Mappning..........

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

Mappning..........

#1 Post by 951master »

Ute härom da´n å försökte mappa in bilen, å konstaterade att spridarna gick i botten vid ca. 0.9-1.0 bar (alltså öppnade 100%), vi fick ur den ca. 350-370hk, sen var det stopp

Men 610cc spridare borde räcka betydligt längre än så?, så det verkar som om soppapumpen är för liten...

Kan det stämma? att pumpen inte klarar att leverera mer soppa än till ca. 350-370hk?

Hade inte riktigt alla grejer för att kolla om trycket dalar, men ska göra det och då får man ju svart på vitt...

Vad kör ni andra med för pump som trimmat lite? mitt mål är ca.450hk


350+hk flyttar ju på sej det också, men ja vill ha mer! :twisted:


Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by gurra »

Hade du 100% duty cycle eller hur konstaterade du att spridarna gick i botten?
Om du nu hade 100% dc så har det inget med pumpen att göra, eftersom spridarna ändå var urmaxade.

Men 610cc spridare räcker till mycket mer än 350-370hk vid normala varvtal.

Du kanske har original bränsletrycksregulator och spridare är i stort sett alltid specade vid 3 bar. Men bränslet borde räcka oavsett.

Är det original Motronic? Vad är det för spridare?

Mvh Gurra
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#3 Post by 951master »

Tjena Gurra..

Jag kör EFITEC Prospark,

jag har 3.0bar bränsleregulator,

finns en meny i prospark där man kan se i % hur mycket man använder spridarna...

Köpt spridarna av "nemo", enl. honom skulle de vara till nån 911turbo tror jag, vet inte exakt, men 610cc@3.0bar iallafall...

om pumpen bottnar å trycket sjunker, när jag mappar, ser jag inte det och ökar bara bränslet, till max, sprutet vet ju inte hur mycket soppa som går åt, och vet heller inte hur mycket det pumpar in, eftersom det inte heller vet hur stora spridarna är, därför körde jag spridarna i botten, ovetandes om att trycket samtidigt sjönk, så att jag förmodligen inte hade mer soppa vid 100% än vid kanske 60%... Pga. pumpen...

det är min egen teori, men som sagt, jag VET inte... :roll:

därför funderar ja på om nån har haft mer effekt än 350+, med originalpump... annars är inte spridarna lika stora som påstås, å då måste jag ha större spridare... annars, större pump...


Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by gurra »

Tjena,
350+hk med originalpump är inga problem. Pumparna är i regel driftsäkra men det skulle ju kunna vara så att din pump håller på att ge upp och inte levererar det den ska.

Mvh Gurra
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

Mätning av bränsletrycket känns ju som viktigt för att komma runt dessa spekulationer. Det är inga komplicerade grejor som behövs, kör man riktig budget kan man ta en manometer avsedd för tryckluft (fast den kommer inte att hålla i längden, bensinen pajjar materialet). Jag tycker det funkar att typ tejpa fast manomentern på utsidan av vidrutan och dra slang till mätuttaget på fördelningsröret.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#6 Post by 951master »

har en riktig mätare, men är mitt uppe i en garageflytt samtidigt, så jag vet inte var jag lagt den... :?



350+ är inget problem säger du... men 400+? klarar den det? eller 450+... :roll:

350+ vet jag också att den fixar, för där är jag nu... :lol:


Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by gurra »

400 är ok. 450 tveksamt 8)
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

nemo2
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2006-02-15 16:47:57
Contact:

#8 Post by nemo2 »

Tjenare

Spridarna heter Bosch 0 280 150 791, e högomiga och används till porschar
o ska kunna leverera 611ccm vid 3bars soppatryck allt enligt MRM:s specifikationer.

Angående pumpen så tror ja inte orginalpumpen kan leverera mer än till max 350-370hk.

MVH Nemo

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#9 Post by 951master »

hur är det med original bränsleledningen då? bör den också bytas?


Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

nemo2
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2006-02-15 16:47:57
Contact:

#10 Post by nemo2 »

Nej, du kan ha kvar orginalledningarna, ja har de kvar o ja kan fullokmmligt dränka motorn me soppa om ja så vill, men du bör ta o kolla va du har för soppatryck, min gammla orginal pump tappade effekten o då var den bytt engång tidigare.

Investera i en bosch 044 så vet du att soppan kommer fram, finns att hitta på skroten om man inte vill lägga ut 2500kr, brukar sitta i endel större mercedesbilar, även dendel fläskiga bmw har den som standard.

MVH Nemo

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

#11 Post by skillz »

610cc spridare @ 3bar borde ju räcka upp till 600hk?!

465cc (R-spridare) på max på en volvo t.ex räcker till 400hk exakt (och då är det på max flöde, känner nämligen en som fick det bänkat).. Så dina borde ju inte vara problemet..
4cylindrigt..
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by gurra »

610cc på en 4-cyl turbomotor duger inte till 600hk.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#13 Post by 944_Driver »

skillz wrote:610cc spridare @ 3bar borde ju räcka upp till 600hk?!

465cc (R-spridare) på max på en volvo t.ex räcker till 400hk exakt (och då är det på max flöde, känner nämligen en som fick det bänkat).. Så dina borde ju inte vara problemet..
4cylindrigt..
Gör ett snabbt överslag så ser du att det inte räcker. 400/465*610=525 hkr med samma förutsättningar.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

#14 Post by skillz »

944_Driver wrote:
skillz wrote:610cc spridare @ 3bar borde ju räcka upp till 600hk?!

465cc (R-spridare) på max på en volvo t.ex räcker till 400hk exakt (och då är det på max flöde, känner nämligen en som fick det bänkat).. Så dina borde ju inte vara problemet..
4cylindrigt..
Gör ett snabbt överslag så ser du att det inte räcker. 400/465*610=525 hkr med samma förutsättningar.

//Magnus
Ja men då räcker det ju iaf till hans 450hk :-)
Tog bara en siffra på ca.. tänkte först säga 5-600hk.. Men men =)
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#15 Post by Bengt »

Spridarna heter Bosch 0 280 150 791, e högomiga och används till porschar
Till 951 skall man använda lågohmiga med förkopplingsmotstånd.
mvh Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users