Jag kunde använda samma bultar som jag använder på mina gjutna aluminiumfälgar. Tyvärr vet jag inte om mina bultar är original eller om någon tidigare ägare har bytt ut dem. Men enligt PET används samma längd på Porsches plåtfälgar som aluminiumfälgarna, dvs M14x1,5x25,5.MrKire wrote:Hej,
Lite nyfiken bara på det här med Citra fälgar. Sugen på sånna jag med.
Men hur gjorde du med bultar? Blev inte de gamla för långa?
924 -76
- Erik D
- S-Poster
- Posts: 80
- Joined: 2007-08-31 12:39:50
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1976
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -76
Erik Danielsson
- MrKire
- NA-Poster
- Posts: 34
- Joined: 2013-10-22 12:07:34
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1983
- Location: Valbo
- Contact:
Re: 924 -76
Kollade mina bultar och dom är nog för långa för att köra med plåt fälgar. Mäter jag från botten på konan till slutet på bulten så är det ca 65 mm.
Men jag tror inte det är någon svår dimension att få tag på i alla fall. Så det får bli en ny uppsättning om jag byter till plåtisar.
Men jag tror inte det är någon svår dimension att få tag på i alla fall. Så det får bli en ny uppsättning om jag byter till plåtisar.
- Erik D
- S-Poster
- Posts: 80
- Joined: 2007-08-31 12:39:50
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1976
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -76
Då var det dags för en slalomkörning med PCS igen. Denna gång var det final i PCS slalomcup!
Bjuder på en film!
https://www.youtube.com/watch?v=wUIqrgj60Zk" onclick="window.open(this.href);return false;
Tyvärr passade inte banan en 924a med 125hk. Det var flera långa fullgassträckor på banan som passade effektstarkare bilar
Synd att man ska behöva vara ett par sekunder efter konkurrenter som man har varit snabbare än vid tidigare tävlingar.
Nästa helg är det dags att avrunda säsongen med bankörning på Knutstorp igen! Är det nå fler 924 åkare som ska ner?

Bjuder på en film!
https://www.youtube.com/watch?v=wUIqrgj60Zk" onclick="window.open(this.href);return false;
Tyvärr passade inte banan en 924a med 125hk. Det var flera långa fullgassträckor på banan som passade effektstarkare bilar

Nästa helg är det dags att avrunda säsongen med bankörning på Knutstorp igen! Är det nå fler 924 åkare som ska ner?

Erik Danielsson
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
- Hasse
- S2-Poster
- Posts: 237
- Joined: 2008-06-24 21:22:47
- Telefon: 0709744794
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Frillesås
- Contact:
Re: 924 -76
Jag kommer också, så vi blir några stycken 924:or i år med. 

Hasse PCS#7951
Vit 944-84 En Porsche med drag!
Vit 924S-86 "Martina" banbil.
Vit 944-84 En Porsche med drag!
Vit 924S-86 "Martina" banbil.
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: 924 -76
Jag får hoppas på en underbar vår istället 

- Erik D
- S-Poster
- Posts: 80
- Joined: 2007-08-31 12:39:50
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1976
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -76
Då var det dags för bankörning igen! Denna gång med PCS på Knutstorp.

Det är första gången jag kör på bana med den femväxlade lådan som jag bytte till tidigare i somras (4-vxl är original på tidiga 924:or). Visade sig både vara en kul och en tråkig upplevelse. Det positiva var att bilen kändes mycket rappare samt att jag fick med mig mer fart in i flera partier på banan. Det tråkiga var att växellådan small till ordentligt på avkylningsvarvet på dagens första körpass. Se film, ca 20s in i filmen smäller det.
https://www.youtube.com/watch?v=vGFprRce-ng" onclick="window.open(this.href);return false;
När jag väl hade rullat in i bandepån så låste bakaxeln sig rejält, tvärstopp var det verkligen. Testade att rulla framåt och bakåt genom att växla mellan 1:an och backen några gånger och tillslut släppte det. Det hördes dock fortfarande ett ordentligt mekaniskt klonk med varje hjulvarv. Knuffade in bilen på banans innerplan och hissade bakhjulen bara för att försäkra mig att det inte var trumbromsarna som spökade. Visade sig att jag hade fått diffbroms med 100% verkan
Slutkört för dagen mao. Fick bli bogsering hem till garaget utanför Kristianstad.
Stort TACK till Kalle och Hasse för lån av verktyg/pallbock så att jag kunde skruva loss drivaxlarna.
Fick följande utsikt kommande tre timmar.

Väl hemma så plockade jag ner lådan för att ta en närmare titt på diffen. Verkar som axeln som håller pinjongdreven har krupit ur sitt läge och krockat med pinjongen. Inte helt ovanligt om man googlar lite. Stiften som ska hålla axeln på plats verkar vara en svag länk. Synd att man ska behöva få ett haveri på grunda av att ett 5-kronors stift går av



Så nu inleds meksäsongen!
Om det är nån som har en 5-växlad låda till salu skulle jag bli jätteglad

Det är första gången jag kör på bana med den femväxlade lådan som jag bytte till tidigare i somras (4-vxl är original på tidiga 924:or). Visade sig både vara en kul och en tråkig upplevelse. Det positiva var att bilen kändes mycket rappare samt att jag fick med mig mer fart in i flera partier på banan. Det tråkiga var att växellådan small till ordentligt på avkylningsvarvet på dagens första körpass. Se film, ca 20s in i filmen smäller det.
https://www.youtube.com/watch?v=vGFprRce-ng" onclick="window.open(this.href);return false;
När jag väl hade rullat in i bandepån så låste bakaxeln sig rejält, tvärstopp var det verkligen. Testade att rulla framåt och bakåt genom att växla mellan 1:an och backen några gånger och tillslut släppte det. Det hördes dock fortfarande ett ordentligt mekaniskt klonk med varje hjulvarv. Knuffade in bilen på banans innerplan och hissade bakhjulen bara för att försäkra mig att det inte var trumbromsarna som spökade. Visade sig att jag hade fått diffbroms med 100% verkan

Stort TACK till Kalle och Hasse för lån av verktyg/pallbock så att jag kunde skruva loss drivaxlarna.

Fick följande utsikt kommande tre timmar.

Väl hemma så plockade jag ner lådan för att ta en närmare titt på diffen. Verkar som axeln som håller pinjongdreven har krupit ur sitt läge och krockat med pinjongen. Inte helt ovanligt om man googlar lite. Stiften som ska hålla axeln på plats verkar vara en svag länk. Synd att man ska behöva få ett haveri på grunda av att ett 5-kronors stift går av




Så nu inleds meksäsongen!
Om det är nån som har en 5-växlad låda till salu skulle jag bli jätteglad

Last edited by Erik D on 2014-09-22 09:32:05, edited 1 time in total.
Erik Danielsson
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3934
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924 -76
Trist. 
Men hellre näst sista helgen i september än första i maj...
Växellådor är det väl inte direkt någon brist på?!
Hoppas du hittar en.
Bobo

Men hellre näst sista helgen i september än första i maj...
Växellådor är det väl inte direkt någon brist på?!
Hoppas du hittar en.
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -76
Ja jäklar, det var rät tilla. Synd att lådan blev så kortlivad, men bilen gick ju väldigt trevligt med en extra växel. Lite klurigt kan det vara att hitta 924 varianten, men mecksäsongen är lång, tur i oturen att det kom precis i sista körningen, relativt nära garaget dessutom! Men nåt borde ju gå att hitta, den här gången borde det ju gå ljusår lättare att få dit den 

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1347
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 924 -76
Vid ett tillfälle var vi tre 924:or i tajt formation - måste ha varit godis att se för alla åskadare 

Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -76
Ni verkar ha haft det riktigt kul, får se om jag kan ansluta till gänget nästa år!
Har ju faktiskt hänt lite grejer med bilen, dags att se till att erik uppar sin tråd
Har ju faktiskt hänt lite grejer med bilen, dags att se till att erik uppar sin tråd

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: 924 -76
Det kan jag bekräfta att det var, riktigt roligt och ni körde mycket bra alla tre! Blev dock lite orolig några gånger då jag hörde dina tjutande framdäck och var på väg att greppa den röda flagganRagnar Joensen wrote:Vid ett tillfälle var vi tre 924:or i tajt formation - måste ha varit godis att se för alla åskadare

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1347
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 924 -76
Tackar för omtänksamhetenRikard wrote:Det kan jag bekräfta att det var, riktigt roligt och ni körde mycket bra alla tre! Blev dock lite orolig några gånger då jag hörde dina tjutande framdäck och var på väg att greppa den röda flagganRagnar Joensen wrote:Vid ett tillfälle var vi tre 924:or i tajt formation - måste ha varit godis att se för alla åskadare![]()
Rikard

Nytt gummi på G.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- Erik D
- S-Poster
- Posts: 80
- Joined: 2007-08-31 12:39:50
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1976
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -76
Oj! Det har hänt en hel del sedan jag skrev något senast. Jag får försöka sammanfatta säsongen hittills med en bildkavalkad
Vintern började med att Tomten kom med ett hårt packet
Men installationen fick vänta tills sommaren.

Säsongen inleddes med en körning på Knutstorp. Tyvärr fick jag köra med min gamla 4-vxl låda efter fjolårets haveri av den 5-vxl.

Efter flera månaders letande fick jag äntligen tag i en "ny" 5-vxl låda.

En uppsättning fälgar som jag har haft liggandes på hyllan ett tag lämnades iväg på blästring och lack.

Efter en dag med maraton-meckande hos Cédric byttes den 4-vxl lådan mot den 5-vxl och de nylackade fälgarna fick en uppsättning R-däck inför ett banmöte på Gelleråsen med Scania motorklubb.

Rumpbild från Gelleråsen.

Fälgbild!

Mina 23mm spacers som jag använder till R-däcken funkade bra även till orginalfälgarna!

Har blivit en hel del slalomkörning med PCS i år. Härlig samling bilar i classic-klassen i Svealand.

Under semestern fanns det tid till att "skruva" fast buren i bilen. Blev en hel del borrande och trixande för att få den på plats. Stort tack till Cédric för hjälpen!

Äntligen på plats!

Årets tredje banmöte gick på Rudskogen i Norge. Härlig sensommar kväll i Värmland på väg till Norska gränsen.

Rolig bana den där Rudskogen!

Tack Norge och PCS för en härlig och rolig dag!

Nu står bilen och vilar i garaget i väntan på nästa banmöte. Blir nog säsongsavslutning nere på Knutan som vanligt.

Vintern började med att Tomten kom med ett hårt packet

Säsongen inleddes med en körning på Knutstorp. Tyvärr fick jag köra med min gamla 4-vxl låda efter fjolårets haveri av den 5-vxl.
Efter flera månaders letande fick jag äntligen tag i en "ny" 5-vxl låda.
En uppsättning fälgar som jag har haft liggandes på hyllan ett tag lämnades iväg på blästring och lack.
Efter en dag med maraton-meckande hos Cédric byttes den 4-vxl lådan mot den 5-vxl och de nylackade fälgarna fick en uppsättning R-däck inför ett banmöte på Gelleråsen med Scania motorklubb.
Rumpbild från Gelleråsen.
Fälgbild!
Mina 23mm spacers som jag använder till R-däcken funkade bra även till orginalfälgarna!
Har blivit en hel del slalomkörning med PCS i år. Härlig samling bilar i classic-klassen i Svealand.
Under semestern fanns det tid till att "skruva" fast buren i bilen. Blev en hel del borrande och trixande för att få den på plats. Stort tack till Cédric för hjälpen!
Äntligen på plats!
Årets tredje banmöte gick på Rudskogen i Norge. Härlig sensommar kväll i Värmland på väg till Norska gränsen.
Rolig bana den där Rudskogen!
Tack Norge och PCS för en härlig och rolig dag!
Nu står bilen och vilar i garaget i väntan på nästa banmöte. Blir nog säsongsavslutning nere på Knutan som vanligt.

Erik Danielsson
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]