är detta ett okej pris? (968 speglar å handtag)

924/928/944/968
Message
Author
_coffe_
Carrera-Poster
Posts: 388
Joined: 2006-06-24 18:11:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Varberg
Contact:

är detta ett okej pris? (968 speglar å handtag)

#1 Post by _coffe_ »

Jag behöver bara snabbt veta om det är ett okej pris att betala 5000:- för ett par 968 speglar med både el å värme, samt fötter å packningar till 44:an plus ett par 968 handtag...

Hur mycket modd behövs på handtagen för att dom ska platsa? Jag har ju en 86:a å jag har läst att det kanske inte bara är att skruva dit dom?? Stämmer det??
MVH
Christoffer Svensson

----------------------------------------
Kör: Porsche 951 -86
Bygger: Super Seven

User avatar
AXL944
S-Poster
Posts: 139
Joined: 2004-03-30 12:46:04
Bilmodell: 944 turbo
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by AXL944 »

Tjenare!

Har dessa grejer på min bil och tycker inte det låter dyrt med 5000kr för alla grejerna.

Min bil är en 91:a och på den sitter dörrhandtagen perfekt, vet inte om det är skillnad mot äldre bilar. Dörrspeglarna är ju iaf. identiska.

mvh
Axel
___________
Axel Olsson
944 Turbo -91

wadde
S2-Poster
Posts: 203
Joined: 2006-08-13 23:14:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: nässjö/jönköping
Contact:

#3 Post by wadde »

vad är det som skiljer handtagen från 944 o 968 åt?

tycker det är för mycket pengar o lägga på att byta backspeglar för att få lite rundare former. kostar mer än va det smakar så resonerar jag.



någon som kan förklara hysterin med 968 handtag och speglar

User avatar
Kenneth Strömberg
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2004-03-30 08:25:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#4 Post by Kenneth Strömberg »

Jag skulle säga att det är rimligt med 5000 kr.

Svårt att få ett par speglar med fot under 3000 kr och handtagen kostar över 2000 kr om man köper det nytt ifrån PC.

Dock så har jag hört att man kan använda befintlig låscylinger om man har nyare än -88 men om man har äldre så måste man byta?? Är det någon som har hört det oxå???

/Kenneth
---------------------------
Kenneth Strömberg
PCS 7431
Porsche Boxster S -01
Porsche 944 Turbo -89 (såld)
Dodge B250 Van -88
Honda Civic 1.5i -89
---------------------------

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#5 Post by Joakim »

wadde wrote:vad är det som skiljer handtagen från 944 o 968 åt?

tycker det är för mycket pengar o lägga på att byta backspeglar för att få lite rundare former. kostar mer än va det smakar så resonerar jag.



någon som kan förklara hysterin med 968 handtag och speglar
För det första är det ett ok pris.
För det andra är det betydligt snyggare med dessa attiraljer utbytta.
Det var faktiskt Porsche själva som kom på det när de tillverkade 968 modellen. Iof fanns redan speglar och handtag i produktion, men man valde att använda dem även på 968 för att få "lite rundare former"
944 börjar bli en gammal bil, och med lite nya Porsche orginalprylar kan den faktiskt se riktigt het ut tycker jag. Förövrigt hajar jag alltid till när jag ser en bil med dessa saker, det skvallrar om en viss medvetenhet som jag gillar.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

j.g
Turbo-Poster
Posts: 618
Joined: 2006-05-29 01:16:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: sthlm
Contact:

#6 Post by j.g »

Kenneth Strömberg wrote: Dock så har jag hört att man kan använda befintlig låscylinger om man har nyare än -88 men om man har äldre så måste man byta?? Är det någon som har hört det oxå???
den här guiden tyder oxå på att du får vara beredd på detta.
http://www.pelicanparts.com/techarticle ... andles.htm

"NOTE The lock cylinders were not interchangeable between my door handles and the new ones. I took mine to a locksmith and if you give them your existing key they will be able to re-key the 968 lock cylinders to accept your old key."

för övrigt tycker jag oxå att det blir snyggare både med speglar och handtag. om det sen är värt det vetigudarna. lackeringen kostar väl lite med...

_coffe_
Carrera-Poster
Posts: 388
Joined: 2006-06-24 18:11:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Varberg
Contact:

#7 Post by _coffe_ »

vad jag förstår så är det inte så lätt att få tag i det så mycket billigare heller, och jag är en av dom som tycker att bilen ser oerhört mycket bättre ut... jag tänker även sätta på den kända läppen i fronten, byta mina blinkers till vita samt sätta på den senare vingen... tycker att det ser mycket bättre ut!!

Det där med lackering löser sig ändå, då jag måste lackera om hela bilen hur jag än gör (med tanke på min broincident).... därför var lite tanken att skaffa alla detaljer jag ska ha på bilen innan lack, för att slippa fixa med det där efteråt....


Jag hittade en äldre tråd där det var någon som skrev att han bytt till 968-handtagen på sin äldre 44:a utan att det var några problem... så jag har ju hört lite av båda delarna... Men vad är det exakt som inte passar? Låskolven bara?? Hur funkar den med mekanismen inne i dörren?
Är man lite händig ska väl det inte vara så svårt va? Säg till om det är en omöjlighet eller för kostsamt, då struntar jag i det :P
MVH
Christoffer Svensson

----------------------------------------
Kör: Porsche 951 -86
Bygger: Super Seven

_coffe_
Carrera-Poster
Posts: 388
Joined: 2006-06-24 18:11:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Varberg
Contact:

#8 Post by _coffe_ »

Någon som har något bra svar? Ingen som har gjort det själv på en äldre 44:a som kan säga om det är värt det.... Affären måste bli av snart lixom 8)
MVH
Christoffer Svensson

----------------------------------------
Kör: Porsche 951 -86
Bygger: Super Seven

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by Ducati »

Hej

Ett bra pris, jag skulle slagit till direkt om jag inte redan hade grejerna....
Jag köpte 968 handtag till min 951 -86 och låscylindrarna passade utmärkt.
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

Olli951
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2004-03-29 10:49:19
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kerava,Finland
Contact:

#10 Post by Olli951 »

You just need outside 968 handle, gaskets, chromed rose/rosette and a little screw to bolt on rose/rosette to handle. All other parts can be taken from old 944 handles. 5000kr is too much. I paid 400€ for complete set of new heated mirrors and handles.
Olli
-88 951 3.0L 16V

User avatar
bill b
Addict
Posts: 1316
Joined: 2004-03-29 14:52:25
Location: Göteborg
Contact:

#11 Post by bill b »

That was a good price. Where did you shop?
Letar lyftkyld Porsche...
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)

Olli951
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2004-03-29 10:49:19
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kerava,Finland
Contact:

#12 Post by Olli951 »

Porsche Kundenzentrum, Werke1, Zuffenhausen, Germany. They also send parts using DHL or UPS if needed.

I had made 30 pairs of clone 968 mirrors last year. Gurra/Gustaf sold 10 pairs of these in Sweden. It might be possible to produce clone 968 handles as well, i am investigating this. A friend of mine owns a metal/aluminium casting company and according to him clone handles can be fabricated.

Image

Image

Here's my friend's car with these clone mirrors, also front splitter is own production:

Image
Olli
-88 951 3.0L 16V

User avatar
951racer
NA-Poster
Posts: 20
Joined: 2004-04-25 10:52:17
Contact:

#13 Post by 951racer »

OT , Olli could you make me a front splitter like that ?
951 ( modifisert)

Olli951
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2004-03-29 10:49:19
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kerava,Finland
Contact:

#14 Post by Olli951 »

iam currently making three of them, one for Finland and two to Germany. Don't know when i have time to make more
Olli
-88 951 3.0L 16V

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#15 Post by Maxx »

951racer wrote:OT , Olli could you make me a front splitter like that ?
Ser ut att vara samma som Sandén (http://www.sanden.nu) säljer.

Delar & tillbehör -> Kaross:
Frontspoiler S2 & 951 Turbo
Typ " Gemballa". Fästes i original infästningar
Tillverkad i glasfiber, finns i svart, vit & röd gelcoat!

Pris: 1500:-
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]