924S -86 | Esset, fka N.N.
-
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Video-klipp från hela rejset. Det händer inte så mycket, men vid 14:00 ser man dammolnet i Mjölby från en avåkning där jag sedan kommer ikapp och om. Vid 16:30 kommer jag ikapp en 8C-turbobil som irrar och tror att det fortfarande är gulflagg ...han ville väl spara på materialet, men det kostar inte på särskilt mycket att titta i backspegeln nån gång.
Som vanligt för i år så laggar mätarna i videon. Det beror på att batteriet i gps-pucken Racebox Mini är dåligt och inte tar så mycket laddning, när det var nyladdat så funkade de i alla fall några varv ser jag på klippen. Jag får köra det med usb-c-kabeln inpluggad tills vidare. Nytt batteri beställt, jag trodde nog ett LP skulle räcka mer än typ 4 år.
-----------
Jag körde konbana med sportvagnsklubbarna i helgen. På vägen dit kom jag på att jag bytte frambeläggen förra året inför en konbana OCH att jag fortfarande inte bytt tillbaka. Så jag har kört med Hawk HP+ istället för mina HT-10 som det är riktigt bett i, men de är på upphällningen och jag ville spara på dem. Det förklarar att bromsarna sög på hela Mantorp (och inför kvarnkurvan på Kinnekulle).
I konbanan gick det inget vidare, där skulle man haft en bil som har bra ”rull-grepp” eller en mjuk bil där man kunde fått igång lite viktförskjutning. Men, det var en fin dag med trevligt sällskap.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Cédric
- Addict
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
Kan det vara att batteriet legat urladdat över vintern? Har du frågat supporten, dom bytte faktiskt ut min racebox pro som slutade fungera, även fast den var utanför garantin, dom tog aldrig betalt.
Hawk Hp+ har fungerat bra på min bil tidigare, men du har ju mer toppfart att bromsa bort mot hur min bil var då, så dom kanske gick för varma och blev mosiga. Btw, bromsoksadaptrarna är inte sålda än, om du får för dig att vilja byta bromsok i vinter
Det har varit kul att läsa om säsongens äventyr, bilen verkar ju ändå ha fungerat hyffsat bra, även om den inte gick så fort som du hade velat. Har du gjort någon mental sammanfattning om vad som fungerade, vad som inte blev bra och hur du ska få till bilen till nästa säsong?
Hawk Hp+ har fungerat bra på min bil tidigare, men du har ju mer toppfart att bromsa bort mot hur min bil var då, så dom kanske gick för varma och blev mosiga. Btw, bromsoksadaptrarna är inte sålda än, om du får för dig att vilja byta bromsok i vinter

Det har varit kul att läsa om säsongens äventyr, bilen verkar ju ändå ha fungerat hyffsat bra, även om den inte gick så fort som du hade velat. Har du gjort någon mental sammanfattning om vad som fungerade, vad som inte blev bra och hur du ska få till bilen till nästa säsong?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
-
- Turbo-Poster
Jag tror ändå inte att det är batteriet, det laggar fortfarande men mer lite sävligt. Det är ett pågående supportärende med RaceBox ...jag tror det är min 2-3år gamla Iphone13 som är full av skit och prioriterar annat än RaceChrono iställetCédric wrote: ↑2024-08-20 08:53:37Kan det vara att batteriet legat urladdat över vintern? Har du frågat supporten, dom bytte faktiskt ut min racebox pro som slutade fungera, även fast den var utanför garantin, dom tog aldrig betalt.

Mina Hawk HP+ är också på upphällningen och de är som du skriver rätt så mosiga jmf med HT10. Jag tycker alla belägg som är inne på sista 1/4-delen har tappat en del. Tyvärr så gjorde den sneda spindeltappen att båda mina omgångar belägg vips bara hade 1/3-del kvar, och jag försökte byta runt men det hjälpte inte så långt.
Så det är läge att fräscha upp bromsarna och hitta något som är betydligt lättare och som fortfarande går in under 15"-hjulen.
Jag har fått låna bak-ok att testa med, hämtar dem i veckan.
Du får PM om adaptrarna

Det som inte funkade denna säsongen är att jag inte kom igång och kunde göra det jag hade tänkt, först efter påsk var det väl som jag kom igång. Och jag vill göra saker enligt min egen tidplan, och typ sen ha en extra månad kvar där jag bara lullar lite i garaget och kollar över allting. Så blev det inte i år

Annars är jag glad att jag mitt under säsongen och i sista rejset fick det att funka så bra som det ändå gjorde.
Sedan lite fel-prio att "trimma" bilen, det gjorde den inte mer konkurrenskraftig.
Tyvärr hade jag inte mycket att köra efter heller, när man hade fullt upp och mer än fullt upp att kämpa mot 8A-bilar är det inte så lätt att kämpa ner nån i 8B.
Nu säljs även detta års vinnarbil av vinnarchauffören, så då kan det bli lite mer öppet i 8B nästa säsong

- Cédric
- Addict
Hoppas du får tid i vinter att fixa med bromsar å annat så du kommer ut i toppform i vår 
Vet inte om länken funkar, sprang på den iaf. 910kg för en 924S räserbil, ganska lätt
https://www.facebook.com/permalink.php? ... 7119934285

Vet inte om länken funkar, sprang på den iaf. 910kg för en 924S räserbil, ganska lätt

924 Turbo
-
- Turbo-Poster
910kg för facebook-bilen låter helt okCédric wrote: ↑2024-09-17 19:34:22 Hoppas du får tid i vinter att fixa med bromsar å annat så du kommer ut i toppform i vår

Men jag ser ingenting förutom hjulen som är lättare än på min bil, jag ser inte om det är bur eller inte i den bilen

Bromsar är det redan börjat med Jag köpte ju dina fina adaptrar och fick tag i Boxster-bak-ok som ser okej ut. De håller på att tvättas nu och ser de bra ut skippar jag en vidare genomgång tills vidare ...eller tills jag hittar nya tätningar utan att samtidigt behöva köpa nya kolvar, har inte ens letat på det. Boxster-oken sväljer betydligt större belägg än mina original-ok.
Jag fått låna 964-bak-ok att testa med bak, de verkar ha samma storlek på bromsbeläggen som standard bak-ok.
Målet med broms-projektet är att få bromsar som är bättre med bibehållen vikt eller samma bromsförmåga med lägre vikt, så inga monsterbromsar att tala om. Jag hoppas kunna åka vidare med original-skivor runt om, och slippa gå upp på tjockare/tyngre carrera 3.2-skivor.
I övrigt så planerar jag följande jobb/uppdateringar till nästa säsong;
* byta hela tak-skinnet till glasfiber (2-3kg ?)
* komma till skott och ersätta större delen av stålplåten över tanken med aluminium eller sandvich-material ( ~5kg ?)
* ta bort elservo och gå tillbaka till vanlig rattstång (8kg)
* köra med lättad ståldörr på förarsidan (~10kg) och plastdörr på passagerarsidan (15kg)
* sätta dit en Hi-torque startmotor istället för original (~5kg ?)
* framvagn med aluminium-bärarmar och ledlager (+-0kg)
* Kanske sätta på lite skärmbreddare både fram och bak så hjulen inte sticker ut och bromsar flödet alldeles för mycket.
* försöka hittat något/några kg lättning på transaxel-röret
* byta till stora gummivingen bak, den känns inte tung (+-0kg ?)
* byta till förarstol utan öronlappar (1kg ?)
* skippa bromsservot (3kg ?) och därmed också kunna höja motfästena nån/några cm så framvagnsbalken blir lägsta punkt (och inte oljesumpen som det är idag), och det går nog att sänka bilen fram nån cm efter det.
* ev byta till en större huvudbromscylinder, och då även flytta så det blir lite bättre hävarms-förhållande på bromspedalen.
* ta bort Vems motorstyrningen så jag kan köra med målgångsvikt 1005kg iställer på 1065kg ...på papperet, luftmassemätare mm ger +4kg i vikt
* lite andra grejor också i planen, men jag har att börja med
Ojdå ...det blev nästan 50kg viktbesparing mot i år med ståldörrarna, så 1070-1075kg minus ~50kg är typ 1020-1025kg.
Om nån vecka eller 2 hämtas 924:an hem till mek-garaget och då kan jag sätta igång på riktigt.
Det blev ett litet sidospår också då jag köpte en rensad 944-kaross. Ett tag var jag inne på karossbyte till 944 men det blir rätt mycket jobb för att få till det så det läggs åt sidan pga lite för mycket rost i förargolv och trösklar

Även om den är rensad så finns det lite jag har och kan få nytta av; komplett framvagn med balk/ spindlar / aluminium-bärarmar – en växellåda – ett transmissionsrör – dörrhandtag/lås – stor gummivinge – pedalställ – bakvagn – 4st 7” cookiecutter fälgar.
Är det nån som vill köpa en strippad kaross där i alla fall fram- och bakdel är ok och med fina dörrar om behov finns så vet ni var den finns, den har chassinummer och papper ...och bara 28 tidigare ägare

- Cédric
- Addict
Boxster bak-oken har 2644mm2 i kolvarea med 30+28mm kolv, alltså väldigt små framok/eller för stora för att användas som bak ok (4547mm2 har framoken och 944/924s oken har ungefär samma), hade du tänkt använda dom fram? Det går att åka std skivor med mina adaptrar, men då kan man behöva lägga nån bricka emellan spindeln och okhållaren för att förskjuta oket innåt, om man vill ha det centrerat över skivan.gtBen wrote: ↑2024-09-17 22:11:08910kg för facebook-bilen låter helt okCédric wrote: ↑2024-09-17 19:34:22 Hoppas du får tid i vinter att fixa med bromsar å annat så du kommer ut i toppform i vår
https://www.facebook.com/permalink.php? ... 7119934285![]()
Men jag ser ingenting förutom hjulen som är lättare än på min bil, jag ser inte om det är bur eller inte i den bilen![]()
Bromsar är det redan börjat med Jag köpte ju dina fina adaptrar och fick tag i Boxster-bak-ok som ser okej ut. De håller på att tvättas nu och ser de bra ut skippar jag en vidare genomgång tills vidare ...eller tills jag hittar nya tätningar utan att samtidigt behöva köpa nya kolvar, har inte ens letat på det. Boxster-oken sväljer betydligt större belägg än mina original-ok.
Jag fått låna 964-bak-ok att testa med bak, de verkar ha samma storlek på bromsbeläggen som standard bak-ok.
Målet med broms-projektet är att få bromsar som är bättre med bibehållen vikt eller samma bromsförmåga med lägre vikt, så inga monsterbromsar att tala om. Jag hoppas kunna åka vidare med original-skivor runt om, och slippa gå upp på tjockare/tyngre carrera 3.2-skivor.
I övrigt så planerar jag följande jobb/uppdateringar till nästa säsong;
* byta hela tak-skinnet till glasfiber (2-3kg ?)
* komma till skott och ersätta större delen av stålplåten över tanken med aluminium eller sandvich-material ( ~5kg ?)
* ta bort elservo och gå tillbaka till vanlig rattstång (8kg)
* köra med lättad ståldörr på förarsidan (~10kg) och plastdörr på passagerarsidan (15kg)
* sätta dit en Hi-torque startmotor istället för original (~5kg ?)
* framvagn med aluminium-bärarmar och ledlager (+-0kg)
* Kanske sätta på lite skärmbreddare både fram och bak så hjulen inte sticker ut och bromsar flödet alldeles för mycket.
* försöka hittat något/några kg lättning på transaxel-röret
* byta till stora gummivingen bak, den känns inte tung (+-0kg ?)
* byta till förarstol utan öronlappar (1kg ?)
* skippa bromsservot (3kg ?) och därmed också kunna höja motfästena nån/några cm så framvagnsbalken blir lägsta punkt (och inte oljesumpen som det är idag), och det går nog att sänka bilen fram nån cm efter det.
* ev byta till en större huvudbromscylinder, och då även flytta så det blir lite bättre hävarms-förhållande på bromspedalen.
* ta bort Vems motorstyrningen så jag kan köra med målgångsvikt 1005kg iställer på 1065kg ...på papperet, luftmassemätare mm ger +4kg i vikt
* lite andra grejor också i planen, men jag har att börja med
Ojdå ...det blev nästan 50kg viktbesparing mot i år med ståldörrarna, så 1070-1075kg minus ~50kg är typ 1020-1025kg.
Om nån vecka eller 2 hämtas 924:an hem till mek-garaget och då kan jag sätta igång på riktigt.
Det blev ett litet sidospår också då jag köpte en rensad 944-kaross. Ett tag var jag inne på karossbyte till 944 men det blir rätt mycket jobb för att få till det så det läggs åt sidan pga lite för mycket rost i förargolv och trösklar![]()
Även om den är rensad så finns det lite jag har och kan få nytta av; komplett framvagn med balk/ spindlar / aluminium-bärarmar – en växellåda – ett transmissionsrör – dörrhandtag/lås – stor gummivinge – pedalställ – bakvagn – 4st 7” cookiecutter fälgar.
Är det nån som vill köpa en strippad kaross där i alla fall fram- och bakdel är ok och med fina dörrar om behov finns så vet ni var den finns, den har chassinummer och papper ...och bara 28 tidigare ägare![]()
Byta till en huvudbromscylinder i aluminium kan säkerligen kapa lite vikt över nosen också, går ju göra rätt enkelt såsom Magnus gjorde. Gjutjärnsprylar är ju aldrig lätta-
Hur kommer det sig att du vill köra med aluarmarna, lättare att hitta ledlager? Har sett ett antal 944 rejsers i USA som gått andra vägen, alltså bytt till stålbärarmar istället.
Låter som en kul lättningsplan! det enda jag nog inte hade gjort är att skippa öronlappsstolen, sådana verkar kunna göra en stor skillnad när det smäller i sidled.
Såg en tysk i 924/944 fb grupp veckan som akut behövde en 944 kaross till sin racerbil pga en krasch, skulle kanske kunna vara nåt
924 Turbo
- johan944
- Addict
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
Vad det gäller transaxelröret så har jag funderingar i samma bana. har ett par extra i garaget som jag ska undersöka om det går att hålborra/skära bort en stor del av röret och klä in med tunn aluminium.
- safe
- Addict
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
Du borde kunna hålborra mellan lagren utan att vridstyvheten ändras mycket. Men det är ju rejält mycket jobb att borra 100-tals 30mm (eller något liknande) hål.
Ett aluminiumrör borde vara ganska enkelt att bygga, men ett rör ~5mm tjocklek med ~75 mm inner diameter är väl inte gratis kan jag tänka.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- johan944
- Addict
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
Tänkte snarare ta fram den lilla vinkelslipen och öppna upp långa "fönster" och lämna där lagrena sitter och några ihopphållande smala band.safe wrote: ↑2024-09-18 12:12:34Du borde kunna hålborra mellan lagren utan att vridstyvheten ändras mycket. Men det är ju rejält mycket jobb att borra 100-tals 30mm (eller något liknande) hål.
Ett aluminiumrör borde vara ganska enkelt att bygga, men ett rör ~5mm tjocklek med ~75 mm inner diameter är väl inte gratis kan jag tänka.
- safe
- Addict
Vet inte om det är en bra ide. Tror man behöver ett stumt förband mellan motor och växellåda, oavsett om man har stumma motor/växellådsfästen.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
Jag har redan räknat på kolvarean på de respektive oken, ska fiska upp de uppgifterna igen.Cédric wrote: ↑2024-09-18 07:19:46Boxster bak-oken har 2644mm2 i kolvarea med 30+28mm kolv, alltså väldigt små framok/eller för stora för att användas som bak ok (4547mm2 har framoken och 944/924s oken har ungefär samma), hade du tänkt använda dom fram? Det går att åka std skivor med mina adaptrar, men då kan man behöva lägga nån bricka emellan spindeln och okhållaren för att förskjuta oket innåt, om man vill ha det centrerat över skivan.
Byta till en huvudbromscylinder i aluminium kan säkerligen kapa lite vikt över nosen också, går ju göra rätt enkelt såsom Magnus gjorde. Gjutjärnsprylar är ju aldrig lätta-
Hur kommer det sig att du vill köra med aluarmarna, lättare att hitta ledlager? Har sett ett antal 944 rejsers i USA som gått andra vägen, alltså bytt till stålbärarmar istället.
Låter som en kul lättningsplan! det enda jag nog inte hade gjort är att skippa öronlappsstolen, sådana verkar kunna göra en stor skillnad när det smäller i sidled.
Såg en tysk i 924/944 fb grupp veckan som akut behövde en 944 kaross till sin racerbil pga en krasch, skulle kanske kunna vara nåt
I Boxster-oken satt det konstiga "insats-pluggar" i stål i kolvarna, skruvade på ett tunt shims. Det shimset går att kopiera i lämplig tjocklek. Men jag har svårt att se vad "insats-pluggarna" tillför

Huvudbromscylindern har vi redan spånat om, den är redan i aluminium.
Aluminiumbärarmarna och de tillhörande spindlarna borde göra att jag kan åka med lågt et även fram, och då har jag tex några lätta centerlinefälgar och fler slotmags jag kan använda och en omgång färdiga regndäck också. Jag ska mäta/jämföra när grejorna är lösa. Sedan så finns ju en uppsjö av ledlager till dem att välja på, och utan att behöva köpa grejorna i usa. Jag såg nån diy för länge sedan om hur man bytte kulbult på dem, eller så byter/köper man mot ett par fixade från Sande´n.
Att byta ut öronlapps-stolen har inget med vikten i sig att göra. Men jag känner mig bortkopplad/avskärmad när jag inte har fri sikt runtom, har man hans-skydd bör man köra med öronlappar men jag skaffade ett hybridskydd till denna säsongen och då kan man ta sig lite större friheter.
Jag vill inte sälja en kaross jag inte själv vill använda rakt av till nån utanför landets gränser. Iofs efter 10k i rostlagning så går den att använda till en räserbil, men det är inte lätt att förklara de nyanserna till vem-som-helst.
Jag tänker likadant, hål-borra och skära spår med vinkelslipen mellan hål, kanske till och med svarva bort 1-2mm runtom på vissa avsnitt. Kanske inte en stor del av röret men 1/3-del vore härligt. Time will tell

"enkelt att bygga" ...då köper jag ett av dig

Jag ska se om det finns en lågteknisk lösning på det, tyvärr är ju maskinparken lite begränsad numera.
- Cédric
- Addict
Det som sitter i kolvarna på bromsoken är antiskrikplattor, kanske måttligt intressant för din bil.
Sikt ska ju inte underskattas, speciellt om man behöver köra defensivt. Jag tycker hybridskyddet känns bra i race, lite pyssligt att få på sig med intergralhjälm, men man vänjer sig snabbt. Har du funderat på en sån där bred burmonterad backspegel, verkar väldigt vanligt i usa, ser rätt praktiskt ut?
Kul tankar med moddingen av axelröret, det är ju en del av krockzonen, men med bur är den faktorn inte riktigt relevant, så frågan är hur mycket vikt det kan handla om att man kan få bort utan att kompromissa styvheten för mycket.
Sikt ska ju inte underskattas, speciellt om man behöver köra defensivt. Jag tycker hybridskyddet känns bra i race, lite pyssligt att få på sig med intergralhjälm, men man vänjer sig snabbt. Har du funderat på en sån där bred burmonterad backspegel, verkar väldigt vanligt i usa, ser rätt praktiskt ut?
Kul tankar med moddingen av axelröret, det är ju en del av krockzonen, men med bur är den faktorn inte riktigt relevant, så frågan är hur mycket vikt det kan handla om att man kan få bort utan att kompromissa styvheten för mycket.
924 Turbo
- safe
- Addict
Jag satte i en större och svängd backspegel som man som man skruvar fast i den vanliga. Det var ett lyft mot den vanliga.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
Cédric wrote: ↑2024-09-19 10:00:53Det som sitter i kolvarna på bromsoken är antiskrikplattor, kanske måttligt intressant för din bil.
Antiskrik finns inte med på önskelistan om de inte isolerar bort lite värme också. Men vad gör 2st klumpar a'50gr på en 10grams-plåt?
Jag blev kompis med hans-skyddet rätt snabbt och hybridskyddet är snäppet bättre ändå. Jag var inte van vid bobblehead-hjälmen heller. Så totalt med hans-/hybrid + storhjälm + öronlappar + att man är lång så blev det trångt att ta sig i och ur. Nästan lite klaustrofobi-känsla. Jag hade köpte en stor clip-on-backspegel också som kändes bra, men den stötte jag till när jag gick i och ur varje gång så den fick aldrig riktigt chansen. Kanske testar jag den igen nu när jag är lite mer van.