Breda däck alltid bättre?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

Re: Breda däck alltid bättre?

#16 Post by Cédric »

En grej med lågprofil är att det blir väldigt kinkigt med hjulvinklar, lite fel ger jättetråkigt slitage. Med ett "högprofil" är det inte alls lika noga. Sen ska man ju alltid beakta utväxlingen och kolla hur den ändras, risken är stor att man får en tröttare bil. Ibland kan det gå an men ibland kan det påverka en hel del. MIn blåe blev påtagligt slöare när jag gick från låga 14" till 15"

Torbjorn968
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche

#17 Post by Torbjorn968 »

Touringbilar är också begränsade, ofta 17 x 9. Titta på GT 3 or! Går nu mot 19" även på R däck.

T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

Cédric
Addict

#18 Post by Cédric »

Dom har ju världens fetaste bromsar att få plats med också, jag tycker att det är konstigt att man inte kan få lägre profil på dom små storlekarna. Jag nöjt mig med klart lägre, typ 205 40 15" eller dylikt. Då får man ju både äta kakan och behålla den :)

JohnC
S2-Poster
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91

#19 Post by JohnC »

I mitt fall har det inneburit att jag kör med 16" 245/45/16 istället för 255/40?/17 eller om det är 45 där också. Skulle jag få fatt i ett par 16" 9" breda fälgar så kan jag köra 255 även på dessa. Är helt övertygad om att det har gått lite hysteri kring breda säck och stora fälgar. Om vi pratar icke överladdade bilar så är det mycket extra massa att dra omkring.

QV_
Addict
Bilmodell: 924

#20 Post by QV_ »

I en artikel jag läste för något år sedan så gjorde de om en standardbil till rallybil. Däcken vart smalare med högre profil än vad svensson har. Så det går hysteri i fälgar, modehysteri.

Folk verkar tycka att större fälgar = snyggare fälgar. Tittar man på "mitt intresseområde" Amazoner så är det inte fälgsorten som diskuteras utan fälgens diameter......

/Janne

maxcarlsson
S2-Poster
Bilmodell: -

#21 Post by maxcarlsson »

Det ska nog till ganska breda däck innan tidsvinsten från högre kurv- och utgångshastigheter blir mindre än förlusten av toppfart på grund av rullmotstånd. Sedan är min uppfattning att man kan få ut mer grepp ur ett däck av samma bredd men lägre profil, beroende på att slitbanan inte deformeras lika mycket. Men detta förutsätter och kräver förstås att hjulvinklar och setup i övrigt är mer korrekt.
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

Pär Hylander
Raceputte

#22 Post by Pär Hylander »

maxcarlsson wrote:Det ska nog till ganska breda däck innan tidsvinsten från högre kurv- och utgångshastigheter blir mindre än förlusten av toppfart på grund av rullmotstånd. Sedan är min uppfattning att man kan få ut mer grepp ur ett däck av samma bredd men lägre profil, beroende på att slitbanan inte deformeras lika mycket. Men detta förutsätter och kräver förstås att hjulvinklar och setup i övrigt är mer korrekt.

Jag tror precis som Max!

En variabel som denna tråden inte behandlat är vilket (R)däck och gummiblandning, det skiljer enormt, mycket mer skillnad än några cm gummi hit eller dit. Däremed inte sagt att ett visst däck alltid är bättre än andra, men beroende på förutsättningarna kan det vara att vissa däck funkar mycket bättre eller sämre än andra. Exempel på sådana förutsättningar är temp ute och ekipagets vikt.

Exempel på detta är att jag körde på Pirelli när det var kallt men Bridgestone när det var varmt.

Men kör man porsche sports cup så behöver man ju inte fundera på den variablen.
Pär Hylander

QV_
Addict
Bilmodell: 924

#23 Post by QV_ »

En annan intressant detalj bland allt detta tyckande i tråden (för det är väldigt få hänvisningar till dokumenterade undersökningar) är hur stor skillnaden är.

Tar vi ex HIFI som exempel så finns det ju signalkablar för 150 kr och signalkablar för 5000 kr. Skillnaden i ljud är ungefär som att ha en lös diskant på högtalaren och flytta den någon dm i djupled. Det finns folk som hör skillnad och uppskattar skillnaden, men många vill bara "ha det bästa".

I rally har man ingen använding för lågprofil eftersom man gärna vill ha en hel fälg efter första hålet. Det är ju möjligt att det är bättre med lågprofildäck (på släta banor utan väggupp) men är det 1 eller 2% bättre och är fördelen grepp eller däckekonomi.

Folk kan ju trots allt köra lika fort (+- några få %) med två eller fyrhjulsdrift fastän alla idag (svenson) gärna vill ha 4 hjulsdrift på bilarna tillsammans med groteska fälgar och ett varv eltejp utanpå.

Någonstans möta parametrarna, bil, körteknik, däck, väghållning, bana varandra och därefter blir det inte bättre med varken bredare eller smalare däck.

/Janne

Cédric
Addict

#24 Post by Cédric »

Pär Hylander wrote:
maxcarlsson wrote:Det ska nog till ganska breda däck innan tidsvinsten från högre kurv- och utgångshastigheter blir mindre än förlusten av toppfart på grund av rullmotstånd. Sedan är min uppfattning att man kan få ut mer grepp ur ett däck av samma bredd men lägre profil, beroende på att slitbanan inte deformeras lika mycket. Men detta förutsätter och kräver förstås att hjulvinklar och setup i övrigt är mer korrekt.

Jag tror precis som Max!

En variabel som denna tråden inte behandlat är vilket (R)däck och gummiblandning, det skiljer enormt, mycket mer skillnad än några cm gummi hit eller dit. Däremed inte sagt att ett visst däck alltid är bättre än andra, men beroende på förutsättningarna kan det vara att vissa däck funkar mycket bättre eller sämre än andra. Exempel på sådana förutsättningar är temp ute och ekipagets vikt.

Exempel på detta är att jag körde på Pirelli när det var kallt men Bridgestone när det var varmt.

Men kör man porsche sports cup så behöver man ju inte fundera på den variablen.
Undra hur brett man skulle kunna kunna ha innan det blev för mycket, alltså svårt att få upp tempen. Långt mycket mer än vad plånkan orkar med iaf :). Nog mer relevant för bilar i 700kg klassen.

Men jag håller med, jag kör snabbare nu med mina MPSC än med toyo r888 som är ett par cm bredare per däck jämfört med michelindäcken. Greppet känns samma men stommen inger så mycket mer förtroende när det blir varmt på cupdäcken. För mig har det gjort att jag kan köra snabbare fast greppen är ungefär samma. Däck är helt klart en spännande vetenskap..

Pär Hylander
Raceputte

#25 Post by Pär Hylander »

QV_ wrote:En annan intressant detalj bland allt detta tyckande i tråden (för det är väldigt få hänvisningar till dokumenterade undersökningar) är hur stor skillnaden är.
/Janne
Hej Janne,

bristen på hänvisningar tror jag beror på det brister i tillgång till relevanta, vederhäftiga och dokumenterade undersökningar. Om du eller ngn annan sitter på sådana så är det en kraftfull uppmaning från mig att publicera dessa!

QV_ wrote: Någonstans möta parametrarna, bil, körteknik, däck, väghållning, bana varandra och därefter blir det inte bättre med varken bredare eller smalare däck.
Här tappade du bort mig fullständigt, vad menar du eller vad betyder det?
Pär Hylander

Torbjorn968
Addict

#26 Post by Torbjorn968 »

Har inte någonstans hittat vederhäftiga jämförande undersökningar. Har valt att lita på åsikter från folk jag litar på, och sneglat på vad Porsche gör på GT 3 or. Testavdelningar på Lotus och Caterham kan vara andra källor, dvs vad sitter på bilarna. Gör en skala från dessa lätta bilar och skala upp däcksbredder med vikt, titta på GT 3 or i andra änden.

//T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#27 Post by Maxx »

Skiljer sig inte GT3:or extremt mycket från våra bilar? Går det verkligen att plocka ut info som relaterar till våra 944-/968-or?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Torbjorn968
Addict

#28 Post by Torbjorn968 »

Ungefär samma vikt, likartade sidkrafter i kurvor om man tittar på loggar och jämför med skidpad siffror.

Jag kör nu 295 bak, senaste GT 3 generationen tror jag är uppe i 345... Vilket är proportionellt mot viktskillnad.

750 kg Lotus 2 eleven kör 195 fram och 225 bak.

Sen är min erfarenhet att det går att köra nästan lika snabbt med 255 runt om. Det är alltid frågan om det lilla extra.

//TL

Henka_E
Addict
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986

#29 Post by Henka_E »

Baksidan med att gå upp till 17" från 16" är ju främst ökning i roterande massa och ofjädrad vikt. Inte kul. Däremot så krullar ju slitbana och sidor ihop sig känns det som på mina 16" med ballong profil. Lurar lite på att gå ner till 45 profil fram - tyvärr så finns ingen lägre än 45 till 245 och 16".... Fram skulle jag kunna gå ner. Men - ger det nåt?

Och - mindre hjul rullar tyngre - eller? Däremot så flyttar jag ju massan närmare centrum med ett lägre däck - och däcket väger ju 10kg typ och det mesta sitter i slitbanan. Blir den piggare men med lägre toppfart eller vad händer? Om vi HÅRDDRAR det alltså...

Rätt roligt att kommentaren "när jag gick från X" till X+1" så blev bilen märkbart långsammare" - vad hände här? Fel rullomkrets? Galet mycket tyngre fälgar? Beskriv gärna mer... Är det den ökade trögheten du känner när du accar eller blev utväxlingen alltså rullomk fel?

rob3rt
Turbo-Poster

#30 Post by rob3rt »

jag hade önskat att jag hade haft bredare däck för två veckor sedan då jag sladdade ut på motorvägen en blöt morgon och snurrade...
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

Post Reply