944 -84 | Grisen i säcken?

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#196 Post by safe »

AndersH wrote: 2022-08-12 10:03:21
Image
#opel_life ;)

Gillade min Vectra jag hade, men högtryckspumpen gillade inte etanol i bränslet så när den pajade 3e gången så sålde jag den till första bästa skambud.... Ännu nöjdare med min Passat diesel....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#197 Post by AndersH »

safe wrote: 2022-08-12 10:17:23
#opel_life ;)

Gillade min Vectra jag hade, men högtryckspumpen gillade inte etanol i bränslet så när den pajade 3e gången så sålde jag den till första bästa skambud.... Ännu nöjdare med min Passat diesel....
:D
Vectra 2.2 Direct... Om det är en Opel som inte ens Opelfolk vill ha så är det den. :lol:

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#198 Post by safe »

AndersH wrote: 2022-08-12 12:25:05
safe wrote: 2022-08-12 10:17:23
#opel_life ;)

Gillade min Vectra jag hade, men högtryckspumpen gillade inte etanol i bränslet så när den pajade 3e gången så sålde jag den till första bästa skambud.... Ännu nöjdare med min Passat diesel....
:D
Vectra 2.2 Direct... Om det är en Opel som inte ens Opelfolk vill ha så är det den. :lol:
Japp, den var det! Bra motor annars, bensinsnål (0.6 långkörning), kamkedja, körde 9000 mil på 3 år. Men sen krånglade pumpen.
Att behöva riva innerskärm och kofångare för att byta blinkerslampan irriterade också.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#199 Post by AndersH »

Yay!!
944an besiktigad utan anmärkning. :D
Image

Perfekt daily driver nu framåt hösten.
Ska beställa hem hjullager till andra sidan bak och handbromsbackar bara.

/Anders

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#200 Post by safe »

Grattis!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#201 Post by AndersH »

Nu är det den tiden på året igen...
Fast lite kyla ska ju en tysk kvalitetsbil klara av. :)
Image

Image

Beställt handbromsbackar och hjullager så jag har något att roa mig med sen.

/A

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#202 Post by AndersH »

Vad är det nu då...? :(
Hade stått en dryg vecka eller så, startade som vanligt, men började ganska fort att bluddra när man försökte gasa lite.
Kolla videon (om det går). Verkar helt klart gå på tre när man gasar.
Image
https://hosting.photobucket.com/images/ ... 112858.mp4

Jag var för snål för att byta tändkablar sist. Kanske kan vara läge att prova.

/Anders

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#203 Post by AndersH »

Bluddrandet/ misständningarna märks inte när man kör, bara när den står på tomgång... :?:
Märkligt, jaja är väl bara att åka då. :)

Fast nu har bakluckan börjat öppna sig under färd. :shock: Ganska spännande när det börjar brusa lite mer och man ser i backspegeln hur den glider upp lite snyggt.
Ser ut som att den vänstra låsmekanismen inte riktigt rör sig som den ska. Får nog pilla isär och se om det bara är skit eller nåt annat.

/Anders

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#204 Post by Cédric »

Smörj upp låset så det går fritt, går även justera låset lite. I värsta fall får du köpa nya pinnar om dom är helt utslitna.

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#205 Post by Peter O »

Pinnen är en klassiker. Om du tittar på den koniska delen så är den säkert sliten så att den inte är rund längre och då greppar inte låsmekanismen. En fuling är att vrida pinnen ett kvarts varv..... Ingen permanent lösning, men det funkar ett bra tag i alla fall.

Hälsningar Peter

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#206 Post by AndersH »

Dags för en liten uppdatering igen.
Gav mig på bakluckans sporadiska självöppnande först.
Pinnarna ser onekligen ganska slitna ut, med en plattare sida.
Image

Tänkte att det skulle vara en enkel sak att lossa låsmuttern, vrida pinnen en aning, och sätta tillbaka, men den hade rostat fast fullständigt i muttern som sitter ingjuten i plast/ gummidetaljen...
Fick tryckt loss den ur konsolen istället, och vred alltihop 90 grader. Funkar ju det med.
Image

I samma veva bestämde sig bromsljuset för att separera från bakrutan. (Syns hängande i sin kabel under torkaren...)
Image

Fick pluttat dit några fräscha remsor 3M VHB dubbelsidig tejp, så nu kanske den sitter 30år till eller så.
Image

Bara för att ställa till det lite extra i juletiden bestämde sig fruns bil plötsligt för att skjuta iväg en bränsleledning, och blev ståendes i en pöl av diesel...
Image

Dumt nog tog vi vårt miljöansvar och ringde efter en bärgare. Han fick inte dra hem den till mitt garage för försäkringsbolaget, utan den hamnade hos Mini i Borås. De sa att bränsleledningarna var "jätterostiga", och ville ha ca 10k för att byta alla. Nej tack, sa jag, byt bara den trasiga. Efter 1 månad(!) kunde vi hämta ut den igen och fick slanta upp 4600kr.
Det visade sig att de "jätterostiga" bränsleledningarna var av plast, och det var i själva verket en krimphylsa som rostat sönder så att ledningen gick isär.
Men vafan? :evil: De kunde väl bara satt dit en slangklämma? Det hade jag gjort hemma på en halvtimme...
Här är den nya ledningen monterad på bilen. Krimphylsan syns lite till vänster, sen sitter det en slang till filtret med två slangklämmor.
Image

Nå, eftersom vi var utan Minin i en månad fick jag köra lite Porsche istället. :roll:
Vinterdäck på.
Image

Visade sig tyvärr läcka ganska illa från tre av fyra, så det blev ett fasligt påfyllande hela tiden.
Image

Sen hade jag ett oroande bortfall av belysning...
Vänster strålkastare ville inte lysa alls, varken på halv- eller helljus, och höger dimljus var också dött. :|
Image

Tidigare ägare har ersatt originalkablage med ett intrikat system av nya kablar och relän, så jag var lite orolig över att börja gräva i det...
Som tur var hittade jag raskt felet på strålkastaren. En kabel som ryckts ur säkringshållaren på de nya kablarna.
Image

På dimljuset hade fästet för jordkabeln helt enkelt rostat bort.
Image

Fixade en ny. :)
Image

Sen lyste allt som (tidigare ägare) tänkt.
När man startar tänds p- ljus och dimljus automatiskt.
Image

Slår man på halvljus slocknar dimljusen.
Image

Och med helljus tänds allt.
Image

Lagligt och godkänt. 8)

/Anders

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#207 Post by Cédric »

vilken sladdsallad! Skönt att det gick att reda ut :)

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#208 Post by AndersH »

Mitt batteri hade stendött då bilen blivit stående lite väl mycket. Mest pga att vinterdäcken läckte så djäkligt...
När det äntligen blev lite varmare väder fick jag fixat ett "nytt" batteri och körde in den i garaget för allmän upptorkning och montering av sommardäcken.
Image

Image

Image

Fasen gött att komma ut på torra vägar efter vintern. :D
Image

Men bakluckan fortsätter att bråka... Körde över ett fartgupp och bakluckan seglade upp lite snyggt i morgontrafiken. :shock:
Vafan... Kanske får byta de där pinnarna ändå.

/Anders

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#209 Post by AndersH »

Tänkte mig att åka på Frukostklubb- träff, och fick till nåt slags puts på Porschen. Ser ganska ok ut från 5m ungefär...
Image

Åkte hemifrån strax efter 5 på morgonen, och fick parera både älg och rådjur på vägen. Samling på Götaplatsen i Göteborg kl06 på lördag morgon. Vädret var fint, men kallt som tusan. Närmast minusgrader. Så småningom stod många av oss uppträngda mot Konserthusets vägg där det var en smula lä och en del värme från solen.
Image

Ett 80-tal bilar på plats. Enda instruktionen är "ta med rolig bil och kaffe".
(Ganska lagom jänkebefriat om jag får tycka nåt... :lol: )
Image

En gammal bekant var där med sin sköna Lotus Elise. Jag som hade förträngt att det är min drömbil... :shock: Vad ska jag göra nu då?? Någon som vill köpa min 944?
Image

Hemma igen med färska frallor lagom tills övriga familjen började vakna till liv vid 10- tiden. :D

Nästa träff i Gbg: 3:e juni.
Kolla här för övriga platser och datum: https://www.klassiker.nu/traffar/hang-m ... ostklubben

/Anders

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#210 Post by AndersH »

Då var hösten här igen... :|
Gäller att rensa ur löven under huven ibland.
Image

Har inte blivit jättemycket kört i sommar heller. Tror jag tankat den tre gånger sen juni.
En orsak är den störande bakluckelåsningen. Ena sidan ploppar loss, och kör man då med taket ur eller "lucka på lut"/ sidorutan lite nere så drar det in avgaser nåt hemskt. :?
Jag får väl ta tag i problemet på riktigt. :roll: Nu fanns det ju faktiskt nya låspinnar till en rimlig peng hos Utzon. Själva låsmekaniken blir lite dyrare...
Image

Bromsljuset trillade loss tämligen omgående igen, trots fin 3M- tejp.
Nu blev det svart vävtejp istället. Jättesnyggt och funktionellt. :lol:
Image

Fortsätter höstservicen med att spänna generatorremmen något. Har tidvis gnisslat nåt hemskt vid start. Skulle kunna vara ac- kompressorns remhjul som kärvar kanske.
Image

Som avslutning duschar jag över bilen med sprayvax/ detailer. Jag blir alltid missnöjd med resultatet, fast det ser bättre ut på håll (och går väldigt fort, haha).
Image

Alltid kul att köra Porschen till jobbet. :D
Image

/A

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]