Hans samling är ju helt galen, vi har snart inga rullande 924 or kvar o Sverige:)
Du måste ju inte bottna allt med en gång, kan ju vara en poäng att köra lite mer typ 300whp och köra på det ett tag Ska bli mycket spännande, kommer du börja med e85 då?
Ja, börja på e85 direkt. Om jag ändå ville mappa på e85 tyckte han det var dumt att öka laddtrycket mer på 98, bara ökar risken för att något går sönder.
Jag håller väl med, har ju en bra och hyfsat säker mapp för 98. Lika bra att gå på e85.
safe wrote: ↑2023-06-06 09:06:35
Ja, börja på e85 direkt. Om jag ändå ville mappa på e85 tyckte han det var dumt att öka laddtrycket mer på 98, bara ökar risken för att något går sönder.
Jag håller väl med, har ju en bra och hyfsat säker mapp för 98. Lika bra att gå på e85.
Låter bra, många utmaningar å risker rundas med e85, så länge man inte blir alldeles för optimistisk med tändningen Hoppas nya kopplingen orkar med bara, annars kanske ni få hålla igen lite på maxmomentet.
Ställde om Maxxecu till E85 som bränsle och slog i E85 från macken. Det bara funkade klockrent!! Flex fuel sensorn säger att det är e75, vilket också finns som bränsle alternativ.
henca wrote: ↑2023-06-12 06:43:10
E75 låter som vinterblandning. E85 säljs med större andel bensin vintertid för att bilar annars kan bli svårstartade.
m v h Henrik
Säkert så, spelar inte så stor roll om det är 75 eller 85 %.
Kanske tom är så att det är e75 året runt nu när efterfrågan inte är så stor.
Ur prestandasynpunkt spelar det ingen större roll, så länge din bänslemängskorrigering följer etanolhalten, vilket den borde. Ska bli kul å se, borde kunna få en bra tillökning med effekt redan vid 1 bar där du kör nu, bara av bränslebytet och sen lite tänding till, blir säker 20 hästar bara det.
Precis, ska bli intressant att se vad bara E75/85 skillnaden blir.
Har tidigare hört att det kan ge 5% på en sugmotor, borde vara mer med en turbo (vid samma laddtryck).
Är man knackbegränsad eller begränsad av avgastemp så går det göra jättekliv med E85, på en vanligt kompad sugmotor handlar det om några % . På min GT86a tex som har 12,5 i komp så ger e85 ett rätt rejält kliv över hela registret. Så det beror på, vet inte hur nära knackgränsen ni vågade sätta tändningen i den mappen du har nu?