Ingen grad-indikering på svänghjulet?
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Ingen grad-indikering på svänghjulet?
Tja!
Försökte ställa tändningen på min 924 NA ikväll men vi kan banne oss inte se en enda gradmarkering på svänghjulet?!
Om vi varierade varvtalet lite så "gled" tändningen lite (med vakuumslangen inkopplad" precis oms jag antar att den ska men några gradmarkeringar syntes inte alls?
Om motorn går någorlunda OK, hur kan jag då justera tändningen utan att se "exakt" gradtal? (Enligt Haynes 20 grader BTDC, utan vakuum gissar jag...
Mvh
Mangan
Försökte ställa tändningen på min 924 NA ikväll men vi kan banne oss inte se en enda gradmarkering på svänghjulet?!
Om vi varierade varvtalet lite så "gled" tändningen lite (med vakuumslangen inkopplad" precis oms jag antar att den ska men några gradmarkeringar syntes inte alls?
Om motorn går någorlunda OK, hur kan jag då justera tändningen utan att se "exakt" gradtal? (Enligt Haynes 20 grader BTDC, utan vakuum gissar jag...
Mvh
Mangan
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Intressant, detta ska jag göra idag. Jag trodde inte
man kunde se svänghjulet utan vidare... Så jag
var inställd på att försöka "yxa" lite på vevaxelskivan
alt på kamkåpan...
Men ska det inte vara 10 grader före övre tändpunkt vid 950 rpm med all el avstängd,
växellådan i neutralläge och en kylvattentemp
på 85 grC.
Tror det står det på en dekal på min högra skärm
om jag inte minns fel på data'n...
/xxx
man kunde se svänghjulet utan vidare... Så jag
var inställd på att försöka "yxa" lite på vevaxelskivan
alt på kamkåpan...
Men ska det inte vara 10 grader före övre tändpunkt vid 950 rpm med all el avstängd,
växellådan i neutralläge och en kylvattentemp
på 85 grC.
Tror det står det på en dekal på min högra skärm
om jag inte minns fel på data'n...
/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Jag vet faktiskt inte men jag o polaren spanade ner längs torpedväggen och såg det här:
http://www.shell.linux.se/magnusk/proje ... ?number=02
Svänghjulet är där, jag kan se kuggkransen men det är inga markeringar alls på den? Antingen är jag blind
eller så står tändningen 180grader fel! 
Mvh
Mangan
http://www.shell.linux.se/magnusk/proje ... ?number=02
Svänghjulet är där, jag kan se kuggkransen men det är inga markeringar alls på den? Antingen är jag blind


Mvh
Mangan
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Aha, det är där man ser det! *pisamt*
Jaja. Men har du provat att vrida runt svänghjulet
med en 24-a-hylsa (om jag inte minns fel) längst
fram på den stora muttern som håller remskivan
på vevaxeln? Alltså vrida den hela varvet och se
om du inte kan se några markeringar.
Står tändningen 180 fel så startar inte bilen...
/xxx
Jaja. Men har du provat att vrida runt svänghjulet
med en 24-a-hylsa (om jag inte minns fel) längst
fram på den stora muttern som håller remskivan
på vevaxeln? Alltså vrida den hela varvet och se
om du inte kan se några markeringar.
Står tändningen 180 fel så startar inte bilen...
/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Nä, så långt tänkte vi inte igår... Får kolla ikväll eller imorgon!Turbo-Puh wrote:Jaja. Men har du provat att vrida runt svänghjulet
med en 24-a-hylsa (om jag inte minns fel) längst
fram på den stora muttern som håller remskivan
på vevaxeln? Alltså vrida den hela varvet och se
om du inte kan se några markeringar.
Oups, då är det nog bara en 90 grader fel då.Turbo-Puh wrote:Står tändningen 180 fel så startar inte bilen...


/Mangan
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Ja, det är där!Magnus K wrote:Jag vet faktiskt inte men jag o polaren spanade ner längs torpedväggen och såg det här:
http://www.shell.linux.se/magnusk/proje ... ?number=02
Svänghjulet är där, jag kan se kuggkransen men det är inga markeringar alls på den? Antingen är jag blindeller så står tändningen 180grader fel!
Mvh
Mangan
På min är det lätt att se. Teoretiskt skulle svänghjulet kunna vara felmonteratat på vevaxeln, så att markeringarna kommer alldeles galet. Men det är lätt att kolla om du låter ngn vrida runt motorn för hand (med 24-hylsa på remhjulet) och du lyser med lampa och kolla samtidigt.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 113
- Joined: 2004-03-30 00:45:13
- Contact:
Magnus.
Prova följande;
Ta fram stroboskopet.
Lägg magneten till denna runt 1;ans tändkabel.
Kolla.
Flytta till 2,an osv.
Att ngn haft loss svänghjulet å monterat tebax det fel e vanligare än du tror på dessa motorer.
Vart så även på min 931a när jag skaffade den.
Poängen e att om du e lat-å det inte stör dig-så ställ tändningen på den kabel som gör att markeringarna framstår.
Värre än så e det inte.
Prova följande;
Ta fram stroboskopet.
Lägg magneten till denna runt 1;ans tändkabel.
Kolla.
Flytta till 2,an osv.
Att ngn haft loss svänghjulet å monterat tebax det fel e vanligare än du tror på dessa motorer.
Vart så även på min 931a när jag skaffade den.
Poängen e att om du e lat-å det inte stör dig-så ställ tändningen på den kabel som gör att markeringarna framstår.
Värre än så e det inte.
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 113
- Joined: 2004-03-30 00:45:13
- Contact:
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Nu har jag varit på mitt svänghjul oxå, men jag
har inte heller några gradbetäckningar. Eller nja.
Jag har två streck vid tändpunkten, men inga
graderingar. Men jag ställde den på ett ungefär
vid kamkåpan. Man märker ju var den böjar
gå sämre (uppåt och neråt) och så får det bli
nånstans i mitten där man tycker den går bra.
/xxx
har inte heller några gradbetäckningar. Eller nja.
Jag har två streck vid tändpunkten, men inga
graderingar. Men jag ställde den på ett ungefär
vid kamkåpan. Man märker ju var den böjar
gå sämre (uppåt och neråt) och så får det bli
nånstans i mitten där man tycker den går bra.
/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users