Ingen grad-indikering på svänghjulet?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

Ingen grad-indikering på svänghjulet?

#1 Post by Magnus K »

Tja!

Försökte ställa tändningen på min 924 NA ikväll men vi kan banne oss inte se en enda gradmarkering på svänghjulet?!

Om vi varierade varvtalet lite så "gled" tändningen lite (med vakuumslangen inkopplad" precis oms jag antar att den ska men några gradmarkeringar syntes inte alls?

Om motorn går någorlunda OK, hur kan jag då justera tändningen utan att se "exakt" gradtal? (Enligt Haynes 20 grader BTDC, utan vakuum gissar jag...

Mvh
Mangan

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#2 Post by notetoself »

Intressant, detta ska jag göra idag. Jag trodde inte
man kunde se svänghjulet utan vidare... Så jag
var inställd på att försöka "yxa" lite på vevaxelskivan
alt på kamkåpan...

Men ska det inte vara 10 grader före övre tändpunkt vid 950 rpm med all el avstängd,
växellådan i neutralläge och en kylvattentemp
på 85 grC.

Tror det står det på en dekal på min högra skärm
om jag inte minns fel på data'n...

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#3 Post by Magnus K »

Jag vet faktiskt inte men jag o polaren spanade ner längs torpedväggen och såg det här:
http://www.shell.linux.se/magnusk/proje ... ?number=02

Svänghjulet är där, jag kan se kuggkransen men det är inga markeringar alls på den? Antingen är jag blind :) eller så står tändningen 180grader fel! :shock:

Mvh
Mangan

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#4 Post by notetoself »

Aha, det är där man ser det! *pisamt*

Jaja. Men har du provat att vrida runt svänghjulet
med en 24-a-hylsa (om jag inte minns fel) längst
fram på den stora muttern som håller remskivan
på vevaxeln? Alltså vrida den hela varvet och se
om du inte kan se några markeringar.

Står tändningen 180 fel så startar inte bilen...

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#5 Post by Magnus K »

Turbo-Puh wrote:Jaja. Men har du provat att vrida runt svänghjulet
med en 24-a-hylsa (om jag inte minns fel) längst
fram på den stora muttern som håller remskivan
på vevaxeln? Alltså vrida den hela varvet och se
om du inte kan se några markeringar.
Nä, så långt tänkte vi inte igår... Får kolla ikväll eller imorgon!
Turbo-Puh wrote:Står tändningen 180 fel så startar inte bilen...
Oups, då är det nog bara en 90 grader fel då. ;) Eller så har någon duktig PO svarvat av svänghjulet eller monterat det helt fel så indikeringarna inte syns längre! :(

/Mangan

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#6 Post by Pär Hylander »

Magnus K wrote:Jag vet faktiskt inte men jag o polaren spanade ner längs torpedväggen och såg det här:
http://www.shell.linux.se/magnusk/proje ... ?number=02

Svänghjulet är där, jag kan se kuggkransen men det är inga markeringar alls på den? Antingen är jag blind :) eller så står tändningen 180grader fel! :shock:

Mvh
Mangan
Ja, det är där!

På min är det lätt att se. Teoretiskt skulle svänghjulet kunna vara felmonteratat på vevaxeln, så att markeringarna kommer alldeles galet. Men det är lätt att kolla om du låter ngn vrida runt motorn för hand (med 24-hylsa på remhjulet) och du lyser med lampa och kolla samtidigt.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#7 Post by Magnus K »

Felmonterat svänghjul = en mardröm... Då måste motorn loss från transaxeln och svänghjulet... Urk!

Hoppas verkligen att det bara är jag som är blind! :(

/Mangan

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#8 Post by notetoself »

Magnus K wrote: Oups, då är det nog bara en 90 grader fel då. ;)
Hoppas du skojjade ... =)

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#9 Post by Magnus K »

Turbo-Puh wrote:
Magnus K wrote: Oups, då är det nog bara en 90 grader fel då. ;)
Hoppas du skojjade ... =)
Oh, nej... :roll: :wink:

/Mangan

Racing
S-Poster
Posts: 113
Joined: 2004-03-30 00:45:13
Contact:

#10 Post by Racing »

Magnus.
Prova följande;
Ta fram stroboskopet.
Lägg magneten till denna runt 1;ans tändkabel.
Kolla.
Flytta till 2,an osv.

Att ngn haft loss svänghjulet å monterat tebax det fel e vanligare än du tror på dessa motorer.
Vart så även på min 931a när jag skaffade den.
Poängen e att om du e lat-å det inte stör dig-så ställ tändningen på den kabel som gör att markeringarna framstår.
Värre än så e det inte.

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#11 Post by notetoself »

Men svänghjulet sitter ju med 6 skruv. Väl?
360 / 6 = 60 grader

Det går ju alltså bara att vända 60 grader fel...
Det lär ju aldrig gå att få en 0-referens på det
sättet. (?)

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

Racing
S-Poster
Posts: 113
Joined: 2004-03-30 00:45:13
Contact:

#12 Post by Racing »

Hmm...har du nog F-n rätt i. :wink:
Så går det när man inte tänker sig för!
Tack.

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#13 Post by Magnus K »

Racing wrote:Magnus.
Prova följande;
Ta fram stroboskopet.
Lägg magneten till denna runt 1;ans tändkabel.
Kolla.
Flytta till 2,an osv.
Bra idé, vi testade faktiskt det igår kväll men oavsett vilken tändkabel vi kopplade in oss på så syntes inga markeringar alls... :(

/Mangan

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#14 Post by notetoself »

Racing wrote:Hmm...har du nog F-n rätt i. :wink:
Så går det när man inte tänker sig för!
Tack.
Hehe. ingen fara... :wink:
Tanken är ju inte fel, du kan ju iaf se hur mkt du flyttat och då
blir det enklare att flytta tillbaka.

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#15 Post by notetoself »

Nu har jag varit på mitt svänghjul oxå, men jag
har inte heller några gradbetäckningar. Eller nja.

Jag har två streck vid tändpunkten, men inga
graderingar. Men jag ställde den på ett ungefär
vid kamkåpan. Man märker ju var den böjar
gå sämre (uppåt och neråt) och så får det bli
nånstans i mitten där man tycker den går bra.

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users