Bussningar....

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Bussningar....

#1 Post by Dea »

Vilka bussningar i fram och bakvagn är lönt att byta mot bättre och vad finns det att välja på.

Bilen ska fortfarande vara gat-körbar så jag vill inte ha stumma bussningar (alu eller hårdplast)

Har hittills bytt bakre länkarmsbussningen men inget mer.

Tips och tankar ?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by Dea »

Ingen som har åsikter om vad som är värt eller inte värt att byta ?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#3 Post by DLS »

Jag är i samma sits som du :)

Du får kolla upp dina bussningar o se hur dom mår, har dom suttit sen bilen var ny så kan det ju vara ide att byta.

Finns väl några trådar om bussningar sen förrut.

Jag tänkte slå en signal till sanden nån dag o höra med han vad han rek.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#4 Post by DLS »

Nu tänkte jag ta tag i det här med bussningsbiten, nytt år nya tag :D

Är det nån som har en bild på främre krängningshämmaren?
Alltså en sån bild som beskriver alla delar. (hittade ingen på clarks garage)

Har kollat lite på priser o det verkar som om det inte skiljer så mycket på orginal mot powerflex, undrar vad man ska satsa på?

Ska nog ta o krypa under bilen o kolla bakre krängaren också när man ändå är igång o byter.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#5 Post by DLS »

Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#6 Post by Pär Hylander »

Om man byta fram så hade jag prioriterat enligt följande:
1. främre och bakre (caster) bussninge i bärarmen
2. Topplagring
3. Kränghämmarbussningar

Tror att det är viktigare att hålla styrsel på hjulvinklar än om kränghämmarbussningen glappar lite.

Bak har jag ingen direkt erfarenhet av, det är en totalt vit fläck på kartan över min mekarerfarenhet... ;-)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Ubbe944S2
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2004-04-07 07:49:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: löddeköpinge / Skåne
Contact:

Framvagnsbussningar

#7 Post by Ubbe944S2 »

Vilket matrial skall det vara på bussningarna, jag skulle vilja ha lite hårdare än standard, men inte så det blir för mycket ljud eller stötighet.

Vill minska understyrningen också, öka camber + styvare bussningar och kanske coilovers från Utzon med styvare fjädrar.
Kan det vara något ?

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Framvagnsbussningar

#8 Post by Pär Hylander »

Ubbe944S2 wrote:Vilket matrial skall det vara på bussningarna, jag skulle vilja ha lite hårdare än standard, men inte så det blir för mycket ljud eller stötighet.
Jag har röda hårda bussningar, troligem PUR. Dom knarrar en del.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#9 Post by Dea »

Min bil har inte gått så långt (9000 mil) och varkar inte vara vinterkörd så bussningarna är bra.

Det var naturligtvis den bakre länkarmsbussningen på främre länkarmen som byttes..... och det till en 968 CS bussning som enl. Sanden skulle vara bra.

Topplagringarna har väl en tendens att vara dyra, fast det kanske finns icke-ställbara ? (ser inget riktigt behov av ställbart, har idag -2.5 grader camber fram och mer vill jag nog inte ha eftersom den går en del gata också)

Krängningshämmarbussningar blir det nya iom att jag byter krängare både fram och bak, är lite osäker på om jag ska sätta uretanbussningar (typ Powerflex), verkar varea en del problem med dom. Fast nmed grövre krängare borde det inte bli mycket gummi kvar så det kanske funkar med original ?

Och den är det bakvagnen, vill minnas att det finns nån tråd ähr med diskussion om detta... borde väl finnas en del där att byta ?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users