Hjulvinklar

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

Hjulvinklar

#1 Post by 931Melander »

Hur ska man justera Cambern - toe på en 924/944 för ban resp. slalomåkning?
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Såhär är min ställd för närvarande, ska prova samma hjulvinklar men hårdare inst både bak och fram på krängarna imorgon.


924 turbo, 170 hk 1190 kg ekipagevikt
Fram Yoko 008R 225/50-16 på 7,5" fälg
Bak Yoko 008R 245/45-16 på 9" fälg
Knutstorp, sol ca 20°

Code: Select all

    Y   M   I        Kalltryck       Camber 
VF  69 64 62         1,6              -3,5° 
HF  53 66 68         1,7              -3,2° 
0,3° toe out 

VB  54 53 66         1,65             -2,9° 
HB  52 60 55         1,7*             -2,1° 
0° toe 
* Temperaturerna är tagna vid ett tryck som var ca 0,1 bar högre. Ingen ny tempmätning efter den sänkningen av tryck

Kalltrycket är tagit idag på förmiddagen, dagen efter körning

VF skulle alltså vilja ha ytterligare neg camber utöver de -3,5° där redan är..... hmmm...
HF ska ha mindre neg

VB ska ha mindre neg
HB rätt ok med camber

Kanske skulle göra bilen mindre krängbenägen...?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#3 Post by Pär Hylander »

Y M I är alltså yttersida, mitt, resp insida däck, och värdena är temperatur på ytan, tagit omedelbart efter flera fullfartsvarv
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Racing
S-Poster
Posts: 113
Joined: 2004-03-30 00:45:13
Contact:

#4 Post by Racing »

Vad åker du på knutstorp Pär?
E pyron kalibrerad?
E rätt låga siffor annars.

Min erfarenhet är att jag aldrig upplevt en förare som klagar över för mkt "tip in".
Hur tycker du det funkar med 0,3 i toe out?(Antar att du avser min försprång?)

Vad åker du i fjäder resp dämp?
Om rebound justerbart,hur mkt?

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

OK !

#5 Post by 931Melander »

Måste bara försöka analysera svaret så återkommer jag med fler frågor!!
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]