Lär er köra i cirkulationsplats!

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Post Reply
snugge
Turbo-Poster
Bilmodell: volvo

#61 Post by snugge »

M.Kuic wrote: Varför blir det förvirrande? Om du nu vet vad som gäller. Eller blir du lätt virrig i trafiken?
svar nej. men när folk blinkar godtyckligt blir jag förvirrad.
M.Kuic wrote: Planerad körning. Om du ser en bil som blinkar, då lägger du väl märke till det och vart han skall ta vägen?
svar ja.
M.Kuic wrote: Om du ser någon åkandes i en rondell, så vet du ju inte vart han skall åka ut förutsatt att han inte börjat blinka höger ut ur rondellen än. Eller hur?
svar nej, alldeles riktigt.
M.Kuic wrote: Då är det de enda du vet att han ska fortsätta i rondellen, eller ska han verkligen det? Han kanske kör av direkt utan att blinka höger ut ur rondellen.
svar ja. alldeles riktigt, det kan vara en förare som svänger höger utan att blinka. en jäkla nöt mao.
M.Kuic wrote: Om du istället ser någon som blinkar vänster så förtydligas det vart han skall ta vägen.
svar nej, det är inget förtydligande. det är en signal om att han ska svänga vänster förmodligen ett filbyte då eftersom det är en rondell.
om jag ser någon som blinkar vänster i en enfilig rondell tar jag för givet att det är en förvirrad person som glömt att stänga av sin blinkers alt. har en trasig blinkers dom inte går att stänga av.
M.Kuic wrote: Eftersom denne lär börja blinka höger ut ur rondellen när han väl skall ut.
du menar att han slår om från vänsterblink till högerblink på mindre än en bråkdels sekund. låter ganska trafikfarligt om du frågar mig. han kanske inte kan bestämma sig?
M.Kuic wrote: Förtydligande. Förtydligande. Förvirrande? Kanske inte ska ha körkort;)
vad har fått dig att tro att jag har körkort? :twisted:
M.Kuic wrote: Eftersom det tydligen är många fler som förstår sättet med att blinka vänster i rondell och sedan höger ut ur rondell, så förstår dom de som gör det, varför förstår just dom och inte Ni? Förstår ni inte ens lite av tankesättet/förtydligandet bakom det hela?

nej varför skulle jag förstå det? det går väl inte att köra annat än just runt i en rondell? varför skulle jag behöva blinka för att visa det?

summa summarum:
dom som av någon outgrundlig anledning blinkar vänster för att förtydliga att dom ska fortsätta runt i rondellen hjälper inte föraren som ska in i en rondell ett enda skit. han kan likt förbannat inte köra in i rondellen om föraren i rondellen inte blinkar höger för att visa att denne ska köra ur rondellen.

...sååå vad är meningen med vänsterblinket igen?!? :toot:

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#62 Post by Maxx »

M.Kuic wrote:Eftersom det tydligen är många fler som förstår sättet med att blinka vänster i rondell och sedan höger ut ur rondell, så förstår dom de som gör det, varför förstår just dom och inte Ni? Förstår ni inte ens lite av tankesättet/förtydligandet bakom det hela?
Så för att många gör fel är det rätt? Nej, jag förstår verkligen inte tankesättet. :roll:

Om alla gjorde som de skulle i en rondell och sluta tänka på dem som fyrvägskorsningar skulle det gå så mycket bättre. Att sen bilskolorna fortsätter att lära ut fel "för alla kör så ändå" är helt vansinnigt.
  • Ha god uppsikt!
    Om rondellen är tvåfilig, välj rätt fil beroende på vart du ska. (Ofta är det skyltat vilken fil som gäller.)
    Blinka inte när du ska in i rondellen (oavsett vart du ska).
    Blinka om du gör ett filbyte i rondellen. (Och byt för f-n inte fil om det ligger någon bredvid dig!)
    Blinka höger när du ska ut ur rondellen ... men inte så sent att du redan svängt ur rondellen ...
Förstår ni inte ens lite av tankesättet bakom det hela?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#63 Post by Maxx »

För övrigt håller jag med Bosse: Vad gör denna tråd i Allmänt? Jag trodde faktiskt att den skulle ha blivit flyttad till Övrigt för längesen.

Snart är det väl läge att låsa den också. ;)
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

snugge
Turbo-Poster

#64 Post by snugge »

Sjösgärd wrote: Snart är det väl läge att låsa den också. ;)
nej nej, det var längesedan jag hade så här roligt! :toot:
flame on!!!

Jon80
Sponsor
Bilmodell: Saknar en Porsche

#65 Post by Jon80 »

Sjösgärd wrote:
Jon80 wrote: Före jag editerade mitt inlägg tog jag just detta som exempel.. Svar ja! Det är det mest logiska, annars kommer jag aldrig kunna visa för mina medtrafikanter hur jag gör dagen jag väljer att köra rakt.
Ska du köra "rakt fram" blinkar du naturligtvis höger. Du ska ju svänga höger från huvudleden. Följer man huvudleden ska man inte blinka; det är som vilken vänsterkurva som helst.

Jag tror det handlar om två olika sätt att se samma sak och det verkar "omöjligt" för de två grupperna att förstå varandra. :wink:
Nu ska vi se.. om jag ska rakt ska jag blinka höger? Om jag ska svänga höger vad gör jag då? Hur ska mina trafikanter förstå vart jag ska ta vägen? Jag slår vad om att du, lixom jag, skulle höja näven irriterat om du står på andra sidan gatan redo att gåendes korsa den västra vägen och sen kommer en bil blinkandes höger norrifrån och kör rakt!!! Eller förväntar du dig att bilen ska köra rakt, och knallar raskt på, och hoppas han inte mot förmodan svänger.. för han blinkar ju bara :roll:

För dig som står och väntar har du bara markeringen att du har väjningsplikt, inte hur huvudleden är dragen.

Säger det igen.. man blinkar aldrig för sig själv, man blinkar för alla andra.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

krasse
S-Poster
Telefon: 0708177914
Bilmodell: 944 S2 Cabriolet
Årsmodell: 1989

#66 Post by krasse »

Att blinka en gång för mycket är inte hela värden. Att blinka en gång för lite och inte se sig för i en cirkulationspalts med två körfält blir både dyrt och tråkigt.

Håll er till Pehrs utmärkta förslag och läs på:
http://www.vv.se/filer/publikationer/ci ... splats.pdf

Pehr Johnsson
Addict
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993

#67 Post by Pehr Johnsson »

Jon: du hänger upp dig på att vägen svänger. Bry dig inte om det. Skylten nedan visar hur du ska tänka.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

M.Kuic
S-Poster

#68 Post by M.Kuic »

Det är väl skillnad på teori och verklighet ;) som alltid!
Svänger vägen så gör den det, punkt. Sen kan den få vara hur rak på papper som helst. Den blir inte rak för det. Är det en korsning också i verkligheten så finns den även där då, även om den är rakt fram på papper ;) Som jon säger så är de ju ingen skylt från andra hållet som påpekar att huvudleden finns där förutom väjningsplikt, såna ställen är lätt hänt för olycka! Gissa varför--
[size=67][b]Nihil impossible est' / Inget är omöjligt! [/b][/size]

944 -83, Bilstein clubsport, Ferrita 2.5", EBC turbo groove, 18x9" & 18x11" DTM magnesium med racing slicks 250/35/18 & 300/30/18 m.m. m.m.

M.Kuic
S-Poster

#69 Post by M.Kuic »

Sjösgärd wrote:
M.Kuic wrote:Eftersom det tydligen är många fler som förstår sättet med att blinka vänster i rondell och sedan höger ut ur rondell, så förstår dom de som gör det, varför förstår just dom och inte Ni? Förstår ni inte ens lite av tankesättet/förtydligandet bakom det hela?
Så för att många gör fel är det rätt? Nej, jag förstår verkligen inte tankesättet. :roll:

Om alla gjorde som de skulle i en rondell och sluta tänka på dem som fyrvägskorsningar skulle det gå så mycket bättre. Att sen bilskolorna fortsätter att lära ut fel "för alla kör så ändå" är helt vansinnigt.
  • Ha god uppsikt!
    Om rondellen är tvåfilig, välj rätt fil beroende på vart du ska. (Ofta är det skyltat vilken fil som gäller.)
    Blinka inte när du ska in i rondellen (oavsett vart du ska).
    Blinka om du gör ett filbyte i rondellen. (Och byt för f-n inte fil om det ligger någon bredvid dig!)
    Blinka höger när du ska ut ur rondellen ... men inte så sent att du redan svängt ur rondellen ...
Förstår ni inte ens lite av tankesättet bakom det hela?

Okej, vi kan konstatera att ni inte förstår "vårat" tankesätt.
Sen finns det inget att förstå med erat tankesätt, för det som du skrivit upp där är ju inget man ska behöva lära sig om man redan har fått körkort. Det ska ju vara rutin. Så du behöver inte upprepa basics :)

944 -83, Bilstein clubsport, Ferrita 2.5", EBC turbo groove, 18x9" & 18x11" DTM magnesium med racing slicks 250/35/18 & 300/30/18 m.m. m.m.

Pehr Johnsson
Addict
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993

#70 Post by Pehr Johnsson »

M.Kuic wrote:Som jon säger så är de ju ingen skylt från andra hållet som påpekar att huvudleden finns där förutom väjningsplikt, såna ställen är lätt hänt för olycka! Gissa varför--
Därför att folk inte stannar när dom borde!!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

snugge
Turbo-Poster

#71 Post by snugge »

M.Kuic wrote:Okej, vi kan konstatera att ni inte förstår "vårat" tankesätt.
det är väl inte så konstigt när det enda argumentet ni har för att ha vänsterblinkersen på i rondellen är att andra bilar ska kunna komma lättare in i rondellen. men det är fel. du kan inte köra in i en rondell bara för att någon inte blinkar vänster.

så nej, vi förstår verkligen inte erat tankesätt.

M.Kuic
S-Poster

#72 Post by M.Kuic »

snugge wrote:
det är väl inte så konstigt när det enda argumentet ni har för att ha vänsterblinkersen på i rondellen är att andra bilar ska kunna komma lättare in i rondellen. men det är fel. du kan inte köra in i en rondell bara för att någon inte blinkar vänster.

Handlar inte om att förenkla för någon annan att köra in i rondellen, handlar om att kommunicera med ens medtrafikanter så det inte skall ske olyckor.

Pehr, ja, precis! Och varför stannar dom inte om det t.ex skulle vara i en sådan korsning som skylten visar, kan ju bero på att om någon inte blinkar där så antar man ju att dom ska rakt fram och inte svänga längs med huvudleden, för dom vet ju inte att huvudleden existerar där, förutsatt att dom aldrig kört där förut eller inte kollat skylten så noga. Då gör en blink där mer nytta än skada.

snugge
Turbo-Poster

#73 Post by snugge »

M.Kuic wrote:
snugge wrote: det är väl inte så konstigt när det enda argumentet ni har för att ha vänsterblinkersen på i rondellen är att andra bilar ska kunna komma lättare in i rondellen. men det är fel. du kan inte köra in i en rondell bara för att någon inte blinkar vänster.

Handlar inte om att förenkla för någon annan att köra in i rondellen, handlar om att kommunicera med ens medtrafikanter så det inte skall ske olyckor.
okeeej, så ni har ändrat er nu? och då kommer min följdfråga:
varför i hela friden skulle det ske mindre olyckor om man konstant blinkar vänster när man kör i en rondell?!?!?!?!?!?

nu har ni inga argument kvar snart!

Jon80
Sponsor

#74 Post by Jon80 »

snugge wrote:

Nej, det har du rätt i.. Vi ska inte förenkla för varandra i trafiken :p
Det är ju helt obegripligt varför vi skulle göra det :twisted:

Har ett bra exempel på varför man ska vara övertydlig i trafiken:

Åker bakom en Volvo 240 :roll: (ja, ni hör varningsklockorna redan), detta är på 50 väg. Volvon kör långsammar, och långsammare, och börjar dra sig ut på högerkanten.. inga blink.

Min naturliga tanke är att antingen ska han svänga höger, eller så ska han stanna. Vilket som, så är det läge att åka förbi, så jag lägger mig nära mitten, och börjar gasa.... JODU! Killen påbörjar vänstersväng!!

Skrikande däck och girning åt vänster räddade hans förardörr, och min försäkringpremie, för jodå.. enligt paragrafrytteriet är det jag som åker, oavsett om han blinkade eller inte.

Edit: Oavsett om den som kör in i rondellen gjort en big fuck_up eller inte, så är det lika pissigt att sitta med intryckt passagerardörr. Kan man undvika detta i alla små-skitar till rondeller genom att blinka vänster om man ämnar åka 3/4 varv i rondellen, så sliter jag mer än gärna på den glödlampan.. arbetet vid en eventuell krock är så mycket jobbigare.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

M.Kuic
S-Poster

#75 Post by M.Kuic »

snugge wrote:
M.Kuic wrote: Handlar inte om att förenkla för någon annan att köra in i rondellen, handlar om att kommunicera med ens medtrafikanter så det inte skall ske olyckor.
okeeej, så ni har ändrat er nu? och då kommer min följdfråga:
varför i hela friden skulle det ske mindre olyckor om man konstant blinkar vänster när man kör i en rondell?!?!?!?!?!?

nu har ni inga argument kvar snart!

Argument!? Jag tror snarare det är så att du inte läst vad vi skrivit eller vad vi velat komma fram till. Vart står det att vi vill förenkla för någon att köra in i en rondell?! Visa gärna det!

Post Reply