nedre spindelled -86

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
rewrew
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2006-03-04 22:45:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lidköping
Contact:

nedre spindelled -86

#1 Post by rewrew »

Vet någon om det går att få tag i lösa gummidamasker till nedre spindelleden. Att byta kulbulten själv verkar vara ett svårt jobb, ngn som har försökt själv och går det att köpa lös sådan

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#2 Post by Jon80 »

Porsche själva tror jag inte säljer någon sådan reservdel, utan att man får köpa hela bärarmen, om den leden är dålig (kan vara jag som är fel ute, men jag antar vi pratar om leden själva spindeln sitter fast i?)

Finns dock eftermarknads kit att handla för att fixa denna led, och då är damasken med i kitten. Vet själv att jag sett på någon av mina sparade länkar, men det är på jobbet. Om ingen svarat imorgon, så skickar jag länk ;)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
rewrew
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2006-03-04 22:45:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lidköping
Contact:

#3 Post by rewrew »

Tack Jon80,
hittade en tråd som varit tidigare 15/1-06 med länk till Jotech som tydligen säljer renoveringsdelar och har en del beskrivningar på jobbet som ska göras. Verkar vara intressant för "kan själv-mannen" (ibland bra, ibland åt h-vete men har försökt iallafall).
Någon som beställt från Jotech, hur funkar leveranstider, frakt, tull mm?

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#4 Post by sweanders »

Jag har en ny vä. bärarm till salu om du vill ha. Ge ett bud.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
rewrew
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2006-03-04 22:45:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lidköping
Contact:

#5 Post by rewrew »

sweanders wrote:Jag har en ny vä. bärarm till salu om du vill ha. Ge ett bud.
Ska besiktiga om ca 2 veckor, får se vad de säger. Återkommer i så fall till dej med ett PM om det blir bråttom.

Är det ingen som har provat att byta själv och varifrån har ni beställt delar. Lite av nöjet är ju trots allt att meka med grejorna själv för att dels lära sig och förhoppningsvis känna en viss tillfredställelse över vad man klarar av.

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#6 Post by claves »

http://www.jotec.se/

Har lite prylar... hört att det är tidskrävande att göra själv..

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#7 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Har bytt ut mina spindelleder mot ett jotech-kit.

Dessa som jag kör med heter GCK som står för Geometry Correction Kit.
Dessa spindelleder är längre och bör användas då man kör med sänkt bil.

Geometrin i framvagnen förändras inte lika mkt och spindelleden får inte
snedbelastning, som man annars kan få vid sänkning.
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
rewrew
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2006-03-04 22:45:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lidköping
Contact:

#8 Post by rewrew »

Bodens Svarta 944 S2 wrote:Har bytt ut mina spindelleder mot ett jotech-kit.

Dessa som jag kör med heter GCK som står för Geometry Correction Kit.
Dessa spindelleder är längre och bör användas då man kör med sänkt bil.

Geometrin i framvagnen förändras inte lika mkt och spindelleden får inte
snedbelastning, som man annars kan få vid sänkning.
intressant upplysning, vet inte om min är sänkt, har inget att jämföra med. Hur och var bör man mäta höjden och vad är orginal på en vanlig 944?

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#9 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

rewrew skrev:
intressant upplysning, vet inte om min är sänkt, har inget att jämföra med. Hur och var bör man mäta höjden och vad är orginal på en vanlig 944?
Har du ett stort mellanrum mellan hjul och skärmkant?, i vilket skick är dämparna? och är dom original eller nyare gasdämpare typ Bilstein, koni?.

Har du ett glapp på 5-7 cm mellan skärmkant och hjul så är den nog inte
sänkt.

Har inte såndär superkoll på 944n/a men det borde synas om den är sänkt
tycker jag.. Kanske nån annan har koll.

Jag bytte ut mina dämpare mot Gula Koni fram och köpte H&R sänkfjädrar från Mekonomen. Det var därför jag bytte till GCK kitet delvis.
Spindelleden var slut på ena sidan dessutom.

Har bild i garaget på Spindelleden monterad.
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users