungera kanon, den går som ett skott. Behöver bara lite torrt underlag för att logga lite AFR och se om det har ändrats något, satte dit en annan WUR, nya injektorer osv, så det är bra att hålla kolla. Kanske tom hinner besiktiga bilen innan vintern, vi får se hur sugen jag är
Riktigt sugen på att ställa upp i time attack på mantorp den 16e, men känner att jag vill ha bättre koll på bilen innan några sådana eskapader, det får nog bli nästa år.
Det som behöver göras härnäst är att tag i det vobblande bakhjuled, förhoopnigsvis har det hänt något med stubaxeln, då är det lätt gjort, men vi får se..Har en rätt lång todolist med smått och gott. Har även en svhysst 3D printer som kommer landa i garaget snart, vilket förhoppningsvis hjälper mig med några av mina framtida planer !

Det som behöver göras härnäst är att tag i det vobblande bakhjuled, förhoopnigsvis har det hänt något med stubaxeln, då är det lätt gjort, men vi får se..Har en rätt lång todolist med smått och gott. Har även en svhysst 3D printer som kommer landa i garaget snart, vilket förhoppningsvis hjälper mig med några av mina framtida planer !
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...
Vad roligt att den är på rull
och tjusig är den med 


Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
Who is online
Users browsing this forum: No registered users