Skulle byta tändstiften idag. Tog tändstiftshylsan ur min verktygssats ... upptäckte att den var för stor för att gå ner "röret" till tändstiften. Upptäckte sen att någon har varit vänlig nog att byta ut verktygssatsen i bilen till en som antagligen är från en 944, så orginal-tändstiftsnyckeln jag har passar inte heller. (Antagligen samma person som "tog hand om" luftkompressorn. )
Någon med en S2 som har tips på var jag kan köpa en tändstiftshylsa som passar?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Maxx wrote:Skulle byta tändstiften idag. Tog tändstiftshylsan ur min verktygssats ... upptäckte att den var för stor för att gå ner "röret" till tändstiften. Upptäckte sen att någon har varit vänlig nog att byta ut verktygssatsen i bilen till en som antagligen är från en 944, så orginal-tändstiftsnyckeln jag har passar inte heller. (Antagligen samma person som "tog hand om" luftkompressorn. )
Någon med en S2 som har tips på var jag kan köpa en tändstiftshylsa som passar?
Jag hade problem att hitta en tändstiftshylsa som fick plats så tillslut så fick jag svarva ner en.
patand wrote:Borde inte original tändstiftsnyckel passa utan modifikation...
Jo, det kan man ju tycka. Fast i detta fall verkar nyckeln till S2:an ha blivit utbytt mot en sådan som jag gissar följer med 924/931/944/951? I alla fall har mina 931:or haft likadana ... men den passade inte till S2:an. Tändstiften på S2 (även 944 S och 968) sitter i botten på ett långt "rör". Bredden mätt över hörnen på nyckeln var större än diametern på "röret", men mätt över sidorna så fanns det plats. Alltså slipades nyckeln ner så att den blev rund utvändigt och fick därmed plats i "röret". Har själv ingen slip så därför kunde jag inte fixa det själv. Visade sig att en polare hade en bänkslip hemma och slipade ner den åt mig.
Att han sen i farten även bytte tändstiften åt mig och bjöd på kaffe gjorde ju inget.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Har detta problemet med en 944S. Hylsa på 20,5 mm men yttermåttet på 27,8 mm går inte genom ventilkåpan. Då jag inte har svarv, ingen som vet var man kan köpa en smal hylsa? Biltemas var billig men ännu tjockare ytterdiameter.
Ingen brådska dock, bankörningen är först på söndag...