924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Hade bilen på lyften igår för att göra om upphägningen av avgasröret. Nu sitter det lite stadigare och kanske 2 cm högre upp.
Upptäckte att växellådan verkar läcka olja från difflock sidan. Lite oroande för jag är ganska säker på att jag bytte packboxarna...
Måste undersöka närmare så det inte är locket som börjat ge sig, mycket vrid som trycker på det.
Upptäckte att växellådan verkar läcka olja från difflock sidan. Lite oroande för jag är ganska säker på att jag bytte packboxarna...
Måste undersöka närmare så det inte är locket som börjat ge sig, mycket vrid som trycker på det.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Säg till om du hittar något difflock som är starkt och överkomligt
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Finns väl flera på andra sidan Atlanten, men inte så överkomliga med dagens krona.
Billigast är varianten Perrys motor kör med.
Svarva ner utsidan på locket plant, skär ut en 8mm rostfri plåt i samma form som locket och bulta fast allt med längre pinnskruvar.
Så har jag det på min 915.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Ok låter som en bra grej, blir så fult när dreven klättrar på varandra
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Hmm, skulle kunna 3D scanna ett lock, CADa en plåt och beställa färdigskurna bitar. Borde kunna bli rätt prisvärda bitar.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Lär bli en grymt stark gavel med den rostfria plåten på,
Kanske går att limma med något bra lim epoxi eller något annat så Blir det ännu bättre
Kanske går att limma med något bra lim epoxi eller något annat så Blir det ännu bättre
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Hade jag haft en cad ritning, hade jag nog kunnat fixa skärningen billigt. Har en bekant som jobbar med rostfritt och har en laser eller vattenjet.
Precis, fylla utrymmet mellan locket och plåten med epoxy!
Tänkte svarva ett av mina lock, men min svarv saknar typ 1 cm i dubbhöjd...
Precis, fylla utrymmet mellan locket och plåten med epoxy!
Tänkte svarva ett av mina lock, men min svarv saknar typ 1 cm i dubbhöjd...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Har du ett löst lock liggandes som jag skulle kunna utgå från?safe wrote: ↑2023-09-09 17:39:30 Hade jag haft en cad ritning, hade jag nog kunnat fixa skärningen billigt. Har en bekant som jobbar med rostfritt och har en laser eller vattenjet.
Precis, fylla utrymmet mellan locket och plåten med epoxy!
Tänkte svarva ett av mina lock, men min svarv saknar typ 1 cm i dubbhöjd...
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Det har jag i Kalmar. Ska ta med det upp om nån vecka.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Jag har nog något lock 
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Kan ha en reservlåda nånstans i gömmorna här, men har inte plats att ta fram å skruva isär den just nu. Totalt kaos just nu med både formelbilen och 924an i bitar. Hoppas komma nån vart med dom snart :/
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Testade att chucka upp locket i min Blomqvist svarv, tyvärr är locket 5-10 mm för stort för att det ska gå.... Funderar på att modda svarven med en spacer mellan bädd och "head stock" (vad det nu heter på svenska).
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Har felsökt min ventilation i bilen, det har blåst dåligt i centerutblåset och samtidigt varit lite varmt i den nedre regionen av bilen.
Detta var ventilations utsläppet som satt där. Den går bara rakt in 5 cm och slutar där, ansluter inte till nånting. Inte så lustigt att det var dåligt flås i den...
Så här ska det se ut på en 924a , den har kanaler som går ner och ansluter mot en annan del som ansluter mot fläktenheten. Självklart så var det lite plastklips och kanter avbrutna. Fixades med tejp och "klet på tub". Så var man glad tills man undrade vad som saknades här... Men det förklarar varför det varit varmt runt fötterna....
Min turbo är komplett, så jag vet vad som ska sitta där nu. Tror jag bockar till ett lock i plåt och säkrar det med "klet"...
Det är alltså själva värmeväxlaren som sitter här och inter riktigt hålls på plats samt att luft/varm luft kan gå vid sidan och komma ut i coupen.
Detta var ventilations utsläppet som satt där. Den går bara rakt in 5 cm och slutar där, ansluter inte till nånting. Inte så lustigt att det var dåligt flås i den...
Så här ska det se ut på en 924a , den har kanaler som går ner och ansluter mot en annan del som ansluter mot fläktenheten. Självklart så var det lite plastklips och kanter avbrutna. Fixades med tejp och "klet på tub". Så var man glad tills man undrade vad som saknades här... Men det förklarar varför det varit varmt runt fötterna....
Min turbo är komplett, så jag vet vad som ska sitta där nu. Tror jag bockar till ett lock i plåt och säkrar det med "klet"...
Det är alltså själva värmeväxlaren som sitter här och inter riktigt hålls på plats samt att luft/varm luft kan gå vid sidan och komma ut i coupen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Den slutar aldrig bidra med nya överraskningar
, det där måste nån verkligen slängt ihop bara för att sälja iväg den, eller?

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
Who is online
Users browsing this forum: EC