924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering
- safe
- Addict
- Posts: 1508
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering
Jobbar på att "stärka upp" drivlinan lite... En G31 låda, strippar ner den för att kolla hur slitagedelarna ser ut.
Ser spontant OK ut, förutom "dog teeths" och "slider" på 1ans växel.
Blir en diffbroms i den också.
Ser spontant OK ut, förutom "dog teeths" och "slider" på 1ans växel.
Blir en diffbroms i den också.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1508
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering
Köpt fler delar till motorn.
Topplocksbultar och även till ramlagren.
Som synes inte till en 924a, men Pinto grejer verkar passa fint i 924an. Topplocksskruvarna vet jag funkar fint, ramlagern tror jag kommer passa, är rätt gänga och längden verkar ok.
Topplockspackning med fire rings av coopertyp, tror jag är rätt benämning. Lösa ringar runt cylindrarna som fräses ned i blocket.
Topplocksbultar och även till ramlagren.
Som synes inte till en 924a, men Pinto grejer verkar passa fint i 924an. Topplocksskruvarna vet jag funkar fint, ramlagern tror jag kommer passa, är rätt gänga och längden verkar ok.
Topplockspackning med fire rings av coopertyp, tror jag är rätt benämning. Lösa ringar runt cylindrarna som fräses ned i blocket.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- S2-Poster
- Posts: 210
- Joined: 2006-09-14 17:21:19
- Bilmodell: 931
- Årsmodell: 1979
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering
Imponerende bygg.
Hvor kjøpte du toppakning med kobberringene som freses ned i blokken? TRenger en ny toppakning og ringer til min 931 motor.
Hvor kjøpte du toppakning med kobberringene som freses ned i blokken? TRenger en ny toppakning og ringer til min 931 motor.
964 C2 1990mod Prosjekt Perfekt!
911 74mod Targa med 3.2L og Weber
924 turbo 1979mod
924 turbo 1980mod
x911S Targa Slantnose WTL 1975mod
924 twinturbo (CGT replica)
x964 C4 WTL 1994mod
x944S 1988mod
x924 1982mod
x2 924 Turbo Serie1
x 924 1977mod (CGT kit)
x 944 Type1 1983mod
911 74mod Targa med 3.2L og Weber
924 turbo 1979mod
924 turbo 1980mod
x911S Targa Slantnose WTL 1975mod
924 twinturbo (CGT replica)
x964 C4 WTL 1994mod
x944S 1988mod
x924 1982mod
x2 924 Turbo Serie1
x 924 1977mod (CGT kit)
x 944 Type1 1983mod
- safe
- Addict
- Posts: 1508
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering
Tc engineering i Italien, du kanske sett denna videon: https://youtu.be/N6jtKgrvEu4?si=W0M16nz3-XN22-zQ931 twinturbo wrote: ↑2025-04-26 09:31:01 Imponerende bygg.
Hvor kjøpte du toppakning med kobberringene som freses ned i blokken? TRenger en ny toppakning og ringer til min 931 motor.
De har ingen webbshop men de gör dem på beställning om du mailar honom. 280 euro så väldigt prisvärt tycker jag.
Han har två varianter denna som man fräser med i blocket och en som ligger på blocket.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- NA-Poster
- Posts: 37
- Joined: 2005-09-26 09:49:44
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering
Trevliga uppgraderingar
-
- NA-Poster
- Posts: 37
- Joined: 2005-09-26 09:49:44
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod
Var riktigt nära att göra din fadäs när jag snabb bytte koppling och låda i den Gula förra onsdagen, hade centrerat lamellen och börjat dra fast tryckplattan när jag kommer på att startkransen inte ska ligga kvar på pallen bredvid

-
- S2-Poster
- Posts: 210
- Joined: 2006-09-14 17:21:19
- Bilmodell: 931
- Årsmodell: 1979
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering
Takker for svar. Skal se på hjemmesiden. Trenger 4 nye kobber ringer til min motor. Byggdes en gang på 90-tallet. Ja, har sett den videoen på youtube mangen ganger.
964 C2 1990mod Prosjekt Perfekt!
911 74mod Targa med 3.2L og Weber
924 turbo 1979mod
924 turbo 1980mod
x911S Targa Slantnose WTL 1975mod
924 twinturbo (CGT replica)
x964 C4 WTL 1994mod
x944S 1988mod
x924 1982mod
x2 924 Turbo Serie1
x 924 1977mod (CGT kit)
x 944 Type1 1983mod
911 74mod Targa med 3.2L og Weber
924 turbo 1979mod
924 turbo 1980mod
x911S Targa Slantnose WTL 1975mod
924 twinturbo (CGT replica)
x964 C4 WTL 1994mod
x944S 1988mod
x924 1982mod
x2 924 Turbo Serie1
x 924 1977mod (CGT kit)
x 944 Type1 1983mod
- safe
- Addict
- Posts: 1508
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering
En lite stressigt slut på förra veckan. Bilen hade körförbud pga utebliven besiktning och det var transaxelträff i Kalmar.
På toppen av det så var mina ombyggda bromsar så dåliga att jag inte trodde de skulle kunna gå igenom besiktningen. Fanns inget bett alls.
Så i tisdags började jag bygga tillbaka bilen till NA. Det tog drygt 2 timmar, har ett "konverterings grenrör" som ersätter "turbogrejerna".
Sen började jobbet med bromsarna, tror jag gjorde ett kardinalfel i början, satta frambromsarna på sekundärkretsen och bakbromsarna på primärkretsen på huvudcylindern. Hade också svårt att få ut luften ur bakoken, fick lossa lyfta/vinkla dom för att luftbubblorna skulle släppa. Så tilll slut med hård pedal och rättkopplat så hade jag fortfarande inga bra bromsar. På vinst och förlust bytte jag belägg och vipps var de mycket bättre. De gamla, som var i princip nya var glasade, ytan stenhård och blank.
Onsdagen: Så dags för besiktning, åkte dit och de har sån hög lyft att bilens avgassystem inte kommer över... mitt "konverterings grenrör" är inte riktigt optimerat annat än för att inte ha en turbo.... Så det var bara att åka hem, upp på lyften kapa, passa, svetsa. Nu satt det högre upp, bra markfrigång, men det började se mörkt ut med transaxelträffen.
Torsdag: Helgdag, men till min förvåning så hade Opus i Kalmar öppet! (bilen står i Kalmar så det är där allt händer) Bokar tid till klockan 11. Tjurig besiktningsman, 2or på glapp i avtagbar dragkrok (vilket det iofs är, men det har gått igenom 2ggr), sidoblikers på högersida, vilket jag aldrig haft fungerande och spruken bälg till styrväxeln.
Har faktiskt en styrväxelbälg liggande, för jag tänkt byta den, den har hela tiden varit trasig. Blinkersen är svårare det är bara glaset som sitter i skärmen, finns ingen lamphållare, finns ingen kontakt ut från innerskärmen, inte ens ett hål. Tror inte det suttit någon fungerande blinkers sen bilen krocklagades för jättemånga år sedan. Men i alla fall, drar en ny sladd från framblikersen och sätter dit en LED positions lykta från biltema så det är något som blinkar.
Draget då. Jo, konstaterar att den glappar mest i sidled. Svetsar på två brickor på det man sticker in så det styr bättre där inne. Blir riktigt tajt faktiskt!
Fredag: Ombesiktning 07:30 innan jobbet, samma station, samma kille..... "hur fixade du det här då?" om draget. "jag justerade..." undvek ordet svets.... "Jaha, nu är det ju inte så glappt längre".
GODKÄND!
Efter jobbet skruva tillbaka till turbo igen. Började 18, klar ca 22.
Bytte fjäder i motorfästet när grenröret är borta.
Lördag morgon firar med en ägg och sill macka i solen efter en provkörning.
På transaxelträffen utanför Porsche Centrum i Kalmar. Räknade till 25 bilar, väldigt lyckat tycker jag! Kommer väl bilder i andra trådar.
Det kom en brun 924a, detta är originalfärgen på min bil.
Jimis fina le Mans !
På toppen av det så var mina ombyggda bromsar så dåliga att jag inte trodde de skulle kunna gå igenom besiktningen. Fanns inget bett alls.
Så i tisdags började jag bygga tillbaka bilen till NA. Det tog drygt 2 timmar, har ett "konverterings grenrör" som ersätter "turbogrejerna".
Sen började jobbet med bromsarna, tror jag gjorde ett kardinalfel i början, satta frambromsarna på sekundärkretsen och bakbromsarna på primärkretsen på huvudcylindern. Hade också svårt att få ut luften ur bakoken, fick lossa lyfta/vinkla dom för att luftbubblorna skulle släppa. Så tilll slut med hård pedal och rättkopplat så hade jag fortfarande inga bra bromsar. På vinst och förlust bytte jag belägg och vipps var de mycket bättre. De gamla, som var i princip nya var glasade, ytan stenhård och blank.
Onsdagen: Så dags för besiktning, åkte dit och de har sån hög lyft att bilens avgassystem inte kommer över... mitt "konverterings grenrör" är inte riktigt optimerat annat än för att inte ha en turbo.... Så det var bara att åka hem, upp på lyften kapa, passa, svetsa. Nu satt det högre upp, bra markfrigång, men det började se mörkt ut med transaxelträffen.
Torsdag: Helgdag, men till min förvåning så hade Opus i Kalmar öppet! (bilen står i Kalmar så det är där allt händer) Bokar tid till klockan 11. Tjurig besiktningsman, 2or på glapp i avtagbar dragkrok (vilket det iofs är, men det har gått igenom 2ggr), sidoblikers på högersida, vilket jag aldrig haft fungerande och spruken bälg till styrväxeln.
Har faktiskt en styrväxelbälg liggande, för jag tänkt byta den, den har hela tiden varit trasig. Blinkersen är svårare det är bara glaset som sitter i skärmen, finns ingen lamphållare, finns ingen kontakt ut från innerskärmen, inte ens ett hål. Tror inte det suttit någon fungerande blinkers sen bilen krocklagades för jättemånga år sedan. Men i alla fall, drar en ny sladd från framblikersen och sätter dit en LED positions lykta från biltema så det är något som blinkar.
Draget då. Jo, konstaterar att den glappar mest i sidled. Svetsar på två brickor på det man sticker in så det styr bättre där inne. Blir riktigt tajt faktiskt!
Fredag: Ombesiktning 07:30 innan jobbet, samma station, samma kille..... "hur fixade du det här då?" om draget. "jag justerade..." undvek ordet svets.... "Jaha, nu är det ju inte så glappt längre".
GODKÄND!
Efter jobbet skruva tillbaka till turbo igen. Började 18, klar ca 22.
Bytte fjäder i motorfästet när grenröret är borta.
Lördag morgon firar med en ägg och sill macka i solen efter en provkörning.
På transaxelträffen utanför Porsche Centrum i Kalmar. Räknade till 25 bilar, väldigt lyckat tycker jag! Kommer väl bilder i andra trådar.
Det kom en brun 924a, detta är originalfärgen på min bil.
Jimis fina le Mans !

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1508
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering
Avslutar lördagen med att besöka slalomtävling i Kalmar.
Körde inte 924an, men fick provköra Dennis Renault Alpine i slalombanan. V6 svansmotor med turbo!
Väldigt trevlig bil i slalombanan!
Om jag förstod det rätt så had den en 2.9 liters motor, istället för 2.5 som turbon normalt har. Så själva turbon är lite underdimensionerad. Man märkte inte att det var en turbomotor alls, bara ett fint register. Denna hade inte heller någon inredning, så antagligen ganska lätt. Rätt mjuk i chassiet så den betedde sig väldigt snällt.
Körde inte 924an, men fick provköra Dennis Renault Alpine i slalombanan. V6 svansmotor med turbo!
Väldigt trevlig bil i slalombanan!
Om jag förstod det rätt så had den en 2.9 liters motor, istället för 2.5 som turbon normalt har. Så själva turbon är lite underdimensionerad. Man märkte inte att det var en turbomotor alls, bara ett fint register. Denna hade inte heller någon inredning, så antagligen ganska lätt. Rätt mjuk i chassiet så den betedde sig väldigt snällt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4720
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering
Jäkligt bra kämpat att få ihop allt! 79an ska inte ha blinkers i skärmen, borde räckt att peta loss dom på besiktningen:)
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1508
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering
Exakt! Ska skaffa några täcklock.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- NA-Poster
- Posts: 37
- Joined: 2005-09-26 09:49:44
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering
Bra jobbat
Kul med Fransk 911a

Kul med Fransk 911a

-
- S-Poster
- Posts: 173
- Joined: 2022-02-21 21:24:51
- Bilmodell: Porsche 944 NA
- Årsmodell: 1983
- Location: Varberg
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering
safe wrote: ↑2025-06-02 09:18:12 En lite stressigt slut på förra veckan. Bilen hade körförbud pga utebliven besiktning och det var transaxelträff i Kalmar.
På toppen av det så var mina ombyggda bromsar så dåliga att jag inte trodde de skulle kunna gå igenom besiktningen. Fanns inget bett alls.
Så i tisdags började jag bygga tillbaka bilen till NA. Det tog drygt 2 timmar, har ett "konverterings grenrör" som ersätter "turbogrejerna".
Sen började jobbet med bromsarna, tror jag gjorde ett kardinalfel i början, satta frambromsarna på sekundärkretsen och bakbromsarna på primärkretsen på huvudcylindern. Hade också svårt att få ut luften ur bakoken, fick lossa lyfta/vinkla dom för att luftbubblorna skulle släppa. Så tilll slut med hård pedal och rättkopplat så hade jag fortfarande inga bra bromsar. På vinst och förlust bytte jag belägg och vipps var de mycket bättre. De gamla, som var i princip nya var glasade, ytan stenhård och blank.
Onsdagen: Så dags för besiktning, åkte dit och de har sån hög lyft att bilens avgassystem inte kommer över... mitt "konverterings grenrör" är inte riktigt optimerat annat än för att inte ha en turbo.... Så det var bara att åka hem, upp på lyften kapa, passa, svetsa. Nu satt det högre upp, bra markfrigång, men det började se mörkt ut med transaxelträffen.
Torsdag: Helgdag, men till min förvåning så hade Opus i Kalmar öppet! (bilen står i Kalmar så det är där allt händer) Bokar tid till klockan 11. Tjurig besiktningsman, 2or på glapp i avtagbar dragkrok (vilket det iofs är, men det har gått igenom 2ggr), sidoblikers på högersida, vilket jag aldrig haft fungerande och spruken bälg till styrväxeln.
Har faktiskt en styrväxelbälg liggande, för jag tänkt byta den, den har hela tiden varit trasig. Blinkersen är svårare det är bara glaset som sitter i skärmen, finns ingen lamphållare, finns ingen kontakt ut från innerskärmen, inte ens ett hål. Tror inte det suttit någon fungerande blinkers sen bilen krocklagades för jättemånga år sedan. Men i alla fall, drar en ny sladd från framblikersen och sätter dit en LED positions lykta från biltema så det är något som blinkar.
Draget då. Jo, konstaterar att den glappar mest i sidled. Svetsar på två brickor på det man sticker in så det styr bättre där inne. Blir riktigt tajt faktiskt!
Fredag: Ombesiktning 07:30 innan jobbet, samma station, samma kille..... "hur fixade du det här då?" om draget. "jag justerade..." undvek ordet svets.... "Jaha, nu är det ju inte så glappt längre".
GODKÄND!
924_godkänd_ombesiktning.JPG
Efter jobbet skruva tillbaka till turbo igen. Började 18, klar ca 22.
924_turbo_tillbaka.JPG
Bytte fjäder i motorfästet när grenröret är borta.
924_motorfäste_fjäder.JPG
Lördag morgon firar med en ägg och sill macka i solen efter en provkörning.
924_ägg_o_sill.JPG
På transaxelträffen utanför Porsche Centrum i Kalmar. Räknade till 25 bilar, väldigt lyckat tycker jag! Kommer väl bilder i andra trådar.
924_transaxelträff_1.JPG
Det kom en brun 924a, detta är originalfärgen på min bil.
924_transaxelträff_brun.JPG
Jimis fina le Mans !
924_transaxelträff_lemans.JPG
Grym bil var riktigt kul att du kom på träffen så man äntligen fick se den och träffas

Who is online
Users browsing this forum: No registered users