924 -83 Roadsport
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -78 | Klubbsport
Gaz är det jag funderar på. Tycker det verkar prisvärt, speciellt när man då byter ut sina rostiga främre fjäderben mot helt nya.
Annars är det inte så svårt att byta stavar om allt är fräscht och man gör det ju inte så ofta. Stavar finns upp till rimliga fjäderkonstanter sen får man lägga på hjälpfjädrar, men jag tycker det verkar kluddigt.
Annars är det inte så svårt att byta stavar om allt är fräscht och man gör det ju inte så ofta. Stavar finns upp till rimliga fjäderkonstanter sen får man lägga på hjälpfjädrar, men jag tycker det verkar kluddigt.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 369
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -78 | Klubbsport
Nej, bytet skrämmer mig inte, det är mest haha.safe wrote: ↑2022-05-19 08:59:00 Gaz är det jag funderar på. Tycker det verkar prisvärt, speciellt när man då byter ut sina rostiga främre fjäderben mot helt nya.
Annars är det inte så svårt att byta stavar om allt är fräscht och man gör det ju inte så ofta. Stavar finns upp till rimliga fjäderkonstanter sen får man lägga på hjälpfjädrar, men jag tycker det verkar kluddigt.
Som jag ser det i cirkakostnad per sida/hjul:
968/M030-stav 2300:-
Dämpare exempelvis Koni 2000:-
Totalt ca 4300:-
Universal Evo eller Gaz-dämpare 1500:-
Fjäder 500:-
Totalt ca 2000:-
På hela bakvagnen så ställs ca 4000:- mot drygt 8000:-
Stämmer detta så är valet för mig ganska enkelt.

Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -78 | Klubbsport
Ett Gaz kit för hela bilen ligger på £677.21 retail + carriage.Ingemansson wrote: ↑2022-05-19 10:32:38Nej, bytet skrämmer mig inte, det är mest haha.safe wrote: ↑2022-05-19 08:59:00 Gaz är det jag funderar på. Tycker det verkar prisvärt, speciellt när man då byter ut sina rostiga främre fjäderben mot helt nya.
Annars är det inte så svårt att byta stavar om allt är fräscht och man gör det ju inte så ofta. Stavar finns upp till rimliga fjäderkonstanter sen får man lägga på hjälpfjädrar, men jag tycker det verkar kluddigt.
Som jag ser det i cirkakostnad per sida/hjul:
968/M030-stav 2300:-
Dämpare exempelvis Koni 2000:-
Totalt ca 4300:-
Universal Evo eller Gaz-dämpare 1500:-
Fjäder 500:-
Totalt ca 2000:-
På hela bakvagnen så ställs ca 4000:- mot drygt 8000:-
Stämmer detta så är valet för mig ganska enkelt.![]()
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 369
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -78 | Klubbsport
Ja, fast 1 st universal dämpare utan fjäder är ca 1500:- beroende på spec.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -78 | Klubbsport
Sist kag letade runt åt en bekant låg 25.5 stavar kring 1000-1200, men dom är ju inte så superenkla att hitta numera. Det var lättare förr när många byggde racerbilar av dom.Ingemansson wrote: ↑2022-05-19 10:32:38Nej, bytet skrämmer mig inte, det är mest haha.safe wrote: ↑2022-05-19 08:59:00 Gaz är det jag funderar på. Tycker det verkar prisvärt, speciellt när man då byter ut sina rostiga främre fjäderben mot helt nya.
Annars är det inte så svårt att byta stavar om allt är fräscht och man gör det ju inte så ofta. Stavar finns upp till rimliga fjäderkonstanter sen får man lägga på hjälpfjädrar, men jag tycker det verkar kluddigt.
Som jag ser det i cirkakostnad per sida/hjul:
968/M030-stav 2300:-
Dämpare exempelvis Koni 2000:-
Totalt ca 4300:-
Universal Evo eller Gaz-dämpare 1500:-
Fjäder 500:-
Totalt ca 2000:-
På hela bakvagnen så ställs ca 4000:- mot drygt 8000:-
Stämmer detta så är valet för mig ganska enkelt.![]()
Passar ens en universaldämpare? Det är rätt speciell inpackning pga bärarmens utformning osv. Dessutom kan det ju vara trevligt att få en dämpakaraktäristik som är någorlunda rätt för bilen. Men 924 dämparna med fjäder borde gå att köpa lösa om man vill det. En vanlig GAZ justerbar dämpare bak kostar typ en 75-85 pund per styck, rätt prisvärda.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 369
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -78 | Klubbsport
Tar man en med 1,9" kropp så tror jag absolut att det ska få plats. Har sett konverteringen på två av forumets bilar så jag tycker att det borde funka, om inget annat så med lätt modifikation av nedre infästningarna.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 924 -78 | Klubbsport
Kolla en bild från mitt hjulhus
Med min erfarenhet röstar jag fortfarande på stavar speciellt om Cedric sett att 25,5mm matchar (jag har själv inte kollat)
. Jag har kört ett par uppsättningar "Universal"-dämpare men på äldre dar hade jag föredragit modellanpassade och av samma sort runt om. Dels för att jag hade velat ha harmoni i bilen (vilket jag har nu men vägen har varit lång) och dels för att ha slippa eventuella kvalitetsbekymmer. Sedan är det där med höjdjustering i min mening en ickefråga, jag har en grundhöjd som bilen alltid sätts efter, sedan gör jag hörnviktning. Jag behöver med andra ord ytterst lite justermån för höjd och hade jag inte behövt plocka av dämparna så ofta hade jag inte behövt justera alls. Så se om du kan komma över billiga stavar 

Med min erfarenhet röstar jag fortfarande på stavar speciellt om Cedric sett att 25,5mm matchar (jag har själv inte kollat)


Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 369
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -78 | Klubbsport
Jo det hjulhuset var färskt i minnet.Eddie Varvstopp wrote: ↑2022-05-20 15:02:09 Kolla en bild från mitt hjulhus![]()
Med min erfarenhet röstar jag fortfarande på stavar speciellt om Cedric sett att 25,5mm matchar (jag har själv inte kollat). Jag har kört ett par uppsättningar "Universal"-dämpare men på äldre dar hade jag föredragit modellanpassade och av samma sort runt om. Dels för att jag hade velat ha harmoni i bilen (vilket jag har nu men vägen har varit lång) och dels för att ha slippa eventuella kvalitetsbekymmer. Sedan är det där med höjdjustering i min mening en ickefråga, jag har en grundhöjd som bilen alltid sätts efter, sedan gör jag hörnviktning. Jag behöver med andra ord ytterst lite justermån för höjd och hade jag inte behövt plocka av dämparna så ofta hade jag inte behövt justera alls. Så se om du kan komma över billiga stavar
![]()
Baaaa, beslutsångest, tur att bakvagnen inte är näst på tur.
Men visst, Koni fram så är det kanske lämpligt med Koni bak.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 369
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -78 | Klubbsport
Så var det ju de där gamla Audi/Rial-fälgarna som jag köpte förra året till en kostnad av tre riktigt goda pizzor.
Har lagt kärlek på en av dem nu, helt ok efter bara 4-5 timmars jobb. Dessutom så är det ingen showbil utan bruk före stuk gäller.
Tre stycken kvar..
Har lagt kärlek på en av dem nu, helt ok efter bara 4-5 timmars jobb. Dessutom så är det ingen showbil utan bruk före stuk gäller.
Tre stycken kvar..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -78 | Klubbsport
Snyggt!!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 369
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 497
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924 -78 | Klubbsport
Snyggt jobbat! Sådana fälgar hade jag på min Audi 80 som jag körde på 90-talet.
m v h Henrik
m v h Henrik
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 369
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -78 | Klubbsport
Tack! Även dessa har suttit på en Audi 80.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 369
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -78 | Klubbsport
Jaha, så var det detta med impulsköp
Bättre begagnade Gaz Gold, väldigt nöjd med det MEN, det sitter 2,5” fjädrar på så jag är lite nervös huruvida drivaxlarna kommer att ta i fjädrarna eller ej.
Att länkarmarna får modifieras är jag fullt medveten om.
Någon som har erfarenhet av den fjäderdiametern bak på 924?

Bättre begagnade Gaz Gold, väldigt nöjd med det MEN, det sitter 2,5” fjädrar på så jag är lite nervös huruvida drivaxlarna kommer att ta i fjädrarna eller ej.
Att länkarmarna får modifieras är jag fullt medveten om.
Någon som har erfarenhet av den fjäderdiametern bak på 924?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -78 | Klubbsport
Är de till en 924 så borde de väl ha tänkt på detta?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users