Efter att ha haft korrespondans i en dryg månad lyckades jag äntligen komma överens med forumkändisen harpin om ett köp av hans 931. Han hade lagt ut en annon i säljesdelen av forumet för drygt två år sedan. En annons som antydde en viss tvekan till försäljning, en spaning som stämde väl med verkligheten. Men som sagt, efter en dryg månad var vi överens och jag begav mig från Lundatrakten i Skåne till landsbygden utanför Nyköping. Harpin, som inte är överjävlig på att digital kommunikation, visade sig vara en väldigt trevlig säljare som tagit galet väl hand om bilen.
Efter en del provkörning och koll på att labdavärdena var de önskvärda(vars siffror Cedrick förtjänstfullt informerat mig om) gjordes slag i saken och pengar bytte ägare och nycklar likaså.
Då jag kanppt vågat köra mer än 10 mil med min förra 924 från -78 så var jag inte helt övertygad om att denna skulle klara 50 mil problemfritt. Men hon gick otroligt fint och betade av kommun efter kommun i stadiga 140 utan att klaga en enda gång. Oerhört förtroendeingivande (ord jag sannolikt får äta upp).
Var vore en biltråd utan bilder:
För att vara en 43-år gammal bil är skicket riktigt fint. Med köpet följde en diger pärm med alla inköp och investeringar som gjorts de senaste 10-åren vilka summeras till en stadig summa om 89.000:-! Wow! De största delarna är motorrenovering med JE-kolvar, 123-ignition och digitala hjälpmedel som Zeitronix och Phormula Knocksensor.
Är väl inte helt hundra på hur jag ska läsa av knocksensorn:
Vad betyder egentligen 02 knock? Någon som vet? Vid vilka siffror ska man oroas?
Kan även tillägga att det med köpet följde en massa reservdelar. Ett helt block, en hel topp, fyra stora plastbyttor med allt från WUR, oljepump till startmotor. Fyra fälgar med samma mönster som på bilderna ovan (har de ett namn? De är iaf mina favoritfälgar till 931, sjukt snygga!)
Så vad är planen med Diamantsilber? Egentligen bara att köra och njuta. Jobbpendla fina dagar. Kanske prova på en trackday! Vågar man?
Är också medveten om att det är en 931 och att detta är känsliga maskiner. Något som också gör mig kallsvettig. Är jag kompetent nog att lösa potentiella problem? Känns som ett tungt ansvar och med enbart en carport är meckandet inte helt enkelt.
En annan fråga, ser bilen något sänkt ut?
Nåväl, tänkte att det har ett värde i att göra en tråd om en 931 då dessa blir allt ovanligare och det känns fint att veta var de tar vägen. Kommer att uppdatera i tråden när saker sker eller frågor uppstår.
Men är sjukt nöjd med köpet! Vilken bil!