Kör den ganska mycket och har fungerat i många år utan avbrott.
Häromdagen när jag var iväg på ett kortare ärende och skulle hem startade den inte, blev bogserad hem av frun och väl hemma startade den vid test. Dagen efter startade den igen, men efter några minuter stannade bilen och sen dess har jag inte fått igång den.
Jag har mätt det mesta som går att mäta, vid tändningen påslagen får tändspolen ström, jag har även testat en annan tändspole. Rotor och tändspole mäter rätt motstånd, kablage till silvriga tändmodulen (Busch Jaeger) mäter rätt och inga avbrott, jord fungerar, men ingen gnista alls, ingenting! Alla säkringar hela och alla reläer verkar fungera, jag har följt Haynes felsökningsshema men blir inte klok på detta. och nu funderar jag på om det är den där tändmodulen som sitter på vänster sida bakom ena strålkastaren som pajat. Någon med tips?
924 1980 ingen gnista!
- steale03
- S-Poster
- Posts: 55
- Joined: 2014-02-07 22:31:33
- Telefon: 0705226133
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1986
- Location: Uppsala
- Contact:
924 1980 ingen gnista!
Röd 944, 1986
Vit 924, 1980
Vit 924, 1980
- Cédric
- Addict
- Posts: 4669
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 1980 ingen gnista!
Kan mycket väl vara tändmodulen, jag har en annan typ tror jag, men den har betett sig liknande när den gick sönder första gången. Ibland gick bilen ibland inte.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- steale03
- S-Poster
- Posts: 55
- Joined: 2014-02-07 22:31:33
- Telefon: 0705226133
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1986
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: 924 1980 ingen gnista!
Jo, jag sett att de finns olika fabrikat. Aha, du har råkat ut för det fler gånger.. Tog du isär och lagade eller skaffade du en ny? Kostar typ 2 000kr inkl frakt på ebay så de kostar ju en del med tanke att de kan ju vara defekta.
Röd 944, 1986
Vit 924, 1980
Vit 924, 1980
- Cédric
- Addict
- Posts: 4669
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 1980 ingen gnista!
De jag har på 931an är lite annorlunda, kostar inte mycket alls eftersom den var så vanlig förr. Den första jag hade tog jag beggad från en gammal Volvo 740, höll ca 10 år, nästa var en ny hella, den höll kanske 1.5år. Nu har jag en från Beru, får se hur länge den håller. Då har du den som ser ut som en stor fyrkantig klump, vet inte om dom går att laga. Bästa vore om nån här kunde låna ut en först, så du kunde vara säker på att den verkligen är trasig.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Bathory
- Addict
- Posts: 3572
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 924 1980 ingen gnista!
Jag har nog en 3-4st moduler liggande på hyllan om du behöver.
//Sven
//Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- steale03
- S-Poster
- Posts: 55
- Joined: 2014-02-07 22:31:33
- Telefon: 0705226133
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1986
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: 924 1980 ingen gnista!
Tack för svar Cédric och Sven!
Nu tog jag ett varv till med mätaren och det verkar som att "spolen" (givardelen) som sitter under fördelarrotorn är defekt. för mäter man på kontakten vid tändarmodulen (7 och 31D (Bosch) (i vissa scheman 1&2) så finns det inget motsånd och enligt Haynes ska det vara någonstans mellan ca 800 till 1200 ohm, jag har även mätt direkt på spolen och den ger inget motstånd alls. Enligt Haynes ska man byta ut hela fördelaraxelkalaset, men synar man det lite närmre borde det räcka med att byta ut själva spolen som är enkel att ersätta...
Ska ta loss den och så med lite tur kanske det är en enkel lödning som släppt.
Någon som råkat ut för detta?
Nu tog jag ett varv till med mätaren och det verkar som att "spolen" (givardelen) som sitter under fördelarrotorn är defekt. för mäter man på kontakten vid tändarmodulen (7 och 31D (Bosch) (i vissa scheman 1&2) så finns det inget motsånd och enligt Haynes ska det vara någonstans mellan ca 800 till 1200 ohm, jag har även mätt direkt på spolen och den ger inget motstånd alls. Enligt Haynes ska man byta ut hela fördelaraxelkalaset, men synar man det lite närmre borde det räcka med att byta ut själva spolen som är enkel att ersätta...
Ska ta loss den och så med lite tur kanske det är en enkel lödning som släppt.
Någon som råkat ut för detta?
Röd 944, 1986
Vit 924, 1980
Vit 924, 1980
- steale03
- S-Poster
- Posts: 55
- Joined: 2014-02-07 22:31:33
- Telefon: 0705226133
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1986
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: 924 1980 ingen gnista!
Tänkte kolla om någon kan hjälpa mig och mäta på sin 924 som jag gjort på bifogad bild och berätta vad det ska vara för motstånd, eller om det nu ska vara ingenting och att det genereras en puls när rotorn snurrar.
Köper gärna en lika komplett tändfördelare som på bild om det visar sig att min är defekt.
Köper gärna en lika komplett tändfördelare som på bild om det visar sig att min är defekt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Röd 944, 1986
Vit 924, 1980
Vit 924, 1980
- safe
- Addict
- Posts: 1457
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 1980 ingen gnista!
Kan ju vara glapp i sladden/kontakten du mäter på där.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- steale03
- S-Poster
- Posts: 55
- Joined: 2014-02-07 22:31:33
- Telefon: 0705226133
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1986
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: 924 1980 ingen gnista!
Mycket riktigt så var det en av lödningarna på tändningsgivarspolen som var defekt. Efter isärtagning och omlödning är det gnista igen. Har även köpt en ny sådan spole för säkerhets skull att ha i reservdelslådan. Löjligt nog har flera Volvo 240 modeller denna fördelarmodell med spole, men inte har jag hittat någon i sverige som säljer dessa inte. Hittade några säljare i USA, UK och Ebay om man vill ha en ny.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Röd 944, 1986
Vit 924, 1980
Vit 924, 1980
Who is online
Users browsing this forum: No registered users