Tredje gången gillt för Porsche center

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

Tredje gången gillt för Porsche center

#1 Post by Porrsche »

Bilen blev påbackad utanför OBS i Rotebro i våras med lite plåtskador på höger bakskärm samt passagerardörr som följd. Eftersom det var den vållande parterns försäkringsbolag som fick stå för fiolerna så kontaktade jag Porsche Center i Segeltorp.

Första vändan:
Det var 2-3 veckors väntetid för sådant jobb så de skulle kontakta mig när det var dags. Givetvis höll inte den tidsplanen men i slutet av maj var det dags. Lämnade in bilen & kvitterade ut hyrbil. Reparationen skulle ta ca 2 veckor. Lackverkstan ringer mig dagen efter för att ställa lite frågor skadenummer mm. Jag rådfrågar dem om det är något mer de tycker jag skall passa på att lacka nu när de ändå är igång, de föreslog vänster framskärm som fått några klarlacksläpp samt sidospeglarna som blivit repiga, det lät ju vettigt, bad dem även lackera instegen eftersom jag tycker det ser riktigt bra ut när man öppnar dörrarna. När 2 veckor gått så var tydligen lackverkstan inte nöjd med resultatet så det skulle dröja några dagar till, tja man är ju tacksam för att de inte lämnar ifrån sig bilen om det inte är bra. En vecka senare så är bilen fortfarande inte klar, de väntar på lister & stenskotts-film, skall det ta 4 veckor att få fram?
När jag hämtade bilen så hade jag lite bråttom, slängde in mina saker & for till jobbet. På kvällen när jag kom hem så kikade jag nyfiket på resultatet… Vad F-n har de gjort? Bilen har inte varit maskerad ordentligt så det är tydliga färgstänk baktill på delar som inte har lackats. Höger backspegel hade fått en konstant imma av klarlack och de lackade instegen är riktiga fuskjobb. Är det Porsche kvalitét?
Ringde upp PC dagen efter och undrade vad de håller på med, givetvis har alla gått på semester nu och de lovar återkomma om 2 veckor.
Efter drygt 4 veckor så ringer jag, lite lätt irriterad, till PC och undrar vad de pysslar med, oj, de har haft semester och började jiddra om att lackfirman (deras underleverantör) kommer ringa mig. Då fick jag spelet totalt, jag skiter fullständigt i deras underleverantörer, jag har lämnat bilen till PC och förväntar mig Porsche kvalitét på både arbete och service. Vi bestämmer i alla fall att jag skall åka dit till 09.00 dagen efter för att de skall få kika på bilen. Väl på plats så konstaterar även de att det är ett riktigt fuskjobb med dåligt underarbete samt att det stänkt lack lite här och var på bilen. De lovar att åtgärda de veckan därpå.

Andra vändan:
Ny vecka lämnar in bilen på PC på måndag morgon och de bjuder på lånebil (fattas bara annat). Redan på tisdag eftermiddag ringer de och säger att bilen är fixad, hoppsan vad fort det plötsligt kan gå på lackverkstäder. Jag frågar om de verkligen har kikat på bilen så den ser bra ut men det skall den minsann göra. Onsdag morgon åker jag glad i hågen för att hämta bilen, äntligen, ser fram emot att få åka till landet och koppla av några dagar. Men inte F-n har de lyckats ordentligt, instegen är lackade och ser fina ut, de gamla lackstänken är borta från kaross & spegel men nu har det dykt upp nya svarta prickar på delar som var nylackade och fina alldeles nyss. Lite lätt trött men glad över att detta upptäcks innan jag kört iväg med bilen avslöjar jag mina planer för PC, att jag tar lånebilen & drar till landet, ca 10 mil därifrån.

Tredje gången gillt! Klock 20.00 på onsdagskvällen ringer PC & berättar att bilen nu är åtgärdad och undrar om det är OK att de levererar bilen direkt. Visst, ger dem en vägbeskrivning och 21.30 mullrar det till i skogen, nu börjar det likna service.

Ett par varningens ord är på plats:
PC har precis skrivit avtal med denna lackfirma som nu skall göra alla plåt och lackjobb åt PC i Stockholm.
Min bil blev bra, men inte ett dugg bättre än vad man kan förvänta sig av vilken lackverkstad som helst. Resultatet motsvarar definitivt inte de ca 20.000:- som det kostade, merparten fick Länsförsäkringar Uppsala betala så det belastar inte mig direkt

Det kanske är på tiden att vi gör en lista på företag vi verkligen kan rekommendera i olika sammanhang utifrån våra egna erfarenheter. Samt kanske en svart lista över företag som sjabblar med våra bilar?
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

Mats Hellström
S-Poster
Posts: 97
Joined: 2004-06-05 21:39:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrtälje
Contact:

#2 Post by Mats Hellström »

I vintras blev vår 944:a påbackad. I Norrtälje där jag bor finns ingen som är auktoriserad för reparation så jag fick välja mellan att ta den till Sthlm eller fixa det med någon lokal aktör. Jag valde att låta någon lokalt fixa den. Trots att plåtfirman inte hade någon direkt erfarenhet av 944:a gjorde dom ett väldigt bra jobb. Även firman som lackade skötte sig bra.
Det jag dock insåg var att man måste vara väldigt aktiv själv för att resultatet ska bli bra. Jag åkte till plåt och lackfirman ett par gånger och påpekade på ett schysst sätt att jag var noga med hur resultatet blev. Speciellt viktigt var nog det för själva lackeringen. Det är svårare att fuska av ett jobb snabbt om man vet vem man gör jobbet åt. Det gäller iofs för det mesta. Så tippset är att vara aktiv utan att för den skull bli besvärlig.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#3 Post by Maxx »

Jag har en skräckhistoria att berätta men jag tar den när det hela börjar få en lösning ... om den får det. Jag börjar misstänka att bilen är uppstyckad och skickad till Tallin, Riga och Sankt Petersburg ... :wink: :mrgreen:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#4 Post by Jon80 »

En sak man måste komma ihåg är att man när man vill kan begära att få tillbaka bilen.. Finns ingen, inte ens om man fortfarande är oense om priset, som har rätt att behålla bilen.. av någon anledning.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#5 Post by FSN »

Porrsche: Vad fick du för hyr/lånebilar under tiden??
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#6 Post by Porrsche »

Under den första tiden så blev det en ny A3, Europcar hade inte fått in sina nya "sommarbilar" ännu så den fick duga, otroligt trist och intetsägande kärra, men ny och okomplicerad. Eftersom motpartens försäkringsbolag bekostade hyrbilen så var det ett begränsat urval av hyrbilsfirmor att välja bland. Europcar var dock mycket servicevänliga.

När Porsche Center gjorde sina backjobb fick jag låna en ny A4 Avant, betydligt trevligare bil men inget substitut för Porschen.
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users