Sundström wrote:Jag såg att du har en 968 - sitter det Motronicsystem i den? De har nämligen visat sig mycket adaptiva (vida gränser för lambdaregleringen) och det åker runt ett antal svenskar i sina Motronicstyrda bilar på E85 helt utan åtgärd. Det är med andra ord inte helt säkert att du behöver göra någonting, med undantag för att adaptionen kan ta ett tag alternativt hänga av batteripolerna en stund. Såvida inte din bil är hårdtunad eller något... för då lär det behövas mer än något adaptivt sysetem kan ge.
Om det ändå vore så enkelt.
Motronic finns i en mängd versioner och varianter, 944 har version 1.2, 944S har v2.1 och 951 har v3.1. Idag är man uppe version 7.x någonstans.
Vad gäller egenskaperna skiljer det sig en hel del mellan modellerna.
Eftersom jag bara har erfarenhet av version 3.1 så kan jag bara uttala mig om den, här följer lite fakta kring hur den skulle kunna hantera etanol.
Lambdaregleringen har begränsat arbetsområde, +/- ca 10-20% vilket inte är tillräckligt för E85.
Lambdaregleringen kopplas ur på fullgas, mao skulle motorn gå väldigt snålt på fullgas.
Knackregleringen kan bara ställa ned tändningen, ej upp. Fär att få ut en effektvinst måste man höja tändningen med etanol, detta kan inte den adaptiva regleringen på en 951 göra.
Motronicen i 951 har heller inget minne så att den kan lära sig inställningar.
Jag har ingen info om motronic i 968 men jag misstänker att någon av dessa punkter gäller även där. Skulle gissa att lambdasensorn kopplas ur på fullgas även där eftersom de lambdavärden man vill ha på fullgas inte går att mäta med acceptabel noggranhet med en vanlig lambdasensor.
Tomas
PS. Glöm inte tändningen, mycket här verkar bara handla om bränslemängden. Ska man få ut max ur etanol krävs modifierad tändkurva. DS.