Problem Bigsize, Bakvagnsinställingen

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#16 Post by Jon80 »

Risken är att jag måste plocka bort alla skruva, för 'felet' på cambern gick inte att fixa till med den excentriska skruven, så något är snett :(. Vill inte få 'armen' i handen pga att det ligger kraft kvar i den
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
944_968CS
S2-Poster
Posts: 206
Joined: 2004-04-01 08:09:23
Contact:

#17 Post by 944_968CS »

Hej,

Specialverktyget går även att köpa av Porsche eller på internet. Tycker priset är ganska rimligt. Verktyget heter P221 Eccentric Adjuster Samma som Porsche 9171. Alltså verktyg 9171 från Porsche och P221 på nätet.
Hör med Porsche för aktuellt pris.

Lycka till /Bosse P

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#18 Post by Jon80 »

Tack 944_968CS, men är lyckligt lottad och har fri tillgång till verkstad med fräsar och svarvar. tog ca 20minuter att fixa fram ett verktyg tack vare Pärs fina ritn... öh... Skiss ;)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#19 Post by Pär Hylander »

Magnus Åkerqvist wrote:Tackar! =) Du har skrivigt att Ø18 ska vara Ø20?
Ja, jag trodde i min enfald att det ska vara samma verktyg till gammal 911 som till våra bilar, men jag fick stoppa in lite tunnplåt och fylla upp dom 2 mm på diametern, annars glappar verktyget och minskar inställningsomfånget.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Magnus Åkerqvist
S2-Poster
Posts: 248
Joined: 2004-03-29 11:40:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Hässleholm
Contact:

#20 Post by Magnus Åkerqvist »

Pär Hylander wrote:
Magnus Åkerqvist wrote:Tackar! =) Du har skrivigt att Ø18 ska vara Ø20?
Ja, jag trodde i min enfald att det ska vara samma verktyg till gammal 911 som till våra bilar, men jag fick stoppa in lite tunnplåt och fylla upp dom 2 mm på diametern, annars glappar verktyget och minskar inställningsomfånget.
Okay =)
[size=75] Magnus Åkerqvist [/size]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#21 Post by Pär Hylander »

Jon80 wrote:Risken är att jag måste plocka bort alla skruva, för 'felet' på cambern gick inte att fixa till med den excentriska skruven, så något är snett :(. Vill inte få 'armen' i handen pga att det ligger kraft kvar i den
Jo det är rätt mkt kraft kvar. Ställ bilen på bockar och lyft upp svärdet lite mer garagedomkraft så är det lugnt.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#22 Post by Jon80 »

Pär Hylander wrote:Jo det är rätt mkt kraft kvar. Ställ bilen på bockar och lyft upp svärdet lite mer garagedomkraft så är det lugnt.
Får prova detta. Kan det tänkas att det går att få in cambern bättre när jag får Toe'n rätt? Cambern är +0.18 nu, och toe -1.6 vilket var de inställningarna som gav 'minst' pluss camber. En annan fråga, när jag lyft bilen, jag kan fortfarande se att 'något' händer när jag vrider på excenterskruvarna väll? Vill lixom kolla så att det verkligen händer något före jag åker tillbaka till däcksverkstan som får mäta upp vinklarna ordentligt.

Pär, vart ska jag sätta in pengar som tack för all hjälp och konsultation :D *hehe*
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#23 Post by Pär Hylander »

Det går utmärkt att se hur bromsskivan rör sig när man vrider på dom två excentrarna. Lättast om man ser till att hålla huvudet stilla och syftar mot ngt i bakgrunden
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users