växellåda
- 931Melander
- Addict
- Posts: 1168
- Joined: 2004-04-05 20:02:20
- Telefon: 0706992900
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Piteå
- Contact:
växellåda
Det verkar ju inte finnsa en enda 924 turbo med 5 vxl getrag låda som inte har problem!!!
Fråga: vad är det för skillnad på 944 N/A , 951 och 924Turbo växellådor?
Kan man med fästen från en 944/951 montera en sådan låda i en 931?
Passar transaxelsplines och längden, eller byter man transaxel också?
Fråga: vad är det för skillnad på 944 N/A , 951 och 924Turbo växellådor?
Kan man med fästen från en 944/951 montera en sådan låda i en 931?
Passar transaxelsplines och längden, eller byter man transaxel också?
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
-
- S-Poster
- Posts: 113
- Joined: 2004-03-30 00:45:13
- Contact:
Melander.
Jag har kollat lite på detta.
En 951 låda passar.
Samma "kardan" osv.
Det som skiljer e infästningen,och det kan lösas på två sätt.
Ena e att man tar hela baletten me torsionsrör å allt från en senare vagn å flyttar över.
Andra e att man borrar å gängar för OEM 931 fästena i de på lådan fortfarande befintliga klackarna därför.
Bortsett från det så stämmer allt.
Drivaxlar å vad du vill.
Detta e info jag dels slutlett själv och dels stämt av med både Jonas på area 51 och med Peter Sanden-som jag känner sedan jesus gick i kortbyxor.
Jag har kollat lite på detta.
En 951 låda passar.
Samma "kardan" osv.
Det som skiljer e infästningen,och det kan lösas på två sätt.
Ena e att man tar hela baletten me torsionsrör å allt från en senare vagn å flyttar över.
Andra e att man borrar å gängar för OEM 931 fästena i de på lådan fortfarande befintliga klackarna därför.
Bortsett från det så stämmer allt.
Drivaxlar å vad du vill.
Detta e info jag dels slutlett själv och dels stämt av med både Jonas på area 51 och med Peter Sanden-som jag känner sedan jesus gick i kortbyxor.
-
- S-Poster
- Posts: 113
- Joined: 2004-03-30 00:45:13
- Contact:
För den orginal hängivne kan jag dessutom berätta att jag tittat nära och länge på att renovera 016 lådan.
Om jag förstått det hela rätt så e 1an å 2ans skruv direkt härstammande från den gamla 901 lådan i de tidiga 911orna.
De resterande skruven hör samman med senare 915 lådorna.
En del av problemet e att ringar mm till 1an å 2an börjar bli svårt att få tag i.
Var den väg jag tänkte gå först,och beställde därför ringar på Din bil till en kostnad av lite drygt 800 spänn styck.
Detta var i november och jag har efter sjuttielva påstötningar fortfarande inte varken hört av eller sett till ngr synk ringar.
Låd typen i sig e ju annars ganska lättmekad...
Vad avser ren hållbarhet så e det lite olika bud.
Finns de som menar att våra gamla 016 lådor e rena skräpet,medans andra säger att de e MINST lika starka som den du hittar i en 951a.
Efter att ha kikat lite på drevdimensioner mm så sällar iaf jag mig till de senare.
Dvs att 016 lådorna håller.
Problemet ligger alltså i att de första skruven har det gamla ursunkiga "porsche sperrsynkron system" till synkning.
Har aldrig varit ,å kommer aldrig bli,lika vettigt som den mycket vanligare borg warner lösningen.
Om jag förstått det hela rätt så e 1an å 2ans skruv direkt härstammande från den gamla 901 lådan i de tidiga 911orna.
De resterande skruven hör samman med senare 915 lådorna.
En del av problemet e att ringar mm till 1an å 2an börjar bli svårt att få tag i.
Var den väg jag tänkte gå först,och beställde därför ringar på Din bil till en kostnad av lite drygt 800 spänn styck.
Detta var i november och jag har efter sjuttielva påstötningar fortfarande inte varken hört av eller sett till ngr synk ringar.
Låd typen i sig e ju annars ganska lättmekad...
Vad avser ren hållbarhet så e det lite olika bud.
Finns de som menar att våra gamla 016 lådor e rena skräpet,medans andra säger att de e MINST lika starka som den du hittar i en 951a.
Efter att ha kikat lite på drevdimensioner mm så sällar iaf jag mig till de senare.
Dvs att 016 lådorna håller.
Problemet ligger alltså i att de första skruven har det gamla ursunkiga "porsche sperrsynkron system" till synkning.
Har aldrig varit ,å kommer aldrig bli,lika vettigt som den mycket vanligare borg warner lösningen.
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Transaxelröret ("kardan")skiljer typ 2-3 dm i längd!Racing wrote:Melander.
Jag har kollat lite på detta.
En 951 låda passar.
Samma "kardan" osv.
Lådans uppfästningsanordning i bilen skiljer rätt radikalt, men det går att lösa med vinkelslip, järnbitar och svets.
Så jag tror att man behöver en transaxel från en bil med Audilåda,vilket iofs borde vara hyggligt enkelt att få tag i.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- 931Melander
- Addict
- Posts: 1168
- Joined: 2004-04-05 20:02:20
- Telefon: 0706992900
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Piteå
- Contact:
Audilåda
Det är alltså en 924N/A 4 vxl?
Fredde
Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: Audilåda
"Audi-låda" är alltså den som sitter i alla 944:or och en del 924:or, själva växellådan sitter bakom diffen. På Porschelådan sitter växellådan framför diffen.931Melander wrote:Det är alltså en 924N/A 4 vxl?
Fredde
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
016 låda är AUDI låda har jag för mig ????Racing wrote:För den orginal hängivne kan jag dessutom berätta att jag tittat nära och länge på att renovera 016 lådan.
Om jag förstått det hela rätt så e 1an å 2ans skruv direkt härstammande från den gamla 901 lådan i de tidiga 911orna.
De resterande skruven hör samman med senare 915 lådorna.
En del av problemet e att ringar mm till 1an å 2an börjar bli svårt att få tag i.
Var den väg jag tänkte gå först,och beställde därför ringar på Din bil till en kostnad av lite drygt 800 spänn styck.
Detta var i november och jag har efter sjuttielva påstötningar fortfarande inte varken hört av eller sett till ngr synk ringar.
Låd typen i sig e ju annars ganska lättmekad...
Vad avser ren hållbarhet så e det lite olika bud.
Finns de som menar att våra gamla 016 lådor e rena skräpet,medans andra säger att de e MINST lika starka som den du hittar i en 951a.
Efter att ha kikat lite på drevdimensioner mm så sällar iaf jag mig till de senare.
Dvs att 016 lådorna håller.
Problemet ligger alltså i att de första skruven har det gamla ursunkiga "porsche sperrsynkron system" till synkning.
Har aldrig varit ,å kommer aldrig bli,lika vettigt som den mycket vanligare borg warner lösningen.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
-
- S-Poster
- Posts: 113
- Joined: 2004-03-30 00:45:13
- Contact:
De första 931orna skall enl uppgift ha 016z-vilken diffar ifrån de "vanliga" 924 lådorna-om det jag nu fått berättat stämmer.
Per.
Det du skriver om kardan,är det något du VET?
Alltså ngt du har egen erfarenhet av.?
Poängen e att de jag talat med säger att de har gjort bytet med enkla handgrepp.
Klackarna för infästningen av lådan sitter ju där,om än inte i borrat och gängat skick.
Så kort å gott vad skall vinkeljärn mm användas till?
Per.
Det du skriver om kardan,är det något du VET?
Alltså ngt du har egen erfarenhet av.?
Poängen e att de jag talat med säger att de har gjort bytet med enkla handgrepp.
Klackarna för infästningen av lådan sitter ju där,om än inte i borrat och gängat skick.
Så kort å gott vad skall vinkeljärn mm användas till?
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Det som förvirrar här är "audi"-lådan kontra "snailshell"-lådan tror jag. Har man en 924 med snailshell lär det krävas en hel del ingrepp för att få dit en 951-låda då den är av audi-typ.
Några bilder från 924.org
Snailshell

Bakvagnens "rör" för audi och snailshell

Hoppas det klarnar nu
//Magnus
Några bilder från 924.org
Snailshell
Bakvagnens "rör" för audi och snailshell

Hoppas det klarnar nu
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- S-Poster
- Posts: 113
- Joined: 2004-03-30 00:45:13
- Contact:
Jo,jag e me så långt.
Det övre röret på bilden e det som sitter i alla äldre bilar.?
Saken e den att just Porsche baserade lådan som sagts diffar från audi varianten.
Vad jag inte riktigt förstår isf e vad som diffar emellan 51 lådan å Porsche motsvarigeten?
Efter de samtal jag haft iaf så förefaller det som att 51 lådan kan modifieras i fästena(alltså i gjutningen i själva växel låds huset) för att kunna använda de tidigare växel låds gummina/fästena i det att klackarna för att KUNNA göra detta fortfarande gjöts in även på de senare lådorna.?
Det övre röret på bilden e det som sitter i alla äldre bilar.?
Saken e den att just Porsche baserade lådan som sagts diffar från audi varianten.
Vad jag inte riktigt förstår isf e vad som diffar emellan 51 lådan å Porsche motsvarigeten?
Efter de samtal jag haft iaf så förefaller det som att 51 lådan kan modifieras i fästena(alltså i gjutningen i själva växel låds huset) för att kunna använda de tidigare växel låds gummina/fästena i det att klackarna för att KUNNA göra detta fortfarande gjöts in även på de senare lådorna.?
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Racing - Jo, det övre röret ser ut att tillhöra "snail shell"/Porsche-lådan. "Armarna under växellådan syns på vx-låde-bilden ovanför också. Däremot sitter inte just det röret på alla 924or, bara 931or och de tidiga (till och med -79) 924orna med 5-vx låda.
Växellänkaget skiljer sig också mellan snailshell/Porsche- och Audi-lådorna. Länkaget är däremot lika mellan Audi 4-vx och Audi 5-vx, vad jag vet.
Mvh
Mangan
Växellänkaget skiljer sig också mellan snailshell/Porsche- och Audi-lådorna. Länkaget är däremot lika mellan Audi 4-vx och Audi 5-vx, vad jag vet.
Mvh
Mangan
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Är det 951 låda som du kallar för 51? 951 lådan är en AUDI låda precis som i alla andra 944:orRacing wrote:Jo,jag e me så långt.
Det övre röret på bilden e det som sitter i alla äldre bilar.?
Saken e den att just Porsche baserade lådan som sagts diffar från audi varianten.
Vad jag inte riktigt förstår isf e vad som diffar emellan 51 lådan å Porsche motsvarigeten?
Efter de samtal jag haft iaf så förefaller det som att 51 lådan kan modifieras i fästena(alltså i gjutningen i själva växel låds huset) för att kunna använda de tidigare växel låds gummina/fästena i det att klackarna för att KUNNA göra detta fortfarande gjöts in även på de senare lådorna.?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Mja, jag har inte skruvat med dom och provat ena lådan på andra bilen precis, men jag har en 924 turbo med Porschelåda/getrag/snailshell till vänster i garaget och en 944 S2 med Audilåda till höger i garaget, så jag kan titta efter lite extra noga !Racing wrote:De första 931orna skall enl uppgift ha 016z-vilken diffar ifrån de "vanliga" 924 lådorna-om det jag nu fått berättat stämmer.
Per.
Det du skriver om kardan,är det något du VET?
Alltså ngt du har egen erfarenhet av.?
Poängen e att de jag talat med säger att de har gjort bytet med enkla handgrepp.
Klackarna för infästningen av lådan sitter ju där,om än inte i borrat och gängat skick.
Så kort å gott vad skall vinkeljärn mm användas till?
Fast jag pratade om transaxelns längd, ni andra verka ju prata om bakvagnsupphängningen, eller?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
Who is online
Users browsing this forum: No registered users