Bromsproblem 924
-
- NA-Poster
- Posts: 38
- Joined: 2004-05-15 11:15:22
- Contact:
Bromsproblem 924
Hej
Jag har problem med bromsarna på 924'an! (trummor bak)
Luftningen är gjord ,pedalen har bra känsla dvs sjunker inte under tryck och tar högt upp.
Detta gäller tyvärr inte när jag startar motorn ,för då kan jag utan att lägga alltför mycket kraft trampa bromspedalen nästan ända ner till golvet.
Om jag stänger av motorn känns allt ok igen.
Jag förstår inte hur skillnaden kan bli så stor med eller utan hjälp av bromsservon
Förslag eller/och funderingar
Jag har problem med bromsarna på 924'an! (trummor bak)
Luftningen är gjord ,pedalen har bra känsla dvs sjunker inte under tryck och tar högt upp.
Detta gäller tyvärr inte när jag startar motorn ,för då kan jag utan att lägga alltför mycket kraft trampa bromspedalen nästan ända ner till golvet.
Om jag stänger av motorn känns allt ok igen.
Jag förstår inte hur skillnaden kan bli så stor med eller utan hjälp av bromsservon
Förslag eller/och funderingar
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 38
- Joined: 2004-05-15 11:15:22
- Contact:
Jag har motstånd i bromspedalen redan efter några cm nertryck även med motorn igång.
Men inte alls samma känsla som med motorn avstängd , men den bromsar ok fast med pedalen nästan i botten.
Ungefär som vi huvudbromscylinder fel.
Men om det är huvudbromscylindern som skulle vara problemet,skulle jag väl få samma känsla även utan hjälp av bromsservon.
Bromstrummorna är slitna så det kan kanske vara problemet,
För av någon anledning så sitter justeringen monterad så att det inte går att justera med bromstrummorna monterade.(justerskruven upptill och "mothållet" nertill)
Hur ser monteringssatsen ut ,ska det vara så eller är det någon som plockat på fel grejor eller monterat fel .
Men inte alls samma känsla som med motorn avstängd , men den bromsar ok fast med pedalen nästan i botten.
Ungefär som vi huvudbromscylinder fel.
Men om det är huvudbromscylindern som skulle vara problemet,skulle jag väl få samma känsla även utan hjälp av bromsservon.
Bromstrummorna är slitna så det kan kanske vara problemet,
För av någon anledning så sitter justeringen monterad så att det inte går att justera med bromstrummorna monterade.(justerskruven upptill och "mothållet" nertill)
Hur ser monteringssatsen ut ,ska det vara så eller är det någon som plockat på fel grejor eller monterat fel .
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Låter skummit. Du har ju enna två hål bak på
bromsarna som du kan sticka in en skruvmejsel
och snurra propellermuttrarna. Du ska skruva så
att du inte orkar snurra hjulet för hand, och sedan
ett alt två hack tillbaka. Så tight skall det alltså
vara...
Jag hade samma lur på min pedal, och det var
helt avgörande.
/xxx
bromsarna som du kan sticka in en skruvmejsel
och snurra propellermuttrarna. Du ska skruva så
att du inte orkar snurra hjulet för hand, och sedan
ett alt två hack tillbaka. Så tight skall det alltså
vara...
Jag hade samma lur på min pedal, och det var
helt avgörande.
/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
-
- NA-Poster
- Posts: 38
- Joined: 2004-05-15 11:15:22
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 38
- Joined: 2004-05-15 11:15:22
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Från någon Mercedes passar ivf på 924 turbo. Men dom vanliga bildelesaffäreran typ mekonomen , Ad-center etc har listor, så det är bara att ringa och beställa, kostar typ 200 kr eller så.LWW wrote:Efter några timmars bromsjusterande och luftande,så fungerar bromsarna fortfarande lika illa.
så jag provar vidare med huvudbromscylindern ,och då är frågan om någon vet vilken typ av renoveringssats som passar .
Min gissning är att vissa VW golf/jetta har samma huvudbromscylinder.
Andra förslag !
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- NA-Poster
- Posts: 38
- Joined: 2004-05-15 11:15:22
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 38
- Joined: 2004-05-15 11:15:22
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 38
- Joined: 2004-05-15 11:15:22
- Contact:
Som avslutning på den här tråden
Jag har fått fram följande i mitt letande efter reparationssatser
repsats nr och huvudbromscylinder nr
924 1977-79 171 698 181 L REPAIR KIT FOR 477 611 015 A.
924/T 1980 928 355 913 00 REPAIR KIT FOR 477 611 017.
924/T 1981- ----------------- ----------------------477 611 017 A
924 77-79 har samma repsats som 70-tals audi80/VWgolf
Kanske kan hjälpa någon 924 ägare
Jag har fått fram följande i mitt letande efter reparationssatser
repsats nr och huvudbromscylinder nr
924 1977-79 171 698 181 L REPAIR KIT FOR 477 611 015 A.
924/T 1980 928 355 913 00 REPAIR KIT FOR 477 611 017.
924/T 1981- ----------------- ----------------------477 611 017 A
924 77-79 har samma repsats som 70-tals audi80/VWgolf
Kanske kan hjälpa någon 924 ägare
/Anders
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 38
- Joined: 2004-05-15 11:15:22
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users