M030 kränghämmare

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#16 Post by Anders Larsson »

Nää tyvärr inte..har ingen digitalkamera :? :D
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
nida
S-Poster
Posts: 67
Joined: 2004-05-28 12:30:35
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

#17 Post by nida »

Jag är inte så kunning när det gäller krängningshämmare men tanken med mitt lilla projekt är att den ska vara optimerad för bankörning.

1.Är det så grova som möjligt man skall ha?
2.Vad rekomenderar ni (Fram/bak)?

Jag såg lite priser i tidigare inlägg och det verkar ju inte så farliga.

Kör en 944 S2 -90.
"There is no Finishline....."

944 S2 -90 (Tidigare Vinröd nu svartare än svart)
PCS #8288

//Nicke

Pidde
NA-Poster
Posts: 28
Joined: 2004-04-23 14:44:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#18 Post by Pidde »

Hej!
Kolla på denna sidan, en hel del foton runt krängare m.m.
http://www.944s2.com/

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#19 Post by Pär Hylander »

nida wrote: 1.Är det så grova som möjligt man skall ha?
2.Vad rekomenderar ni (Fram/bak)?
.
Jag kan inte svara katagoriskt av flera anledningar, dels för att jag bara har erfarenhet av mina egna bilar och dels för att det påverkas av resten av bilen, vilka fjädrar, vilken viktfördelning etc. Men jag är rätt säker på att så grovt som möjligt är galet, meöjligen helt galet dessutom.

Skulle jag starta från skratch så hade jag börjat med fjädrar med vettig fjäderkonstant. Därefter hade jag nog satsat på ngn av dom kraftigare orginal främre krängarna tillsammans med en justerbar bak.

Att experimentera med krängare och inte ha justerbart i ngn ände av bilen tror jag är mkt lite chans att det blir bra, det kommer med stor sannolikhet antingen att bli överstyrt eller understyrt....
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#20 Post by Anders Larsson »

Hur monterar man krängaren egentligen.. :oops: ..är det bara att skruva fast den rakt av eller ska den "förspännas"..funderar på om den ska tillåtas vrida sig i bussningarna eller om den ska sitta stumt där o fjädra i ändarna..har aldrig funderat så mycket på det förut även om jag nog har haft dän o monterat några tidigare på andra bilar :roll:
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#21 Post by Pär Hylander »

Anders Larsson wrote:Hur monterar man krängaren egentligen.. :oops: ..är det bara att skruva fast den rakt av eller ska den "förspännas"..funderar på om den ska tillåtas vrida sig i bussningarna eller om den ska sitta stumt där o fjädra i ändarna..har aldrig funderat så mycket på det förut även om jag nog har haft dän o monterat några tidigare på andra bilar :roll:
Den ska ju kunna vrida sig (lätt) i fästena på karossen, jag brukar smörja där men det kanske inte är lämpligt igentligen

När du monterat den i karossen och hjulupphängningn på ena sidan så ska det vara lätt att montera på andra sidan oxo, annars bygger du in spänning i den och "sabbar" din cornerweigth/hörnvikts-inställning. Förhoppningsvis finns där en längdjustering på "drop-linken" (vad ska man kalla det så svenska?)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#22 Post by Anders Larsson »

Oki då förstår jag..Tack!...droplinken som sitter på är inte ställbar tyvärr..
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#23 Post by Anders Larsson »

Funderar att montera dit krängaren innan helgen om jag löser lite annat på bilen...men är det hålen längst ut i ändarna som gör krängaren hårdast eller tvärtom?...tänkte börja med lösaste inställningen!
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#24 Post by Pär Hylander »

Längst ut mjukast!

Ta med verktyg till nästa banmöte så att du kan justera mellan passen om det behövs!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#25 Post by Anders Larsson »

Pär Hylander wrote:Längst ut mjukast!

Ta med verktyg till nästa banmöte så att du kan justera mellan passen om det behövs!
Tack Per!

Nästa banmöte är på söndag det :D
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#26 Post by Anders Larsson »

Pär Hylander wrote:Längst ut mjukast!
Hehe..vilket minne jag har ser jag nu :roll: satte den i inre hålen..det man inte har i huvet får kroppen lida för...
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users