Isolering i huv..??

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

Isolering i huv..??

#1 Post by Freddan »

Hej.. vet inte om jag stoppat in denna tråd på rätt ställe men jag försöker ändå.

Jo jag vet att jag sett en tidigare tråd om hur det diskuterades i hur man tog bort klistret på insidan av motorhuven som höll isoleringen på plats.

Då är min fråga... är det någon som faktiskt fåttbort det där klistret??? För jag har provat med mycket med det sitter som berget och vägrar lossna, vet någon något sätt förutom att blästra och lacka om???

/Freddan
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#2 Post by Jon80 »

Trådkapar lite, och skickar in en tilläggs fråga.. Är det någon nackdel att ta bort isoleringen på insidan huven? Min isolering är nämligen lite fult naggad i kanterna.

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Chevalier
Carrera-Poster
Posts: 336
Joined: 2004-11-12 10:37:41
Bilmodell: 968 -92
Location: Malmö
Contact:

#3 Post by Chevalier »

Skyddar inte isoleringen just lacken från att bli för varm? Kanske inte är så allvarligt, men det känns ju som att den sitter där av en anledning.

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#4 Post by claves »

jag har ingen isolerig (orginal så) samt vad är det för nytta med skumgummi som håller gammal olja som brinner bra eller smulas isönder när man tittar på det.

Freddan ta av så mycket skumgummi som möjligt sedan prova med biltemas label off...
ta och prova på en lite bit först.... funkade på min motorplast...

/claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#5 Post by emm »

Min ser dassig ut med, och jag skulle gärna ta bort det där limmet som ser ut som omålad struktur-tapet, sitter fast som satan!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Frejkan
Carrera-Poster
Posts: 376
Joined: 2004-04-07 20:59:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Falun
Contact:

#6 Post by Frejkan »

Det är nog jag som skrivit och frågat om det förra vintern. Försökte med allt möjligt. Slutade med att jag slipade bort skiten. Inte så bra då det blev ett märke på ovansidan av huven...
Har svårt att tro att det skulle vara så dumt att ta bort isoleringen. En del versioner av 944/968 hade väl inte det original heller?
Austin Cooper -67
Volvo 165 byggd av Yngve Nilssons Karosserifabrik i ett exemplar -72
Volvo 240 GLT 1991
Ford Fiesta 1.1 VIP 1985
har haft: Porsche 944 turbo -86

www.klassiker.nu

www.garaget.org/FredrikNyblad

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#7 Post by Highway »

Frejkan wrote:Det är nog jag som skrivit och frågat om det förra vintern. Försökte med allt möjligt. Slutade med att jag slipade bort skiten. Inte så bra då det blev ett märke på ovansidan av huven...
Har svårt att tro att det skulle vara så dumt att ta bort isoleringen. En del versioner av 944/968 hade väl inte det original heller?
Min CS har ingen isolering :P
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#8 Post by claves »

De väger redan så mycket! :P
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
John-Eric
NA-Poster
Posts: 19
Joined: 2004-04-13 16:47:52
Bilmodell: 944/87 964/90 Mini/70
Location: Hisings Kärra
Contact:

#9 Post by John-Eric »

Jag "tvättade" bort isoleringen redan före förra säsongen, med ett 3M medel.
Återkommer här på tråden, i morron med rätt betecknig på medlet.
PCS 7075
Porsche 964 C2 -90
Porsche 944 N/A -87
Racing Mini 1000 -70
MB CLK 430 -01
GO HARD OR GO HOME

User avatar
John-Eric
NA-Poster
Posts: 19
Joined: 2004-04-13 16:47:52
Bilmodell: 944/87 964/90 Mini/70
Location: Hisings Kärra
Contact:

#10 Post by John-Eric »

Tillbaka enligt löfte.
Medlet är av märket 3M med nummer 08984 LIMBORTTAGARE (1 lit. plåtförp.)
Innehåller ett långsamt avdunstande lösningsmedel för effektiv rengöring.
Kan användas på alla ytor, utom färsk lack, och en del plaster som tex. ABS.
Jag blötte upp isoleringen och lät medlet verka en stund, därefter skrapades
isoleringen bort med en isskrapa, då följer även en del av limmet med,
sedan är det bara att upprepa tills allt är borta. det blir då en yta som
har samma finish som resten lackade ytor.
För att undvika repor använd plastskrapor och mycket trasor. Gummihandskar på!
Jag gjorde min huv på 1.5 timmar, med huven kvar på bilen.Väl plastad front.
Lycka till
PCS 7075
Porsche 964 C2 -90
Porsche 944 N/A -87
Racing Mini 1000 -70
MB CLK 430 -01
GO HARD OR GO HOME

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#11 Post by Freddan »

Ja det är väl bara att sätta igong med att försöka få bort allt detdär limmet..!!

Label off.. kan ju givetvis köpas på Biltema... men var kan man köpa 3M:s produkter??

Freddan
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
John-Eric
NA-Poster
Posts: 19
Joined: 2004-04-13 16:47:52
Bilmodell: 944/87 964/90 Mini/70
Location: Hisings Kärra
Contact:

#12 Post by John-Eric »

Välsorterad färghandel eller företag som jobbar med billack.
Har dom inte i lager, så går det att skaffa.
Detta medel fungerar.
PCS 7075
Porsche 964 C2 -90
Porsche 944 N/A -87
Racing Mini 1000 -70
MB CLK 430 -01
GO HARD OR GO HOME

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users