Rökt toppackning
- Henka
- Addict
- Posts: 1235
- Joined: 2005-12-14 14:02:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Storvik
- Contact:
Hamnar kompet där det inritade stecket är eller där pilen visar?
944 turbo -87 (Numera pensionären)
_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)
PCS 5266
_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)
PCS 5266
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
- Henka
- Addict
- Posts: 1235
- Joined: 2005-12-14 14:02:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Storvik
- Contact:
Ok
Är de andra cylindrarna i närheten ska det inte vara så dåligt att den inte startar för det.
Är de andra cylindrarna i närheten ska det inte vara så dåligt att den inte startar för det.
944 turbo -87 (Numera pensionären)
_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)
PCS 5266
_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)
PCS 5266
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Cylindrarna är ok, det känns som jag får ge mig och lämna in bilen på verkstan, helt bedrövligt att inte kunna fixa en gammal skuta, skillnad hade varit om det varit ett nyare elektroniskt schabrak, de gamla kärrorna är ju normalt relativt enkla.Henka wrote:Ok
Är de andra cylindrarna i närheten ska det inte vara så dåligt att den inte startar för det.
Hade den här bilen varit tex en Volvo hade skroten fått satt klorna i den och skickat in den i plåtpressen.
Men fördelen är ju när problemet är löst, så är ju den här tråden som värsta felsökningsguiden (tjockare än Haynes)

- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Hur går det, är den levande nu?
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Om veven går lätt och kammen går lätt så borde den även gå lätt att dra runt för hand med remmen på plats (bortsett från kompet). Du skriver att den går tungt när du vrider på nyckeln, har du uteslutit att du inte har problem med strömförsörjningen till startmotorn eller att startmotorn är kass??? Provade du att rulla igång den?
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Den går tungt med remmen på även när man vevar manuellt.firefish wrote:Om veven går lätt och kammen går lätt så borde den även gå lätt att dra runt för hand med remmen på plats (bortsett från kompet). Du skriver att den går tungt när du vrider på nyckeln, har du uteslutit att du inte har problem med strömförsörjningen till startmotorn eller att startmotorn är kass??? Provade du att rulla igång den?
Veven går halvtungt manuellt - kammen går lättare än veven manuellt.
Vågar inte rulla igång den ifall nåt är fel.
Last edited by lasse59 on 2009-10-08 16:22:34, edited 2 times in total.
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Jag tror jag har det............
Vatten/glykol i oljan är inte bra, särskilt inte när sörjan når kolvarna/ringarna, därför tror jag att kolvarna/ringarna kärvar i cylindrarna.
Ska spruta i 556 eller ( hälla i deisel ) med en förlängningsslang i tändstiftshålen sen får den stå några timmar och verka och lösa upp sörjan.
Ju längre han stått still ju tyngre har han gått, så logiskt sett så är min teori som Einsteins
Sen pån igen med startförsök.
Vatten/glykol i oljan är inte bra, särskilt inte när sörjan når kolvarna/ringarna, därför tror jag att kolvarna/ringarna kärvar i cylindrarna.
Ska spruta i 556 eller ( hälla i deisel ) med en förlängningsslang i tändstiftshålen sen får den stå några timmar och verka och lösa upp sörjan.
Ju längre han stått still ju tyngre har han gått, så logiskt sett så är min teori som Einsteins

Sen pån igen med startförsök.
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Se där, fick man lära sig något nytt idag oxå, fantastiskt forum det här!makkanftw wrote:hamrande på F5...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Amoz
- Turbo-Poster
- Posts: 454
- Joined: 2004-08-25 22:18:42
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Zinkgruvan
- Contact:
Startar ej..
Trådlyft deluxe?
Hur gick det sen?
Har stått i ett par veckors tid och gjort samma saker här med min motor nu.
Alla markeringar på veven och kammen ser ut att vara korrekt.
Läste om markering på insidan av kamdrevet, mitt drev har markeringen på utsidan,
sitter på samma sätt som innan packningsbytet, skall kolla om jag hittar någon inre markering?
Min topp har också varit demonterad på verkstad,
och jag litar på att de fått ihop den som den skall vara.
Tändföljden är 1-3-4-2, och ventilerna är stängda i samma ordning.
Motorn går igång på tomgångsvarv ibland, fast gasspjället är på fullt..
Har justerat skruven vid bränslevågen, då det såg ut att vara för fet blandning,
sotiga stift när jag kollade idag. Har säkert skruvat bort mig totalt där nu
Min käre garagegranne påstår dock att jag har fyrans cylinder där jag tror ettan är,
så lite osäker är jag nu, då motorn inte fortsätter gå vid startförsök.
Enligt dokumenterande bilder sedan tidigare då bilen startat har ettans cylinder varit vid torpedväggen,
och fyran vid kylaren, är detta korrekt?
Som vanligt dras batteriet ur efter ett flertal startförsök, men det laddas efter varje urdragning,
så det finns ström till nästa försök. Har kollat anslutningar till generatorn, och de sitter som de skall,
dock tror jag inte att det gör så stor skillnad, generatorn börjar ju inte ladda förrän man fått motorn att gå, eller laddar den när man kör på startmotorn också?
Hoppas snart hitta felet, och få ut bilen i solen igen..

Hur gick det sen?
Har stått i ett par veckors tid och gjort samma saker här med min motor nu.
Alla markeringar på veven och kammen ser ut att vara korrekt.
Läste om markering på insidan av kamdrevet, mitt drev har markeringen på utsidan,
sitter på samma sätt som innan packningsbytet, skall kolla om jag hittar någon inre markering?
Min topp har också varit demonterad på verkstad,
och jag litar på att de fått ihop den som den skall vara.
Tändföljden är 1-3-4-2, och ventilerna är stängda i samma ordning.
Motorn går igång på tomgångsvarv ibland, fast gasspjället är på fullt..
Har justerat skruven vid bränslevågen, då det såg ut att vara för fet blandning,
sotiga stift när jag kollade idag. Har säkert skruvat bort mig totalt där nu

Min käre garagegranne påstår dock att jag har fyrans cylinder där jag tror ettan är,
så lite osäker är jag nu, då motorn inte fortsätter gå vid startförsök.
Enligt dokumenterande bilder sedan tidigare då bilen startat har ettans cylinder varit vid torpedväggen,
och fyran vid kylaren, är detta korrekt?
Som vanligt dras batteriet ur efter ett flertal startförsök, men det laddas efter varje urdragning,
så det finns ström till nästa försök. Har kollat anslutningar till generatorn, och de sitter som de skall,
dock tror jag inte att det gör så stor skillnad, generatorn börjar ju inte ladda förrän man fått motorn att gå, eller laddar den när man kör på startmotorn också?
Hoppas snart hitta felet, och få ut bilen i solen igen..

944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]