8V till 16V?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

8V till 16V?

#1 Post by Isse »

Hej!
Enligt annons på blocket så har denna modell en 2,5L maskin med 16V. Passar en sådan topp på en 2,5L 8V? Eller är det så att det skall vara en 2,7l på den i annonsen?

http://www.blocket.se/vi/7674772.htm?ca=1_3_s
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by gurra »

Det är en 2.5l motor i 'S' och den toppen passar på 2.5l 8v.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Lasse
Turbo-Poster
Posts: 611
Joined: 2004-05-06 10:29:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1991
Location: Strövelstorp
Contact:

#3 Post by Lasse »

Vilken är det som har 2.7l motor då?
Mvh Lasse
Porsche 944 -85B Mogges gamla
Porsche 944 -85b med turbofront. Skrotad
Farsan 944 S2 Cab -90 Såld..
Morsan 944 S -87
Skåne/Strövelstorp

User avatar
Chevalier
Carrera-Poster
Posts: 336
Joined: 2004-11-12 10:37:41
Bilmodell: 968 -92
Location: Malmö
Contact:

#4 Post by Chevalier »

Citat från aftonbladet:
"1989 försvinner 924 från marknaden vilket gör 944 till instegsmodell. Bilen blir inte sämre för det - tvärtom. Motorvolymen ökas till 2,7 liter och 165 hk med katalysator."

http://www.aftonbladet.se/bil/biltester ... 60503.html

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#5 Post by Isse »

Gurra>
Menar du att det finns ett ljus i tunnerln för lite mer HP i min 83:a? Eller är det inte så "bult on" som det låter. Förstår ju att man måste lösa problemet med drivningen till "kammarna" för att få det att funka, men är det något som går att lösa med befintliga porschedelar eller är det helt käpprätt åt vänster omöjligt? Håller i tummen för att det går!!

Kan förstå att många tycker att det verkar idiotiskt at lägga ner tid på en gammal sugis. Men jag gillar charmen med den gamla inredningen och all dess enkelhet som den har, inget krimskrams som servo, abs, ac m.m. Dock så har den elhissar.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by gurra »

Det är kedja kammarna sinsemellan så drivningen påverkas inte så drastiskt uteifrån sett. Dock är det annat insug etc.etc. Det brukar vara ont om begagnade S-motorer och delar liggandes. Det enklaste alternativet är nog att hitta en begagnad S2-motor (även de dyra dock) och stoppa i.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#7 Post by Isse »

ok det var nästan det jag befarade. Men tack för svar!
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]