924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Ford Focus ST170, 34mm kolvar, var en tanke, men skulle vilja ha lite större kolvar, som du säger minst 36mm gärna 40mm. Lite för stora kan man kompensera med en reduceringsventil.
Dessa ok har mekanisk handbroms. En tanke var också Volvo ok matchande det jag har fram, de flesta har elektrisk handbroms, vilket kunde vara smutt, men det kanske flyger dåligt vid Bilprovningen. Uppenbart att det är modifierat då.
Dessa ok har mekanisk handbroms. En tanke var också Volvo ok matchande det jag har fram, de flesta har elektrisk handbroms, vilket kunde vara smutt, men det kanske flyger dåligt vid Bilprovningen. Uppenbart att det är modifierat då.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Det är också beroende på vad jag hittar för bromsskivor.
Skulle behöva några gamla 924 bromstrummor att svarva ner. Någon som har några liggande?
Skulle behöva några gamla 924 bromstrummor att svarva ner. Någon som har några liggande?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Tröttnar du på att leta finns ju skivor som passar rakt på, även om du vill göra resten själv 
Jag hade nog inte velat ha mer än 36mm bak i en sån setup, på min bil får jag det till 74/26 % i kolvareafördlening fram/bak , hade inte velat ha mer bak än vad jag redan har. Har man däck med lågt grepp på gata går det säkert bra med lite mer bak. 40 kolvar skulle bli 69/31 med din setup, 36mm kolvar 73,5/26,5

Jag hade nog inte velat ha mer än 36mm bak i en sån setup, på min bil får jag det till 74/26 % i kolvareafördlening fram/bak , hade inte velat ha mer bak än vad jag redan har. Har man däck med lågt grepp på gata går det säkert bra med lite mer bak. 40 kolvar skulle bli 69/31 med din setup, 36mm kolvar 73,5/26,5
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Ser knepigt ut att få fast hjulen med dessa skivor.Cédric wrote: ↑2023-10-26 08:10:48 Tröttnar du på att leta finns ju skivor som passar rakt på, även om du vill göra resten själv
Jag hade nog inte velat ha mer än 36mm bak i en sån setup, på min bil får jag det till 74/26 % i kolvareafördlening fram/bak , hade inte velat ha mer bak än vad jag redan har. Har man däck med lågt grepp på gata går det säkert bra med lite mer bak. 40 kolvar skulle bli 69/31 med din setup, 36mm kolvar 73,5/26,5

Vad är det för roligt med att använda standardlösningar!!
Turbon har väl 54/36 kolvar? Det skulle ju motsvara 60/40 kolvar.
Sen blir jag inte riktigt klok på kolvar och huvudcylindrar för 931 / 944. 931 och 944 har väl samma bromsok? Men 931 har en huvudcylinder som är 23.8 mm, medans 944 har en som är 23.8 / 19 mm ???
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Ja du har helt rätt, dubbelgranskade min excelsnurra och det låg fel kolvdiamter där innesafe wrote: ↑2023-10-26 08:46:03Ser knepigt ut att få fast hjulen med dessa skivor.Cédric wrote: ↑2023-10-26 08:10:48 Tröttnar du på att leta finns ju skivor som passar rakt på, även om du vill göra resten själv
Jag hade nog inte velat ha mer än 36mm bak i en sån setup, på min bil får jag det till 74/26 % i kolvareafördlening fram/bak , hade inte velat ha mer bak än vad jag redan har. Har man däck med lågt grepp på gata går det säkert bra med lite mer bak. 40 kolvar skulle bli 69/31 med din setup, 36mm kolvar 73,5/26,5
Vad är det för roligt med att använda standardlösningar!!
Turbon har väl 54/36 kolvar? Det skulle ju motsvara 60/40 kolvar.
Sen blir jag inte riktigt klok på kolvar och huvudcylindrar för 931 / 944. 931 och 944 har väl samma bromsok? Men 931 har en huvudcylinder som är 23.8 mm, medans 944 har en som är 23.8 / 19 mm ???



Den typen av bromscylinder med stegat borr kom för att göra bromsningen bättre vid bortfall av en krets. Det är den stora arean som jobbar i normala fall. 944 har ju fram /bak dragning av bromskretsarna också istället för diagonalen.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Du menar att den stora diametern jobbar på både främre och bakre krets i normalfall?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Ja precis, den trycker i båda kretsar om allt fungerar.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
BTW, Cédric, du och Erik hittade ju att min dragkrok saknade 4 muttrar. Det var väl kanske tur att jag inte testat att dra något med bilen, har iofs dragit upp själva bilen på biltransport i kroken en gång....
Nu har jag satt dit 4 M10 muttrar där de saknades!
Den sitter med totalt 8st M10.
Nu har jag satt dit 4 M10 muttrar där de saknades!
Den sitter med totalt 8st M10.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Perfekt, redo för att dra! Faktiskt praktiskt om du vill mappa på gata, då kan du få lite mer belastning med ett släp utan att köra så satans fort, men fixa bromsarna först kanske 
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Svarvat ner ett difflock "plant", moddade svarven lite och sträckte det mesta till sina begränsningar och lite utanför. Gör inte om detta igen på min lilla Blomqvist.
Har en kompis som kan skära ut en förstärkningsplatta i rostfritt, med rätt CAD ritning.
Behöver ett bränslefilter innan pumpen, så jag monterar ett 100 mikronfilter direkt på pumpen, Gjorde ett fäste så jag kan bulta fast det som en enhet.
Har en kompis som kan skära ut en förstärkningsplatta i rostfritt, med rätt CAD ritning.
Behöver ett bränslefilter innan pumpen, så jag monterar ett 100 mikronfilter direkt på pumpen, Gjorde ett fäste så jag kan bulta fast det som en enhet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Skulle vara intressant att mäta flexet före och efter 
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Hoppas pumparna överlever bättre nu! Ska fila lite på locket å se om jag får ihop en ritning
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Varför inte gå på tjockare material typ 12 mm när man ändå är igång 
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Jag tror Cédric gjorde nån beräkning på hur mycket en 8mm plåt skulle flexa, inte mycket tror jag resultatet var!

Tror inte locket original flexar mycket, men till slut så spricker det. Utmattning skulle jag gissa.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Ok låter toppen
Who is online
Users browsing this forum: No registered users