Sänkningssats

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#16 Post by Pär Hylander »

Tror att ett vettigt budgetval för coilover bak till en bil utan komfortkrav är WD för 1414 kr/st, den är ställbar med endast enkelt, så både kompression och retur påverkas när man skruvar på den. Kulled i ändarna. Har man komfortkrav kanske man väljer WA istället som är samma dämpare men med PU-bussningar för 967 kr/st.

Tror inte fjäder ingår, den tillkommer med ca 350 kr.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#17 Post by Eddie Varvstopp »

Pär Hylander wrote:Tror att ett vettigt budgetval för coilover bak till en bil utan komfortkrav är WD för 1414 kr/st, den är ställbar med endast enkelt, så både kompression och retur påverkas när man skruvar på den. Kulled i ändarna. Har man komfortkrav kanske man väljer WA istället som är samma dämpare men med PU-bussningar för 967 kr/st.

Tror inte fjäder ingår, den tillkommer med ca 350 kr.
Nu tycker jag du är snuskig Pär :D Nej, skämt och sido, mina tankar går i att använda coilover bak på min för att styva upp den. Det tråkiga med våra bilar är just torsionstavarna. Jag har kollat upp lite och hittat grövre stavar (tror de var t.o.m. 30mm :shock: ) men priset för ett sånt par ligger runt 3000:-. med CO kan man byta fjädrar för 700:- om det inte skulle funka :D . Mina tankar har rört sig om att planka turbo cuppens fjädersättning runt om, men jag får nog räkna på det först :roll:
Sedan verkar det inte finnas framdämpare på AVOs hemsida till våra bilar. Men man kan ju höra efter med Pär Hansson (ursäkta förvirringen där).
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#18 Post by Pär Hylander »

Eddie Varvstopp wrote:[med CO kan man byta fjädrar för 700:- om det inte skulle funka :D
Hmm, nu är jag inte med, hittar inga som heter CO, vad är det för några?

En del fjäderben fram till 9x4 lär ha insatsdämpare, kanske AVO har ngn att stoppa isf? Man kan köpa eller tillverka gängat rör som man trär över fjäderbenskroppen och därmed för höjd/cornerweightsjusteringen på så sätt.

Jag funderar löst på att genomföra det där med gängat rör under vintern för att kunna få på riktiga fjädrar till nästa säsong, har nämligen rätt grova stavar bak (49 N/mm på hjulet) men mjuka fjädrar fram (29 N/mm på hjulet). Alternativt gängade rör på dämparna bak oxo och fjädrar runt dom, då kan jag komma upp mot dom "vanliga" 100 N/mm fjäderkonstant som man brukar ha (motsvara väl ca 80-85 på hjulet fram)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#19 Post by Pär Hylander »

Här är en intressant produkt oxo!

http://www.demon-tweeks.co.uk/catalogue ... ODE=RIX107
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#20 Post by Dan Hovang »

CO = coil over? :)

Har inte Turbo S insatsdämpare?

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#21 Post by Eddie Varvstopp »

Dan Hovang wrote:CO = coil over? :)

Har inte Turbo S insatsdämpare?
Urk, vad jag är lat :roll: jag är som inte skriver ut texten ordentligt. Får bättra mig lite märker jag. Helt rätt Dan!

Jag har insatsdämpare fram på min och vet inte hur det ser ut på turbo S (antagligen har den det också). Jag har tidigare sett framdämpare på AVOs hemsida men de verkar ha försvunnit. Det borde inte vara omöjligt att skaka fram.

Jag har samma tankar som Pär Hylander att bygga om fjäderbenen fram med jängade rör för höjdjustering. Vad jag har sett verkar det vara lite si och så med info om hårdhet på vanliga sänkfjädrar, detta problem kommer man runt med ombyggda fjäderben då dessa tar 2,25" fjädrar. Denna typ av fjädrar finns att köpa hos de som pysslar med Rally/Racing produkter och finns i olika längder och hårdhet. Samma sak gäller givetvis om man har coilovers bak. Man har m.a.o. bisarra inställningsmöjligheter och det är inte dyrt eller besvärligt om man vill ändra chassiesättningen.

Jag vet inte om denna länken har varit uppe innan om chassie-options..
http://dspace.dial.pipex.com/town/pipex ... ension.htm


Nä nu får jag sluta tänka på väghållning... det har jag ingen budget till för tillfället.. :(
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users