Svetsare se hit.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Dea
Addict
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990

#16 Post by Dea »

Nu har jag varit ute och svetsat på mitt avgassystem. Det som skulle svetsas ihop var en del som är i rostfritt och en del av originalsystemet (Turbo 1990) som vad jag förstått är nån form av legerat stål då det är mycket rosttrögt (och jag tror inte det bara är aluminiserat eller motsvarande)

Svetsade med ER316L(si?) från Jula som är tänkt för syrafasta rostfria stål typ SS2243 (vilket det säkert inte är i den rostfria delen av mitt system) och Mison18 gas.

Det var väldigt lättsvetsat , i princip inget skvätt, och svetsarna såg ganska bra ut. Eftersom det är ett rör kunde jag inte kolla genombränningen.
Då det inte är nån särsklid belastning på den delen jag svetsade, rördelarna gå in i varandra, så slipade jag ner svetsarna rejält och det var inte särskilt mycket porer eller liknande i dom.

Tyckte det fungerade överraskande bra. Jag har en ganska bra MIG (Lincoln Compact 280) men den har ingen pulsfunktion.

Funderar på att svetsa ihop ett par plattor i rostfritt på samma sätt för att kolla genombränning, styrka och kanske lägga dom utomhus några veckor för att se hur det rostar.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Post Reply