
Du får gnugga på och försöka hitta dom där sekunderna till nästa år

Tackar Cedric. Det är kul att lära sig att köra på sätt man aldrig behövt göra innan, även om det inte är med dem som är snabbast på banan.Cédric wrote: ↑2023-10-05 18:11:48Riktigt kul att läsa om dina äventyr, bra gjort,.köra fort och försvara samtidigt är ganska svårt upptäckte jag på min första tävlingKanske du får snegla på ett lithiumbatteri, då får du en jäkla snurr på startmotorn, och det väger som om det vore i kartong, kan cranka bra länge på mitt 12ah från topend, inte billigt dock..
Du får gnugga på och försöka hitta dom där sekunderna till nästa år, jämförde med en decenium gammal logg från min bil och i dom flesta kurvorna är mitt Vmin liknande eller ett par km högre(tex 82 mjölby,63 i f2, 68 sista kurvan), borde gå att hämta lite där, men hastigheten på rakorna var min långt därifrån, då va min motor helt orginal och mäktade inte med mer än 176 på långa rakan, bra fjong i din maskin helt klart!
Ok, katalysatorn är borttagen med 3,5-4kg viktbesparing och nån pålle till. Vanliga besiktningshjulen kanske är ytterligare 10kg lättare. Lägger man ihop all minskad vikt kan det inte överstiga 20kg. Jag förstår inte riktigt vad jag mer kan ha gjort utan att vara medveten om det ...som gör bilen så snabbCédric wrote: ↑2023-10-06 08:59:53 Jag tror att skillnaderna i dina accmätningar beror på något annat än vikt/aero. För att få en siffra på det gjorde jag en varvtidssimulering på gelleråsen med min bil och ca 200hk. Om man skulle öka Cd koefficienten rätt dramatiskt från 0,35->0,4 så slår det ca 0,3 sekunder på hela varvet. Skulle man slänga ut 30kg från bilen skulle det ge ca 0,55s på ett helt varv. En bra vingprofil som jobbar i sitt tänkta arbetsområde blir svårslaget då drag/downforce förhållandet är ganska stort normalt sett. Sen är det extra svårt såsom du har vingen, det är nog väldigt lätt att stalla vingen när den sitter så nära bakluckan och den bakre kanten, som det ser ut så saknar du också den undre delen på vingen (Se bilden), vilken troligtvis är rätt viktigt för att inte luften ska släppa på undersidan av vingen.
stallwing.JPG
Dock så är det bara en önskelista, jag lär inte hinna få tag i allt eller hinna med allt.Cédric wrote: ↑2023-10-10 14:16:28 kul önskelista!
Vilka ledlager kikar du på, köpa eller fixa ihop nåt själv?
Skulle råda dig att kika på om du kan fixa nåt liknande det inringade på bilden ovan under vintern, det kommer båda hjälpa vingens funktion och få luften att följa taket bättre hela vägen=lägre drag. Stal en bild från en YTfilm där dom gjorde en del avancerat aeroarbete på en supra, Där kan du se hur dom gjort med bakluckans avslut för att få det att lira med en (rätt extrem) vinge, så mycket behövs kanske inte om du kör med riktigt låga vinklar på vingen men man ser iden, det var nog så orginalbiten är tänkt att fungera, men det är bra att hålla kolla på vingens vinkel i förhållande till bakluckans lutning för att det inte ska bli för mycket, ganska lätt hänt såsom våra bakluckor ser ut.
Imponerande att bilen funkat så bra med såpass mycket körning!
Sist jag kollade så var det nästan billigare att köpa custom braid hjul med exakt den bredd och ET som jag ville jämfört med att bredda och lacka ett par fälgar. Dom enklare Braid hjulen var inte superlätta dock..
Tack EdvinEddie Varvstopp wrote: ↑2023-10-11 13:34:03Jättekul att läsa rapporterna!
Jag är rätt imponerad över den låga vikten
Har du stålbärarmar fram? Enda grejerna jag hittat till stålbärarmarna är racers edge https://www.paragon-products.com/Spheri ... mc2500.htmgtBen wrote: ↑2023-10-10 22:45:38Dock så är det bara en önskelista, jag lär inte hinna få tag i allt eller hinna med allt.Cédric wrote: ↑2023-10-10 14:16:28 kul önskelista!
Vilka ledlager kikar du på, köpa eller fixa ihop nåt själv?
Skulle råda dig att kika på om du kan fixa nåt liknande det inringade på bilden ovan under vintern, det kommer båda hjälpa vingens funktion och få luften att följa taket bättre hela vägen=lägre drag. Stal en bild från en YTfilm där dom gjorde en del avancerat aeroarbete på en supra, Där kan du se hur dom gjort med bakluckans avslut för att få det att lira med en (rätt extrem) vinge, så mycket behövs kanske inte om du kör med riktigt låga vinklar på vingen men man ser iden, det var nog så orginalbiten är tänkt att fungera, men det är bra att hålla kolla på vingens vinkel i förhållande till bakluckans lutning för att det inte ska bli för mycket, ganska lätt hänt såsom våra bakluckor ser ut.
Imponerande att bilen funkat så bra med såpass mycket körning!
Sist jag kollade så var det nästan billigare att köpa custom braid hjul med exakt den bredd och ET som jag ville jämfört med att bredda och lacka ett par fälgar. Dom enklare Braid hjulen var inte superlätta dock..
Jag har inte "läst på" om vilka som säljer ledlager än, förutom https://en.9xx-parts.com/product/1037/caster-block och design911 och Elephantracing.
Egentligen är jag nöjd med 968-vingen bak som den är nu, och det var med mening jag inte köpte bling-listerna till vingenmen kanske ändå sparar nåt kg och sätter tillbaka gummivingen ...så slipper jag fundera på inställning.
JP-fälgarna 7" vägde in ett knappt hekto under telefon 7", och jag behöver inte använda så mycket spacer som på telefonisarna. Förra gången kostade breddningen 2k/fälg, plus att jag vill ha lite andra jobb gjorda på dem. Det blir jäkligt cool med slotmagsoch antingen vanliga r-däck 245x15 eller med Michelin TB5R+ 23/60x15.
Jag har "bara" kört 3 superstage + 4 test- och träningsdagar på bana + 3 tävlingsdagar + 1 konbana = 11 dagar med 924:an. Det enda strulet är att jag fått starta den med starthjälp och att den gått varm vid kökörning, vardera ett par gånger.
Idag installerade jag VEMS:et, men jag och Magnus lyckades inte få det att få kontakt med laptopen ...men jag ska kolla en sak imorgon innan jag börjar meka i kontaktdonen.
edit: det var en till superstage, så 11 körningar med bilen i år
Då får man andra nackdelar som dyra kulleder som är inpressade och jobbiga att byta. Har sett en del som rejsar med 944or i usa byta till stålarmar istället av olika anledningar.
Jojust det är stålbärarmar. Jag påminner mig att jag funderade mycket på det när jag bytte bärarmar senast, och då fick det ju bli de tuffaste plast/gummi-bussningarna som Powerflex kunde erbjuda istället. Det gäller nog att kolla med respektive försäljare innan man köper något, då jag är tveksam att grejorna passar. Det får bli en senare fråga.Cédric wrote: ↑2023-10-13 10:30:44Har du stålbärarmar fram? Enda grejerna jag hittat till stålbärarmarna är racers edge https://www.paragon-products.com/Spheri ... mc2500.htm
Tyvärr kostar det 627usd vilket med dagens dollarkurs och tull+moms kommer bli en väldigt onajs summa pengar. Som gjort att jag tappade intresset lite, och att min motor inte fungerar förstås.
Jag tror inte alls att 968 vingen är så tokig om man använder den rätt, anledningen till att jag är lite besvärlig är att beroende på vingprofil kan det vara ca 3 ggr mer downforce som skapas av undersidan av vingen jmf med ovansidan, om den är stallad pga tex bakluckans utformning så går du potentiellt mist om en del av funktionen.
När jag kollade svenska priser 2020 så skulle en 8x16 Braid fullrace med mitt önskade ET 52 kosta 2499/st, starkare och lättare smidda fälgar dyrare förstås. Lär ju dock ha gått upp i pris som så mycket annat, speciellt med den värdelösa svenska kronan. Har aldrig sett slotmags i 5x130, var kommer dom ifrån?
Borde bli kanon om ni får ordning på sprutet och kan få en bra mappning av det i bromsbänken!
Det går säkert men det är väl bättre att byta åt andra hållet, från alu till stål. Det jag tänker på är att man får med sig cambern istället för att hjulen skulle ta emot fjäderbenen om man gör tvärt om. Men det finns säkert flera anledningar och flera sätt att få ihop det.
Users browsing this forum: No registered users