Stora kamremsproblem!!! **UPPDATERAT**

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#16 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Tomas skrev:
Dessutom är varje demontage av toppen ett slitage på motorn. Du riskerar alltid att få in lite smuts i motorn eller att skada någon komponent utan att du ens märker det. Genom åren har man sett massor av exempel på sönderskruvade saker.
Eh! Vart står ni o skruvar i bilarna.. I ett sandtag eller ?.. :lol:
Har nog aldrig hört talas om en renovering där bilen gått sämre efteråt..
Men det kanske beror på hur och var man skruvar kanske.. :wink:

Det här kan man nog dividera om tills man trillar omkull.. :roll:

Det är ju inte ens säkert om denna motor kommer att gå runt och då kan
det ju tom bli billigare att köpa en begad topp från en Bildemontering ev..

www.bildelsbasen.se

Om en eller några ventiler slagits med kolv/ kolvarna så lär inte motorn
gå runt..

Om den går runt så är det ren tur och då kan det va dags att köpa en
trisslott...

:d=:
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#17 Post by Pär Hylander »

Ducati wrote:ok, 3-1 i svar alltså...
4-1, räkna mig oxo
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#18 Post by Ducati »

nu har jag varit och skruvat, båda remmarna var av. Antagligen har balansremmen gått av för att sedan dras in under kamremmen, var bra svårt att få bort dem. Spännhjulet för balanremmen var inte i bästa skick, väldigt mycket glapp och den lät illa när man snurrade på den
När vi drog runt motorn för hand för att hitta ÖD på svänghjulet var det inga problem att dra runt den.
På tisdag skall ny rem inhandlas och förhoppningsvis monteras. Får se hur det går då

Tack för alla svar!
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#19 Post by Ducati »

Nu har jag gjort kompressionsprov, Först var det dålig komp på nästa alla cylindrar men efter några mätningar visar alla över 100psi, det bör väl betyda att ventilerna är okej och det är bara att skruva ihop alla och köra?
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#20 Post by 944_Driver »

100 psi låter som ett konstigt värde, det är strax under 7 bar vilket man inte bör få på en frisk N/A. Det dubbla är mera normalt. Men med en krökt ventil borde man inte få 100 psi heller, utan mera noll så helt kajko kan ju motorn inte vara.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#21 Post by 951master »

håller med, 100psi låter väldigt konstigt... de e nå fel som e trasigt här... :roll:
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#22 Post by Tomas »

Som redan sagts borde man inte få 7 bar med böjda ventiler. Inte heller borde man få samma tryck på alla cylindrar, chansen att det böjt ventiler i alla cylindrar lika och precis så mycket att man får halvbra tryck är obefintlig.
Höll du gasspjället fullt öppet vid provet? Du hade ju knappast varmkört motorn innan provet så det gör säkert en del.
Provstarta, varmkör och gör om provet.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#23 Post by Ducati »

Öppet spjäll,
Det varierade en hel del. Från 100 på en cylle upp till 130 på den som var bäst
På min turbo har jag 150 på varje.
Ska skruva ihop den och varmköra och testa igen
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#24 Post by jerker67 »

någon som har bra www adress till reservdelar
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#25 Post by Bathory »

Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users