944 -86 | Processbilen - 1.8t swap
- Jarlingar
- Carrera-Poster
- Posts: 313
- Joined: 2017-07-10 11:54:37
- Bilmodell: Röd 944 N/A
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen - 1.8t swap
Generellt, av bilderna att döma, så har du lite för mycket trådmatning och lite för lite ström.
Minska trådmatningen och öka strömmen så kommer det bli bättre.
Minska trådmatningen och öka strömmen så kommer det bli bättre.
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen - 1.8t swap
Tack för tips, precis vad jag behöver! Provade faktiskt öka strömmen och det vet bättre. Fast brände hål istället
Flusstråd är helt omöjligt i jämförelse! Iallafall för mig som inte kan, skulle tro att någon som kan svetsa kan använda flusstråd schyst.
Flusstråd är helt omöjligt i jämförelse! Iallafall för mig som inte kan, skulle tro att någon som kan svetsa kan använda flusstråd schyst.
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen - 1.8t swap
Nu har jag fått tillbaka insug och vattenpumpshus från polaren som hjälpt mig svetsa. Blev så jäkla bra! Det är tajt som attan men kommer förhoppningsvis att fungera.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen - 1.8t swap
Fick i staget till intercoolern igår. Var lite osäker på om fyrkantsröret skulle vara krallig nog men den känns galet stabil. Hade tänkt göra några snedsträvor bakåt men tror nog jag hoppar det om jag inte märker att bilen rollar mycket.
(Notera att skruvarna inte är kortade och kabeln trycker på bakifrån vilket ger vinkeln framåt på intercoolern)
(Notera att skruvarna inte är kortade och kabeln trycker på bakifrån vilket ger vinkeln framåt på intercoolern)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen - 1.8t swap
Var längesen jag uppdaterade här. Här kommer en sammanfattning av vad som hänt sedan sist:
Fick äntligen beställt svänghjulet. Tror jag letade igenom hela internet efter ett.. vill ha ett lättat men inte i aluminium då jag fortfarande vill ha körbarhet vid glassåka. Köpte ett från epytec.de som vägde in på 8 kg mot 12 kg original.
Paketet kom idag men tyckte det kändes relativt lätt. Min son väger nästan 8 kg och tyckte nog paketet var lättare. Satte svänghjulet på badrumsvågen och döm om min förvåning så visar den 4,7 kg! Inte mig emot det enda jag hoppas är att den inte ska vara för svårkörd. Har fixat med konverteringen av dbw-pedalen. Är faktiskt väldigt nöjd med resultatet. Är väl medveten om att det bara är en platta med lite hål i men det är det första jag gjort i bilväg där jag inte haft en bild eller manual att följa, och jag lyckades utan att förstöra något!
Fick äntligen beställt svänghjulet. Tror jag letade igenom hela internet efter ett.. vill ha ett lättat men inte i aluminium då jag fortfarande vill ha körbarhet vid glassåka. Köpte ett från epytec.de som vägde in på 8 kg mot 12 kg original.
Paketet kom idag men tyckte det kändes relativt lätt. Min son väger nästan 8 kg och tyckte nog paketet var lättare. Satte svänghjulet på badrumsvågen och döm om min förvåning så visar den 4,7 kg! Inte mig emot det enda jag hoppas är att den inte ska vara för svårkörd. Har fixat med konverteringen av dbw-pedalen. Är faktiskt väldigt nöjd med resultatet. Är väl medveten om att det bara är en platta med lite hål i men det är det första jag gjort i bilväg där jag inte haft en bild eller manual att följa, och jag lyckades utan att förstöra något!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen - 1.8t swap
Köpte mig en böjbar minikamera för att kunna kika ner i cylindrarna. Tänkte att det kunde vara bra att se hur motorn mår efter 30000 mil. Möttes av olja i cylinder 4. Gissade att ventilkåpspackningen var dålig då hela motorn var inklädd i ett lager med olja och detta bekräftade det. Men värre skulle det bli i cylinder 3..
Vidare har jag plockat ur motorn och börjat monteringen av alla delar. Ovan är oljefilterhuset som kommer från en Skoda pickup. Måste hitta en adapter från utgången på huset till oljeledningen. Galet krångligt med alla gängmått i tum.. Speciellt när det visar sig vara metrisk m10 Var ute en sväng i garaget igår och fick äntligen loss den bulten som trilskats. Bulten satt på remskivan och fick till slut borra ur den men tröttnade och testade att en sista gång svetsa och det gick! Fy satan vilken tillfredställelse det är! Film från cylinderloppen finns här. Kan nog vara en av de tråkigare filmerna som finns på youtube men om någon här orkar kolla och kan hjälpa mig bedöma skicket vore jag jättetacksam!
Motorn har gått 30000 mil och min lekmannamässiga åsikt är att det ser helt okey ut utan överdrivet mycket repor.
[Youtube]https://youtu.be/A1Rpxmxz4sI[/Youtube]
Man ser inte ens tändstiftet! Vet inte om det har ett samband men bilen var väldigt svårstartad när jag köpte den, gissar att detta kan vara en anledning..Vidare har jag plockat ur motorn och börjat monteringen av alla delar. Ovan är oljefilterhuset som kommer från en Skoda pickup. Måste hitta en adapter från utgången på huset till oljeledningen. Galet krångligt med alla gängmått i tum.. Speciellt när det visar sig vara metrisk m10 Var ute en sväng i garaget igår och fick äntligen loss den bulten som trilskats. Bulten satt på remskivan och fick till slut borra ur den men tröttnade och testade att en sista gång svetsa och det gick! Fy satan vilken tillfredställelse det är! Film från cylinderloppen finns här. Kan nog vara en av de tråkigare filmerna som finns på youtube men om någon här orkar kolla och kan hjälpa mig bedöma skicket vore jag jättetacksam!
Motorn har gått 30000 mil och min lekmannamässiga åsikt är att det ser helt okey ut utan överdrivet mycket repor.
[Youtube]https://youtu.be/A1Rpxmxz4sI[/Youtube]
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- safe
- Addict
- Posts: 1471
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen - 1.8t swap
Ventilkåpor som läcker in olja till tändstifen är väl vanligt.
Svårt att säga något om loppen. Men har du motorn utanför bilen så är det inte mycket jobb att göra en minirenovering.
Plocka ut kolvarna och hona loppen lite lätt för nya ringar. Nya packningar, lager.
Svårt att säga något om loppen. Men har du motorn utanför bilen så är det inte mycket jobb att göra en minirenovering.
Plocka ut kolvarna och hona loppen lite lätt för nya ringar. Nya packningar, lager.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen - 1.8t swap
Jag förstår. Jag borde göra som du föreslår men kommer behöva byta vevstakar längre fram så motorn måste ur igen ändå.. Har inte cash just nu och är taggad på att få igång bilen
- safe
- Addict
- Posts: 1471
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen - 1.8t swap
Då rekomenderar att inte titta så noga, bara byta de packningar som läcker och kör på!
Köp en extra motor och bygg den medans du kör bilen med denna.
Köp en extra motor och bygg den medans du kör bilen med denna.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen - 1.8t swap
Haha, gött!
Precis så jag hade tänkt göra faktiskt
Precis så jag hade tänkt göra faktiskt
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen - 1.8t swap
Längesen jag gjorde en uppdatering här ser jag! 1,5 år är alldeles för lång tid.. Ska försöka uppdatera till där jag är idag.
Fick en kompis att hjälpa mig svetsa tråget då mina svetsar var allt annat än godkända. Monterade även en baffel i tråget. Passar även på att byta växellåda till en 01e. Här är en bild på den grymma omkopplaren från Lobb LTD! Gav mig även på att laga trösklarna. Har ingen vidare stor erfarenhet av att laga plåt men blev ändå rätt nöjd med resultatet i slutändan. Försökte sedan montera motorn i bilen med koppling men gick sådär. Detta är en bild innan jag gör ett av mina största misstag med bilen. För att kunna få plats med motorn fick jag kapa i torpedväggen. När plåten är borta finns det tjock isolering bakom. Jag fortsätter med vinkelharry men det är tyvärr inte det enda jag kapar... Reslutat: 31 av 38 möjliga kablar avkapade..
Fick en kompis att hjälpa mig svetsa tråget då mina svetsar var allt annat än godkända. Monterade även en baffel i tråget. Passar även på att byta växellåda till en 01e. Här är en bild på den grymma omkopplaren från Lobb LTD! Gav mig även på att laga trösklarna. Har ingen vidare stor erfarenhet av att laga plåt men blev ändå rätt nöjd med resultatet i slutändan. Försökte sedan montera motorn i bilen med koppling men gick sådär. Detta är en bild innan jag gör ett av mina största misstag med bilen. För att kunna få plats med motorn fick jag kapa i torpedväggen. När plåten är borta finns det tjock isolering bakom. Jag fortsätter med vinkelharry men det är tyvärr inte det enda jag kapar... Reslutat: 31 av 38 möjliga kablar avkapade..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen - 1.8t swap
Svetsade till en låda i torpedväggen.
Rostlagning på höger sida. Målning av båda sidor. Har gått igenom många tryckplattor och flertalet kopplingslameller innan jag hittade rätt. Problemet har varit att tryckplattan byggt för mycket eller att kopplingslamellen varit för stor. Efter fem tryckplattor hittar jag rätt!
Rostlagning på höger sida. Målning av båda sidor. Har gått igenom många tryckplattor och flertalet kopplingslameller innan jag hittade rätt. Problemet har varit att tryckplattan byggt för mycket eller att kopplingslamellen varit för stor. Efter fem tryckplattor hittar jag rätt!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen - 1.8t swap
Kabelhärvan är lagad.
Glad i hågen vid första försöket gick jag ut i garaget. På youtube sa de att det tar en kvart och sen är det klart. Hehe, det har blivit många kvartar sedan dess mitt första problem var orginalslangen mellan bromsvätskebehållaren och huvudcylindern som tog in luft. Efter bytet så hade jag fortfarande problem med luftningen. Jag ser tydligt att bubblor kommer upp vid behållaren men inget händer.
I brist på andra idéer drar jag åt alla kopplingar då jag tänker att dessa kan tjuvdra luft. Det skulle jag inte gjort.. aluminiumkopplingen går sönder och frustrationen är ett faktum.
Det visade sig senare att det var en trasig huvudcylinder, trots att den byttes för två år sedan. Nu kunde äntligen motorn installeras i bilen med en fungerande koppling! Och turbon är ju riktigt liten och söt Tanken är att installera en större turbo, var ju tvungen att se hur stor den blir. Fick även installerat nya växellådan. Och något som stört mig sedan jag köpte bilen var att klockan inte fungerat, nu fixat.
För att se om kopplingskitet passar måste slavcylindern aktivera tryckplattan och se om "sac" har flyttats. Har den gjort det fungerar allt som det ska. Det innebär att slavcylindern måste luftas, vilket visade sig vara riktigt jävligt!Glad i hågen vid första försöket gick jag ut i garaget. På youtube sa de att det tar en kvart och sen är det klart. Hehe, det har blivit många kvartar sedan dess mitt första problem var orginalslangen mellan bromsvätskebehållaren och huvudcylindern som tog in luft. Efter bytet så hade jag fortfarande problem med luftningen. Jag ser tydligt att bubblor kommer upp vid behållaren men inget händer.
I brist på andra idéer drar jag åt alla kopplingar då jag tänker att dessa kan tjuvdra luft. Det skulle jag inte gjort.. aluminiumkopplingen går sönder och frustrationen är ett faktum.
Det visade sig senare att det var en trasig huvudcylinder, trots att den byttes för två år sedan. Nu kunde äntligen motorn installeras i bilen med en fungerande koppling! Och turbon är ju riktigt liten och söt Tanken är att installera en större turbo, var ju tvungen att se hur stor den blir. Fick även installerat nya växellådan. Och något som stört mig sedan jag köpte bilen var att klockan inte fungerat, nu fixat.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen - 1.8t swap
Och nu är vi framme i nutid.
Först fix av vattenrör för att passa in det kortare insuget. Och sedan bygge av downpipe.
Först fix av vattenrör för att passa in det kortare insuget. Och sedan bygge av downpipe.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]