924S -86 | Esset, fka N.N.
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Alltså detta är oerhört inspirerande Hade såå gärna gjort något liknande, få upp hela elcentralen till platsen för handskfacket och fått bort massa kablar i systemet som ändå inte används. Men tack ock lov har jag bara 2 veckor till min första tävling så jag slipper tänka på att hitta på fler dumheter denna gång
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Cédric
- Addict
- Posts: 4664
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Ääh, fuskigt att inte behöva ligga uppåner som en ostbåge under instrumentpanelen när det ska mekas elEddie Varvstopp wrote: ↑2022-04-29 09:58:57 Alltså detta är oerhört inspirerande Hade såå gärna gjort något liknande, få upp hela elcentralen till platsen för handskfacket och fått bort massa kablar i systemet som ändå inte används. Men tack ock lov har jag bara 2 veckor till min första tävling så jag slipper tänka på att hitta på fler dumheter denna gång
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Jarlingar
- Carrera-Poster
- Posts: 310
- Joined: 2017-07-10 11:54:37
- Bilmodell: Röd 944 N/A
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Så nu åker du S2 motor? och din förra hade en 16V moddad topp?
Hade gärna läst mer om den toppen och vilka jobb som måste till för å få det att lira..
Hade gärna läst mer om den toppen och vilka jobb som måste till för å få det att lira..
-
- Turbo-Poster
- Posts: 685
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
den förra var en vanlig 924S-motor (-86 2,5 liter 150hp) med vanlig 8V-topp som var lite portad/planad ...147hp på dynon
som man bäddar får man ligga
jag var nog lite över-optimistisk när jag gav mig på detta i elfte timmen, men jag är sån att det som inte blir gjort i sista minuten blir inte gjort allsEddie Varvstopp wrote: ↑2022-04-29 09:58:57 Alltså detta är oerhört inspirerande Hade såå gärna gjort något liknande, få upp hela elcentralen till platsen för handskfacket och fått bort massa kablar i systemet som ändå inte används. Men tack ock lov har jag bara 2 veckor till min första tävling så jag slipper tänka på att hitta på fler dumheter denna gång
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Jarlingar
- Carrera-Poster
- Posts: 310
- Joined: 2017-07-10 11:54:37
- Bilmodell: Röd 944 N/A
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Ah det var nog jag som inte fick ihop tidslinjen när jag gick igenom tråden..
-
- Turbo-Poster
- Posts: 685
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Mekningen med denna blev tyvärr bortprioriterat och kom sen inte igång igen. Nu åker den inte ut genom dörrarna innan den är klar.
Efter att ha plockat undan och röjt upp i garaget testade jag min nya AC domkraft, den lyfter 735mm. Denna skulle man ha köpt för länge sen. Den lyfter nästan 924:an så högt att slutröret på avgaset tar i backen.
Det tog några arbetspass under förtvivlan för att sätta sig in i elsystemet igen och hur alla kablar spakar knappar och tändningslås ska kopplas, men nu blir det att klippa kablar och pressa kabelskor.
Blir det nån is i år? ...troligen inte, men jag är beredd om det händer
Efter att ha plockat undan och röjt upp i garaget testade jag min nya AC domkraft, den lyfter 735mm. Denna skulle man ha köpt för länge sen. Den lyfter nästan 924:an så högt att slutröret på avgaset tar i backen.
Det tog några arbetspass under förtvivlan för att sätta sig in i elsystemet igen och hur alla kablar spakar knappar och tändningslås ska kopplas, men nu blir det att klippa kablar och pressa kabelskor.
Blir det nån is i år? ...troligen inte, men jag är beredd om det händer
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- safe
- Addict
- Posts: 1452
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Blir kallt utan dörrar!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 685
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Nu är alla kablar ihopkopplade, det som återstår att bunta fast det lite bättre och krympa krympslangarna när allt är provat och allt fungerar som det ska. Jag börjar testa i veckan och går allt vägen blir det försök till uppstart i slutet av veckan ...när jag får proffshjälp
Det fick bli ett annat utförande på in- och utgående bränslekopplingen, hoppas det håller tätt också . Olja är påfyllt och glykol nästa.
Jag fick tag i ett par superlätta (förmodligen) hemgjorda dörrar i plast som jag håller på att sätta ihop, ser ut att vara hyffsat ok men är knappt 1 cm korta i framkant. Efter lite inpassning så är nästa punkt att limma ihop dem med Sikaflex.
Det kan bli uppåt 15 kg viktbesparing/dörr med plastdörrarna + plastrutor + plast-backspeglar.
Jag saknar dörrhandtag och låskistor så jag har en köpes-annons på det, är det nån som har något?
Det behövs ett dörrbyte varje gång det blir aktuellt med besiktning, men det är bara 2 skruvar i varje gångjärn så inte så jobbigt.
Impulsköpte denna 2-bladiga kolfibervinge i bredd 168cm, som visade sig vara alldeles för bred och förmodligen ha alldeles för mycket drag för min bil. Fick sen tag på en annan 1-bladig med bredd 130cm som hämtas till våren. Reglerna i pcsr är max 90% av bilens bredd, monterad minst 10cm under takets högsta punkt, och 5cm innanför baktill. 924S är 1690mm bred ger vinge max 152cm.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4664
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Kul, finns ju en hel del vikt att spara här, vad siktar du på för målvikt?
Ang vingen kanske du får köpa/göra en profil och kapa till egen längd själv för att maxa reglementet. Infästningen blir ju också lite latjo pga rutan, men det går ju ordna.
Ang vingen kanske du får köpa/göra en profil och kapa till egen längd själv för att maxa reglementet. Infästningen blir ju också lite latjo pga rutan, men det går ju ordna.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 685
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Första målet är 1050kg som målgångsvikt, men siktar på 1030-1040kg. Nu är det några år sedan jag vägde bilen men tror att jag har bra koll.
Jag har fått tag i (men inte hämtat) en vinge på 130cm i aluminium, postar bilder senare.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- safe
- Addict
- Posts: 1452
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
931 låda och aluminium transrör, bortkapad bakaxel etc. Målvikt 900kg ?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 685
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Den har jag tänkt mig att sätta i ramen till bakrutan, det behövs nog nya sidoplåtar
Aluminium eller kolfiber transaxelrör - gärna, det tål att undersökas
931 låda - gärna om det är bolt-on
bortkapad (?) bakaxel - det låter inte så bra!
900kg - utan förare då! låter ändå lite för bra för att vara sant
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- safe
- Addict
- Posts: 1452
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
931 är bolt on om man gör transaxelröret för 931 och gör nya växellådsfästen och bultar dit växellänkage från 931.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 685
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Jag fick hjälp av Magnus att testa elsystemet och det mesta verkar funka
Motorn startade efter 12V-uppväckning av spridarna, om än med lite tjuvkoppling av dme. Nu är det omkopplat med ett analogt tillslag (läs; extra brytare) av bensinpumpen.
Kylarvätska är påfyllt och jag såg till min glädje att det fanns en luftningsskruv längst fram på motorn för det också.
Öronlappsstolen monterades och det går att tråckla sig in, men inte med ratten på plats så ett eftermarknadsnav och snap-off måste införskaffas.
Imorgon ska solen lysa så det passar bra för att starta upp motorn lite mer på riktigt
Nu får vingen vara 100% av bilens bredd, och det räcker med att den inte sticker ut bakom bilen. Men nytt är ett max djup på vingen på 300mm.
Motorn startade efter 12V-uppväckning av spridarna, om än med lite tjuvkoppling av dme. Nu är det omkopplat med ett analogt tillslag (läs; extra brytare) av bensinpumpen.
Kylarvätska är påfyllt och jag såg till min glädje att det fanns en luftningsskruv längst fram på motorn för det också.
Öronlappsstolen monterades och det går att tråckla sig in, men inte med ratten på plats så ett eftermarknadsnav och snap-off måste införskaffas.
Imorgon ska solen lysa så det passar bra för att starta upp motorn lite mer på riktigt
Idag kom de nya pcsr-reglerna för 2023.gtBen wrote: ↑2023-01-24 00:28:40
Impulsköpte denna 2-bladiga kolfibervinge i bredd 168cm, som visade sig vara alldeles för bred och förmodligen ha alldeles för mycket drag för min bil. Fick sen tag på en annan 1-bladig med bredd 130cm som hämtas till våren. Reglerna i pcsr är max 90% av bilens bredd, monterad minst 10cm under takets högsta punkt, och 5cm innanför baktill. 924S är 1690mm bred ger vinge max 152cm.
Nu får vingen vara 100% av bilens bredd, och det räcker med att den inte sticker ut bakom bilen. Men nytt är ett max djup på vingen på 300mm.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- safe
- Addict
- Posts: 1452
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Det tar sig!
Motronicen ville inte dra "fuel enable" på DME-reläet. Men tvångsstyrde man soppadelen i DME reläet så gick bilen igång. Det ska tydligen finnas någon specialgrej i S2an för att detta ska fungera nått motstånd eller nått liknande typ, har jag fått höra sen. Prata med Sandén kanske? Han har ju satt ihop motor och härva.
Motronicen ville inte dra "fuel enable" på DME-reläet. Men tvångsstyrde man soppadelen i DME reläet så gick bilen igång. Det ska tydligen finnas någon specialgrej i S2an för att detta ska fungera nått motstånd eller nått liknande typ, har jag fått höra sen. Prata med Sandén kanske? Han har ju satt ihop motor och härva.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]