Tror att ett vettigt budgetval för coilover bak till en bil utan komfortkrav är WD för 1414 kr/st, den är ställbar med endast enkelt, så både kompression och retur påverkas när man skruvar på den. Kulled i ändarna. Har man komfortkrav kanske man väljer WA istället som är samma dämpare men med PU-bussningar för 967 kr/st.
Tror inte fjäder ingår, den tillkommer med ca 350 kr.
Sänkningssats
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Nu tycker jag du är snuskig PärPär Hylander wrote:Tror att ett vettigt budgetval för coilover bak till en bil utan komfortkrav är WD för 1414 kr/st, den är ställbar med endast enkelt, så både kompression och retur påverkas när man skruvar på den. Kulled i ändarna. Har man komfortkrav kanske man väljer WA istället som är samma dämpare men med PU-bussningar för 967 kr/st.
Tror inte fjäder ingår, den tillkommer med ca 350 kr.




Sedan verkar det inte finnas framdämpare på AVOs hemsida till våra bilar. Men man kan ju höra efter med Pär Hansson (ursäkta förvirringen där).
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Hmm, nu är jag inte med, hittar inga som heter CO, vad är det för några?Eddie Varvstopp wrote:[med CO kan man byta fjädrar för 700:- om det inte skulle funka![]()
En del fjäderben fram till 9x4 lär ha insatsdämpare, kanske AVO har ngn att stoppa isf? Man kan köpa eller tillverka gängat rör som man trär över fjäderbenskroppen och därmed för höjd/cornerweightsjusteringen på så sätt.
Jag funderar löst på att genomföra det där med gängat rör under vintern för att kunna få på riktiga fjädrar till nästa säsong, har nämligen rätt grova stavar bak (49 N/mm på hjulet) men mjuka fjädrar fram (29 N/mm på hjulet). Alternativt gängade rör på dämparna bak oxo och fjädrar runt dom, då kan jag komma upp mot dom "vanliga" 100 N/mm fjäderkonstant som man brukar ha (motsvara väl ca 80-85 på hjulet fram)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- Dan Hovang
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2004-04-15 22:41:21
- Contact:
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Urk, vad jag är latDan Hovang wrote:CO = coil over?
Har inte Turbo S insatsdämpare?

Jag har insatsdämpare fram på min och vet inte hur det ser ut på turbo S (antagligen har den det också). Jag har tidigare sett framdämpare på AVOs hemsida men de verkar ha försvunnit. Det borde inte vara omöjligt att skaka fram.
Jag har samma tankar som Pär Hylander att bygga om fjäderbenen fram med jängade rör för höjdjustering. Vad jag har sett verkar det vara lite si och så med info om hårdhet på vanliga sänkfjädrar, detta problem kommer man runt med ombyggda fjäderben då dessa tar 2,25" fjädrar. Denna typ av fjädrar finns att köpa hos de som pysslar med Rally/Racing produkter och finns i olika längder och hårdhet. Samma sak gäller givetvis om man har coilovers bak. Man har m.a.o. bisarra inställningsmöjligheter och det är inte dyrt eller besvärligt om man vill ändra chassiesättningen.
Jag vet inte om denna länken har varit uppe innan om chassie-options..
http://dspace.dial.pipex.com/town/pipex ... ension.htm
Nä nu får jag sluta tänka på väghållning... det har jag ingen budget till för tillfället..

Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
Who is online
Users browsing this forum: No registered users