Jon80 wrote:Snabbfråga.. varför skulle hyllsan börja rotera? Finns ju inga krafter som vill få den att göra detta.
Man vrider ju på fjäderbenet när man vrider på ratten. Skulle topplagringen kärva lite så kanske det vrider där nere istället (långsökt..)
Jag gjorde ju egna sådana förra vintern, dom kit som fanns att köpa passade inte efterosom mina fjäderben är lite tjockare. Ställde bara gängade röret på fjädertallriken, la en klick plastic padding som "bäddning" dock.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
Dea wrote:Jag har idag Sandéns chassikit på min 944 Turbo med 50 N/mm fjädrar fram vilket är det hårdaste man kan ha när fjäderbenet inte har höjdjustering.
/Dea
Varför det? Vad är det som begränsar?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
Bak sitter original torsionsstavar kompletterade med hjälpfjädrar på dämparna, motsvarar strax under 50 N/mm på hjulet. Har också i år 968 CS m030 krängare fram och bak.
Dom flesta 944 åkare verkar köra hårdare fram och det var det jag var sugen på att testa.
Fjäderbenen har fått nya bättre dämpare och 50 N/mm fjädrar, om det blir för mycket ingrepp kan jag likaväl sälja och köpa "riktiga" coil-overs fram (t.ex Leda eller HR)
Pär: med hårdare fjädrar behövs hjälpfjädrar och det är tveksamt att det finns några som passar, fjädrarna blir ju kortare för att få rätt höjd på bilen och vid utfjädring är dom då för korta.
Behövs angångde hjälpfjädrar är ett relativt begrepp.... jag använder inte hjälpfjädrar och ser inget behov om inte SBP propsar på det. Men jag inser att det blir lite pill att att para ihop hjälpfjädrar med orginallikande fjäderben
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
Strax under 50N/mm säger du.....då skulle det motsvara ca 80-90N/mm för torsionstav + hjälpfjäder, om utväxlingen är ca 0,56(kvadrerat värde). Hur kraftig är 968CS staven och hur gjorde du för att mäta ut hjulkonstanten?
Nu är jag lite förvirrad... det är alltså original torsionsstav bak + 30 N/mm hjälpfjäder vilket ger strax under 50 N/mm på hjulet.
Återkommer med exakt värde.
Dea wrote:Nu är jag lite förvirrad... det är alltså original torsionsstav bak + 30 N/mm hjälpfjäder vilket ger strax under 50 N/mm på hjulet.
Återkommer med exakt värde.
/Dea
Hur gör du mätningen? Våg+domkraft+mätsticka?
Hur lång är staven och tjockleken på den?
EDIT: Staven verkar vara 23,5mm tjock men längden hittar jag inte. Har nog löst beräkningarna, tjohoo!!
Stavarna är 25,5 mm på Turbo S samt Turbo -89 - -91
När det gäller mätandet har jag kört ett gammalt ingenjörstrick.... leta upp nån annans beräknade värde och på hjälpfjädern är det 0,56 som gäller, så då blir det:
Dea wrote:Stavarna är 25,5 mm på Turbo S samt Turbo -89 - -91
När det gäller mätandet har jag kört ett gammalt ingenjörstrick.... leta upp nån annans beräknade värde och på hjälpfjädern är det 0,56 som gäller, så då blir det:
30,6 N/mm (staven) +0,56*30 (fjädern) = 47,4 N/mm
och fram:
50*0,9 = 45 N/mm
/Dea
Vilken utväxling har du räknat med för staven? 0,6? Annars räknar du som jag
Där kan man också se att det original är hårdare fram än bak, m030 är ungefär lika och CUP också hårdare fram. eftermarknads kiten är också hårdare fram och det är därför min fråga kom upp från början... jag skulle vilja ha lite hårdare fram än vad jag har nu....
Du har i stort sett lika egenfrekvens fram/bak vilket inte behöver betyda kattskit
Det vanliga är att ligga cirka 0,3Hz högre fram än bak men jag vet att vissa kör med lika fram/bak. Så tycker du inte den är alldeles för mjuk i broms/gaspådrag så vet jag inte om det är lönt att byta fjäder.
Har fortfarande inte sett eller hört om det finns nackdelar att köra lika i egenfrekvens.
Men det är en gatbil vi pratar om? För är det en räserbil så kan du gå upp rejält i fjäder.