Så får du väghållning i din 944/68;a

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
gurra
Sponsor
Bilmodell: Saknar en Porsche

#61 Post by gurra »

Tja Bilstein är ju Porsches officiella motorsport partner så nog finns det erfarenhet där ;)
Och H&R är inte helt ovanligt inom privata racesatsningar i Tyskland med 944/968.

Vad du har för specifikation är svårt att säga eftersom det finns så många olika varianter.
Tex så har H&R's Club Sport chassi till 944/968 450 lbs fjädrar fram och 850 lbs bak.

Vad jag vet så finns det 2 olika standarddämpningar att tillgå från Bilstein på justerbara fjäderben till våra bilar och det är 380/150 eller 600/190.

Men det finns ingen generisk "Turbo Cup"-spec då den har ändrats många gånger.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

FSN
Raceputte
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986

#62 Post by FSN »

gurra wrote:Tja Bilstein är ju Porsches officiella motorsport partner så nog finns det erfarenhet där ;)
Och H&R är inte helt ovanligt inom privata racesatsningar i Tyskland med 944/968.

Vad du har för specifikation är svårt att säga eftersom det finns så många olika varianter.
Tex så har H&R's Club Sport chassi till 944/968 450 lbs fjädrar fram och 850 lbs bak.

Vad jag vet så finns det 2 olika standarddämpningar att tillgå från Bilstein på justerbara fjäderben till våra bilar och det är 380/150 eller 600/190.

Men det finns ingen generisk "Turbo Cup"-spec då den har ändrats många gånger.
Helt övertygad om att det finns erfarenhet men hur får man info om den. Fjädrar är inget större problem men dämparna bygger man helst inte om så många gånger. Turbo Cup borde vara helt ointressant då det var en en enhetsklass.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]

[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

gurra
Sponsor

#63 Post by gurra »

Det jag menade var att deras erfarenhet återspeglar sig i specfikationerna på de grejerna de säljer.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

FSN
Raceputte

#64 Post by FSN »

gurra wrote:Det jag menade var att deras erfarenhet återspeglar sig i specfikationerna på de grejerna de säljer.

Det är absolut inte min mening att vara dryg och stygg men jag kan tyvärr inte hålla med dig.
Mina kunskaper om dämpare och fjädrar är minst sagt ytterst begränsade men hade jag vetat det
jag vet idag då det skulle köpas dämpare och fjädrar så hade jag varit mer
kritisk.

Om jag köper dämpare så vill jag att säljarn frågar vad bilen väger i varje hörn, utväxlingar
fram och bak, ofjädrad vikt, vilka däck man tänker köra på, hur bilen skall användas, med eller
utan stavar?, vad har jag för kränghämmare på bilen och är nån av dom ställbara, kanske förhöra
sig lite om jag vill ha en lätt understyrd alt. överstyrd bil. Tala om från början att det med största
sannolikhet blir till att byta fjädrar fram eller bak nån gång för att få det som jag vill ha det.

Jag vill inte höra "turbo cup blir bra, dom är framtagna speciellt för racing med 944" (enbilsklass med relativt tunga bilar
som rullade på slicks i början av 90-talet är inte alltid nödvändig info). Enbilsklasser kan vara kul att titta på men det
är knappast utvecklande.

Om det däremot finns någon som har utvecklat ett 944 chassi i en öppen klass med bra resultat och som kan sin teori så tror
jag att det blir billigare och att man hittar rätt fortare även om det initialt kostar nån krona mer.

Man får nog det man betalar för... ibland mindre.

Vad betyder 380/150 och 600/190 hur upplever föraren skillnaden mellan dom olika dämpningarna?

[/size][/color]

Dea
Addict
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990

#65 Post by Dea »

Japp!
Med de hårdheterna blir det ungefär samma hjulkonstant fram som bak
Såhär räknar du:
Fram:
70 x utv x utv =
Min 924 har jag mätt upp 0,857 i utväxling fram
"Dea" skrev 0,9 i sitt inlägg

150x utv x utv =
Min 924 har jag mätt upp 0,588 i utväxling Bak
"Dea" skrev 0,56

"Deas" utväxlingssiffror kan mycket väl stämma! (även om matematiken blev fel, du glömde kvadrera utväxlingen)
Det bästa är att mäta själv tycker jag.

Hmm, jag trodde 0,9 resp. 0,56 var dom kvadrerade geometriska utväxlingsvärdena... finns en tråd på Rejsa.nu (heter "Fjädrar, HZ och sånnt .. Igen") där detta antas och nån hade även mätt sig fram till detta värdet.

I annat fall får jag räkna om lite på min bil......

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

gurra
Sponsor

#66 Post by gurra »

FSN wrote:Om jag köper dämpare så vill jag att säljarn frågar vad bilen väger i varje hörn, utväxlingar
fram och bak, ofjädrad vikt, vilka däck man tänker köra på, hur bilen skall användas, med eller
utan stavar?, vad har jag för kränghämmare på bilen och är nån av dom ställbara, kanske förhöra
sig lite om jag vill ha en lätt understyrd alt. överstyrd bil. Tala om från början att det med största
sannolikhet blir till att byta fjädrar fram eller bak nån gång för att få det som jag vill ha det.

Det där är i allra högsta grad relevanta frågor, men egentligen bara ifall chassit specialbyggs helt och hållet för varje kund.
Givetvis blir det svårt för ett standardchassi att vara 100% perfekt men nu jämför vi verkligen äpplen och päron.

Vi bortser helt från "turbo cup"-benämningen då det egentligen bara något vissa återförsäljare kallar dem, det gör tex inte Bilstein själva.

Bilstein har 2 olika fjäderben fram och 2 olika bakdämpare för 944 inom sitt Motorsport-program.

Och med Bilsteins historia så är jag övertygad om att det är bra mycket större sannolikhet att en standard porsche944-motorsportdämpare från Bilstein ligger närmre än optimal inställning än en standard porsche944-motorsportdämpare från en stötdämpartillverkare som aldrig själva verkar ha jobbat med med 944or.

Sen att det går att få chassin som är långt mycket bättre och mer optimala för just "din" bil är förmodligen ett faktum men då oftast till en helt annan prisklass. Jag vet ärligt talat inte riktigt vad vi diskuterar, jag drog upp några standardalternativ för under 20.000kr. Och så länge man inte anlitar en expert och får specialbyggt chassi för exakt sin bil och önskemål är tex Bilstein ett beprövat val.

FSN wrote: Vad betyder 380/150 och 600/190 hur upplever föraren skillnaden mellan dom olika dämpningarna?
Rebound/kompression angivet i Nm vid en hastighet på 0,52 meter per sekund.

Då jag själv inte testat de båda skulle jag bara kort kunna redogöra för hur folk upplever de olika dämpningarna, men jag får en känsla av att du inte är intresserad så pass subjektiva omdömen.
PCS #6556

FSN
Raceputte

#67 Post by FSN »

Ett Bilstein fabrikskit är säkert toppenbra men om du hittar en återförsäljare som räknar fram dämparna och fjädrarna till just din bil och användningsområde så blir det alltid bättre. Sen är jag inte helt säker på att det blir dyrare att köpa tex ett individuellt specat Leda kit av Jarlmark än det blir att köpa ett Bilstein kit?

gurra wrote:
FSN wrote: Vad betyder 380/150 och 600/190 hur upplever föraren skillnaden mellan dom olika dämpningarna?
Rebound/kompression angivet i Nm vid en hastighet på 0,52 meter per sekund.

Nm ?????? var, när, hur hittar du hävarmen?? Måste rimligtvis vara en kraft och inte ett moment.

[/size][/color]

gurra
Sponsor

#68 Post by gurra »

FSN wrote:Ett Bilstein fabrikskit är säkert toppenbra men om du hittar en återförsäljare som räknar fram dämparna och fjädrarna till just din bil och användningsområde så blir det alltid bättre.
Håller med. Det var det jag skrev ovan...
FSN wrote: Sen är jag inte helt säker på att det blir dyrare att köpa tex ett individuellt specat Leda kit av Jarlmark än det blir att köpa ett Bilstein kit?
Nej men det är jag säker på..

FSN wrote: Nm ?????? var, när, hur hittar du hävarmen?? Måste rimligtvis vara en kraft och inte ett moment.
Oj vilka stora bokstäver.
Det är så Bilsteins ratar sina dämpare. Den tar inte hänsyn till hävarmseffekt för den aktuella bilmodellen.
PCS #6556

FSN
Raceputte

#69 Post by FSN »

gurra wrote: Oj vilka stora bokstäver.
Det är så Bilsteins ratar sina dämpare. Den tar inte hänsyn till hävarmseffekt för den aktuella bilmodellen.

Ja minsann!!??? Hittade det på http://www.bilstein.com/motorsports_cat.pdf (sida 4)

Men det är samtidigt ett faktum att Nm är en kraft * en hävarm. Om vi plockar ut en dämpare och drar och trycker på den en stund med 0,52 m/s så drar vi med en kraft inte ett moment silket styrksa av diagrammen på sida 7 http://www.bilstein.com/motorsports_cat.pdf

Jag tror att Bilstein har skrivit fel. Måste vara någon form av mörk kraft.

[/size][/color]

Tomas
Addict
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988

#70 Post by Tomas »

Ja, nog måste de skrivit fel, det ska absolut vara en kraft (N).
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Pär Hylander
Raceputte

#71 Post by Pär Hylander »

Det är nog fel enhet dessutom, det ska nog vara ett prefix "d", dvs deka. Hade det varit N så hade dom nog mer lämpat sig till lådbilar, hade blivit lite väl mjukt på en >1000 kg bil.

Deka är 10. Här kan man förkovra sig i prefixens underbara värld http://www.kennethshem.se/Prefix.html
Pär Hylander

FSN
Raceputte

#72 Post by FSN »

Pär Hylander wrote:Det är nog fel enhet dessutom, det ska nog vara ett prefix "d", dvs deka. Hade det varit N så hade dom nog mer lämpat sig till lådbilar, hade blivit lite väl mjukt på en >1000 kg bil.

Deka är 10. Här kan man förkovra sig i prefixens underbara värld http://www.kennethshem.se/Prefix.html
Vad praktiskt. Då kan vi säga att siffrorna på Bilsteins dämpare är i kg (om vi skippar decimaler på gravitationen).

[/size][/color]

Tomas
Addict
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988

#73 Post by Tomas »

Pär Hylander wrote:Det är nog fel enhet dessutom, det ska nog vara ett prefix "d", dvs deka. Hade det varit N så hade dom nog mer lämpat sig till lådbilar, hade blivit lite väl mjukt på en >1000 kg bil.
Ja, det måste vara någon multiplikationsfaktor här. 0,52 m/s är ganska snabbt och en hård dämpare rör sig väldigt sakta om man försöker trycka ihop den med kroppsvikten. 150 N motsvarar 15 kg, det fodras absolut mer än 150 kg för att trycka ihop en hård dämpare med 0,52 m/s så jag tror inte att deka räcker. Skulle ju kunna vara enheter från den mörka sidan men det stämmer ju inte med pounds heller.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

FSN
Raceputte

#74 Post by FSN »

Tomas wrote:
Ja, det måste vara någon multiplikationsfaktor här. 0,52 m/s är ganska snabbt och en hård dämpare rör sig väldigt sakta om man försöker trycka ihop den med kroppsvikten. 150 N motsvarar 15 kg, det fodras absolut mer än 150 kg för att trycka ihop en hård dämpare med 0,52 m/s så jag tror inte att deka räcker. Skulle ju kunna vara enheter från den mörka sidan men det stämmer ju inte med pounds heller.

Deka stämmer bra (N x 10).

[/size][/color]

Dea
Addict
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990

#75 Post by Dea »

Ingen som hade kommentarer på hur det var med utväxlingsvärdena ?

Är 0.9 resp 0.56 redan kvadrerade värden ?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Post Reply