931 -82 l Original Turbon
-
- S-Poster
- Posts: 162
- Joined: 2016-10-08 19:37:40
- Bilmodell: 931
- Årsmodell: 1982
- Location: Söderhamn
- Contact:
Re: 931 -82 l photobystewe
Nu är inspirationen tillbaka. Har börjat kolla på bromsarna bak. De ska smörjas upp och en ny handbroms vajer
ska dit (korta). Beställde även en monteringssats till bromsbackarna. Inväntar ett hårt paket från Utzon med lite remmar och bromsdetaljer. Efter remmarna är bytta och bromsarna okej så ska oljan bytas och orsaken till den höga tomgången lokaliseras, sen är det besiktning. Ser verkligen framemot att få köra den på riktigt och lära känna den, har hittills bara gjort en kort testsväng med bromsarna liggandes på.
ska dit (korta). Beställde även en monteringssats till bromsbackarna. Inväntar ett hårt paket från Utzon med lite remmar och bromsdetaljer. Efter remmarna är bytta och bromsarna okej så ska oljan bytas och orsaken till den höga tomgången lokaliseras, sen är det besiktning. Ser verkligen framemot att få köra den på riktigt och lära känna den, har hittills bara gjort en kort testsväng med bromsarna liggandes på.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 483
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4651
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re:
JonasD wrote:När du ändå håller på så skulle du även bytt packboxar i bromsoket. Det går rätt fort att göra. Då blir dom som nya igen.
Deifintivt, dom styr ju hela funktionen, när spänsten är slut i tätningen så börjar kolven få svårt att åka tillbaka av sig själv och ligger mot skivan, inte bra för bromsprestanda..
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S-Poster
- Posts: 162
- Joined: 2016-10-08 19:37:40
- Bilmodell: 931
- Årsmodell: 1982
- Location: Söderhamn
- Contact:
Re: 931 -82 l Original Turbon
Suck...Ni har helt klart en poäng där, jaja, jag får väl göra läxorna riktigt då. Hade faktiskt tänkt fuska. Hur är det med bromskolven, måste den vridas I en viss vinkel? Börjar bli jäkligt dags för mig att beställa Haynes rep handbook.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4651
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -82 l Original Turbon
http://www.924board.org/viewtopic.php?t=21186" onclick="window.open(this.href);return false;
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- gegge
- Addict
- Posts: 2629
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 931 -82 l Original Turbon
Ett par timmars lätt jobb. Väldigt tacksamt, billigt och resultatet känns. Dessutom syns det genom fälgarna.Cédric wrote:http://www.924board.org/viewtopic.php?t=21186
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- S-Poster
- Posts: 162
- Joined: 2016-10-08 19:37:40
- Bilmodell: 931
- Årsmodell: 1982
- Location: Söderhamn
- Contact:
Re: 931 -82 l Original Turbon
Ringde och kompletterade orden hos Utzon. Beställde packboxar också. F-n, jag som kände att jag inte orkade riva bort allt och sen behöva lufta systemet (och innerst inne vet jag att det är luftnipplarna som kommer att vara värst). Men det är lika bra att göra det riktigt. Stort tack Céderic för länken!
- Cédric
- Addict
- Posts: 4651
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -82 l Original Turbon
Har försökt leta eleganta pluggar som man kan sätta på ledningarna för att inte allt ska rinna ut när man plockar bort oket, är det något du stött på?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S-Poster
- Posts: 162
- Joined: 2016-10-08 19:37:40
- Bilmodell: 931
- Årsmodell: 1982
- Location: Söderhamn
- Contact:
Re: 931 -82 l Original Turbon
Nej tyvärr. Pratade med tidigare ägaren som är butiksansvarig på Mekonomen och han nämde att det finns
klämmor man sätter på plastslangarna. Vet inte hur bra de fungerar.
klämmor man sätter på plastslangarna. Vet inte hur bra de fungerar.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 339
- Joined: 2005-02-01 22:38:59
- Bilmodell: 924s,944n/a,968cs,911t
- Årsmodell: 1988
- Location: Mo i Rana
- Contact:
Re: 931 -82 l Original Turbon
Bara sätt en pinne eller något mellan sätet och bromspedalen så att den hålls inne. Då kan man plocka av bromsslangen utan att det rinner något...
...-88mod 924s,-83mod 944n/a,-93mod 968cs,-72mod 911t,67mod type3 Notch 3.2,87mod T3 Doka 3.6 :D
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 483
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
Polarn brukar använda en svetstång och klämma på slangen. Jag bet inte hur bra det är men jag låter det bara rinna. Ny broms vätska ska ändå fyllas på. När du ska trycka ut kolven så använd tryckluft, ha inga fingrar imellan. Glöm inte att använd broms fett när du monterar i kolvarna.
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988
Tidigare porsche: 944 1988
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 931 -82 l Original Turbon
Jag använder mig av 4cm bromsrör som är hårdlött i änden.Cédric wrote:Har försökt leta eleganta pluggar som man kan sätta på ledningarna för att inte allt ska rinna ut när man plockar bort oket, är det något du stött på?
De flesta bilar kör ju med M10gäng så med en skarvnippel M10-M10 om det är slangen man vill täta.
Är det under bilen eller vid huvudbromscylindern så är det bara att dra dit pluggen istället för bromsröret.
Ett plus är att bilen får "fungerande" bromsar så man kan flytta den med bromsar om projektet drar ut på tiden.
/Jan
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Tryckluft är otäckt
Jag har länge kört med fettsprutan för att trycka ut kolvar.JonasD wrote:När du ska trycka ut kolven så använd tryckluft, ha inga fingrar imellan.
På "moderna" bilar med självvsjuternade bromsok bak så blir det marigt att få bort fettet bland fjädrar och annat. Har funderat på att köpa en 20 tons reservdelspump till biltemas press (de säljer den för några hundringar) och använda en sådan istället. Tryckluft är otäckt.
/Jan
-
- S-Poster
- Posts: 162
- Joined: 2016-10-08 19:37:40
- Bilmodell: 931
- Årsmodell: 1982
- Location: Söderhamn
- Contact:
Re: 931 -82 l Original Turbon
Fick ett paket från Utzon. Konstaterade när jag kollade i kasssen med de utrivna delarna att det inte var några belägg på handbromsbeläggen. Fattar inte hur jag kunde komma ihåg så fel. Blir till att beställa nya sådana samt någon fjäder som var av. Fick tag i en. 36:ans nyckel igår så nu ska centrumbultarna bort. Skivorna ser okej ut. Skruvade dit nya inre hållare för solskyddet igår, kändes bra. Så som det ser ut nu så är det följande steg som ska göras:
1) Riva bort ok och skivor bak. Lägga i rostlösning eller blästra. Tror det blir rostlösning. Måla på och byta
packningar samt sätta dit renoveringgsats er på bägge. Beställa nya handbromsbelägg samt fjäder. Sätta dit nya korta vajern på vänster sida.
2) Riva bort bromsar fram, måla på och renovera.
3) Byta remmar. Kamremmen får en kompis som är bilmek fixa.
4) I med nytt luftfilter samt nya vätskor, få ner tomgången till normalläge.
5) Besiktning.
1) Riva bort ok och skivor bak. Lägga i rostlösning eller blästra. Tror det blir rostlösning. Måla på och byta
packningar samt sätta dit renoveringgsats er på bägge. Beställa nya handbromsbelägg samt fjäder. Sätta dit nya korta vajern på vänster sida.
2) Riva bort bromsar fram, måla på och renovera.
3) Byta remmar. Kamremmen får en kompis som är bilmek fixa.
4) I med nytt luftfilter samt nya vätskor, få ner tomgången till normalläge.
5) Besiktning.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4651
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -82 l Original Turbon
Har man ont om pengar/har bråttom finns handbromsbackarna på biltema, från bmw. Det som krävs är att man gör ett hål för fjädern, sådana har jag i mina bromsar. Sök på forumet så hittar du mer detaljerad info.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
Who is online
Users browsing this forum: No registered users