924 2.0 för höga avgasvärden

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Dani
NA-Poster
Posts: 3
Joined: 2023-03-23 17:05:01
Telefon: 0707307374
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

924 2.0 för höga avgasvärden

#1 Post by Dani »

Hej, någon som råkat på samma problem som jag har?
För en tid sedan köpte jag en 924 2.0 från 79, bilen har stått stilla ganska länge (typ två år) och nu jag åkte nyligen in för att besiktiga och åka lite i sommar, tyvärr fick jag nedslag på CO-värde (7.6 när det ska vara under 4.5). På besiktning sa de att den går för rik. Är ganska ny till 924 och är lite rädd för k-jet systemet, vet någon vart jag ska börja eller har något tips.

Tack på förhand Mvh

/Daniel :D

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4652
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 2.0 för höga avgasvärden

#2 Post by Cédric »

Går bilen bra i övrigt? Kallt, varmt mm?

taxiande
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924 944 -86
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 924 2.0 för höga avgasvärden

#3 Post by taxiande »

På bränslefördelaren ( svart klump som bränsleslangarna sitter på) finns det en skruv där du kan justera bränsleblandningen. Den sitter i ett smalt rör. Du behöver en lång 3mm insexnyckel. När bilen är varm skruvar du ner den tills bilen går dåligt. Skruva sedan tillbaka den. Ett kvarts varv brukar räcka. Det är den enkla lösningen för att få bilen genom besiktningen.
För att få K- jet att lira bra behöver du börja med att mäta vad du har för bränsletryck

taxiande
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924 944 -86
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 924 2.0 för höga avgasvärden

#4 Post by taxiande »

På bränslefördelaren ( svart klump som bränsleslangarna sitter på) finns det en skruv där du kan justera bränsleblandningen. Den sitter i ett smalt rör. Du behöver en lång 3mm insexnyckel. När bilen är varm skruvar du ner den tills bilen går dåligt. Skruva sedan tillbaka den. Ett kvarts varv brukar räcka. Det är den enkla lösningen för att få bilen genom besiktningen.
För att få K- jet att lira bra behöver du börja med att mäta vad du har för bränsletryck

Dani
NA-Poster
Posts: 3
Joined: 2023-03-23 17:05:01
Telefon: 0707307374
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: 924 2.0 för höga avgasvärden

#5 Post by Dani »

Cédric wrote: 2023-05-19 15:17:33 Går bilen bra i övrigt? Kallt, varmt mm?
Den var svårstartad när den var varm när jag köpte den för ca ett år sedan, men nu är den inte det längre. Den tidigare ägaren verkar ha kopplat en knapp till kallstartsinsprutningen men jag har inte behövt använda den något på senaste tiden. Utöver start så funkar bilen utmärkt, oljetrycket ligger vid rätt värden vid kall och varm körning.

Dani
NA-Poster
Posts: 3
Joined: 2023-03-23 17:05:01
Telefon: 0707307374
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: 924 2.0 för höga avgasvärden

#6 Post by Dani »

taxiande wrote: 2023-05-19 18:22:51 På bränslefördelaren ( svart klump som bränsleslangarna sitter på) finns det en skruv där du kan justera bränsleblandningen. Den sitter i ett smalt rör. Du behöver en lång 3mm insexnyckel. När bilen är varm skruvar du ner den tills bilen går dåligt. Skruva sedan tillbaka den. Ett kvarts varv brukar räcka. Det är den enkla lösningen för att få bilen genom besiktningen.
För att få K- jet att lira bra behöver du börja med att mäta vad du har för bränsletryck
Tack, det kan jag prova någon dag framöver. 👍

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: bockastyre