4-hjulsinställning
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
En sak till kan göra att det blir så, har man fälgar som breddar mer utåt än orginalfälgarna så får man en större skrubbradie, man kan säga att det är den hävarm som hjulet har i förhållande till styraxelns skärningspunkt med marken. (det där lät flummigt tror jag) Egentligen skulle man rita en bild och ladda upp.
Om du har spacers fram, provat att minska den eller plocka bort helt.
Edit
OM man låser upp och det är så med fälgarna så kan alltså effekten blir i rycker i ratten, men skrubbradien påverkar inte hur lätt det låser upp
Om du har spacers fram, provat att minska den eller plocka bort helt.
Edit
OM man låser upp och det är så med fälgarna så kan alltså effekten blir i rycker i ratten, men skrubbradien påverkar inte hur lätt det låser upp
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Tänkte jag kunde hjälpa till med en liten bild (snyltad ur The Porsche 924/944 Book av Peter Morgan).Pär Hylander wrote:En sak till kan göra att det blir så, har man fälgar som breddar mer utåt än orginalfälgarna så får man en större skrubbradie, man kan säga att det är den hävarm som hjulet har i förhållande till styraxelns skärningspunkt med marken. (det där lät flummigt tror jag) Egentligen skulle man rita en bild och ladda upp.
Om du har spacers fram, provat att minska den eller plocka bort helt.
Edit
OM man låser upp och det är så med fälgarna så kan alltså effekten blir i rycker i ratten, men skrubbradien påverkar inte hur lätt det låser upp


»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Var till NB gummi idag.
Tyvärr satt mina svärd fast ordentligt och därför måste jag tillbaka dit på torsdag då det har lite bättre tid att fixa med bilen. Toe bak stod åt skogen nästan 1 grad fel på vänster och ca 0,5 grad fel på höger... båda pekade åt vänster... inte så konstigt att bilen känts lite orolig och att bakdäcken är helt felslitna...
NB Gummi verkade dock väldigt seriösa och schyssta, hade en lasermätningsanläggning som verkar väldigt smidig. Får väl se vad notan hamnar på då det debiterar per timme. Men det är ju nödvändigt att få det fixat när det är så mycket fel.
Tyvärr satt mina svärd fast ordentligt och därför måste jag tillbaka dit på torsdag då det har lite bättre tid att fixa med bilen. Toe bak stod åt skogen nästan 1 grad fel på vänster och ca 0,5 grad fel på höger... båda pekade åt vänster... inte så konstigt att bilen känts lite orolig och att bakdäcken är helt felslitna...
NB Gummi verkade dock väldigt seriösa och schyssta, hade en lasermätningsanläggning som verkar väldigt smidig. Får väl se vad notan hamnar på då det debiterar per timme. Men det är ju nödvändigt att få det fixat när det är så mycket fel.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
NB Gummi kan jag klart rekommendera! De lyckades mot alla odds få någorlunda fason på bakvagnen på bilen. Nu är fram vagnen korrekt inställd och höger bak är också perfekt. Dock är vänster bak 0.05 grader utanför marginalen...
Men gå från -1.0 till -0.15 ger viss skillnad...
NB Gummi gjorde något som jag inte kan tänka mig att många gummi firmor fixar. Problemet på vänster sida är att bärarmen tar i i fram ändan av någon anledning innan justeringshålet är slut, dvs det går inte att justera så långt som man ska kunna. Detta var varför man inte kunde få ner det till mer än -0.50 i tisdags. Det som NB Gummi nu gjort är att det kapat ner bärarmen lite så att den går att få fram längre, nu är det dock bultskallar som tar i istället och det kändes lite overkill att börja byta ut bultar när värdet ändock blev hyfsat.
NB Gummi la ca 4 timmar på detta igår och 2 timmar i tisdags. De debiterar normalt sett per timme 800 pix... men det kan vi ju inte ta tyckte de då blir du ju ruinerad, så jag betalade 3000 spänn för alltihop. Det var helt klart värt pengarna!
Firman här hemma som skulle ha 1600 för 4-hjulsinställning skulle aldrig ha gett sig på att i princip bygga om bakvagnen, de hade bara sagt "näe det går inte att justera ordentligt"...
Kan helt klart rekommendera NB Gummi på Birgerjarlsgatan 108 i Stockholm! Väldigt trevliga grabbar också som tar sig tid med kunden och deras bilar!

Men gå från -1.0 till -0.15 ger viss skillnad...
NB Gummi gjorde något som jag inte kan tänka mig att många gummi firmor fixar. Problemet på vänster sida är att bärarmen tar i i fram ändan av någon anledning innan justeringshålet är slut, dvs det går inte att justera så långt som man ska kunna. Detta var varför man inte kunde få ner det till mer än -0.50 i tisdags. Det som NB Gummi nu gjort är att det kapat ner bärarmen lite så att den går att få fram längre, nu är det dock bultskallar som tar i istället och det kändes lite overkill att börja byta ut bultar när värdet ändock blev hyfsat.
NB Gummi la ca 4 timmar på detta igår och 2 timmar i tisdags. De debiterar normalt sett per timme 800 pix... men det kan vi ju inte ta tyckte de då blir du ju ruinerad, så jag betalade 3000 spänn för alltihop. Det var helt klart värt pengarna!
Firman här hemma som skulle ha 1600 för 4-hjulsinställning skulle aldrig ha gett sig på att i princip bygga om bakvagnen, de hade bara sagt "näe det går inte att justera ordentligt"...
Kan helt klart rekommendera NB Gummi på Birgerjarlsgatan 108 i Stockholm! Väldigt trevliga grabbar också som tar sig tid med kunden och deras bilar!




- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 756
- Joined: 2004-03-29 21:11:24
- Bilmodell: Ingen Porsche
- Årsmodell: 1982
- Location: Bjärred
- Contact:
JESUS!
Vad hade hänt med din bil egentligen?
Helrenovering med fel delar eller krock med ihopmontering av samma delar efter krocken???
Varför var dem tvungna att kapa på originaldelarna, om dem nu var det?
Låter som att några mått inte är vad dem ska vara.
Någon annan som varit med om något liknande?
Skönt att det blev bra till slut.
mvh
Goran
Vad hade hänt med din bil egentligen?
Helrenovering med fel delar eller krock med ihopmontering av samma delar efter krocken???


Varför var dem tvungna att kapa på originaldelarna, om dem nu var det?
Låter som att några mått inte är vad dem ska vara.
Någon annan som varit med om något liknande?
Skönt att det blev bra till slut.

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
- boxsterpontus
- Raceputte
- Posts: 150
- Joined: 2004-03-29 23:37:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Jepp, jag har exakt samma problem på racebilen. Jag var nära att montera isär och slipa bort lite från bladet häromdan,men det klarade sig precis. Man behöver typiskt bara ta ett par milimeter för att få lite mer justermån.goc931 wrote:JESUS!
Vad hade hänt med din bil egentligen?
Helrenovering med fel delar eller krock med ihopmontering av samma delar efter krocken???![]()
![]()
Varför var dem tvungna att kapa på originaldelarna, om dem nu var det?
Låter som att några mått inte är vad dem ska vara.
Någon annan som varit med om något liknande?
Bilen har varit krockad någon gång under sitt 20åriga liv men den är inte mer än 5mm skev när jag kryssmätte mellan infästningspunkterna i hjulupphängningen fram/bak.
Pontus Borg
Who is online
Users browsing this forum: No registered users