951 -88 | Och så var det dags igen

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#46 Post by Bathory »

Grattis :D
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#47 Post by Lilja »

Då har man lagt några mil på den då. Förutom att båda solskydden ramlade av pga plasthylsorna smulades i småbitar av någon anledning så har det gått relativt smärtfritt. Märker att det blivit en liten pöl ATF olja på golvet precis vid pumpen när den stått ett tag dock. Tror att slangarna läcker. Så det får väl bli nästa grej, nya slangar samt en rep sats till pumpen när man ändå är där och rotar.
Hittade en rolig grej i gömmorna dock.

Image

Big red brake kit. Tror det är från en 993 Turbo. Har ju 18 tums fälgar nu så det borde väl kunna sitta rätt bra med dessa kan tänkas. Måste dock köpa adaptrar för att få på dom. Samt så måste oken renoveras och lackas om samt nya klotsar och skivor införskaffas.
Vet dock inte om jag vill lacka dom röda, röda bromsok på en rödbil ser nog lite konstigt ut. Så det får nog bli svart.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#48 Post by Lilja »

Tog mig en liten tur igår

Image

Blir inte så mycket kört med denna bilen då den varit lite svår att få ut ur verkstaden, (ont om plats). Men har flyttat runt lite nu så nu ska det bli lite lättare.
Dock har jag fått två nya bekymmer. Klimatanläggningen beter sig väldigt märkligt. Under hela tiden jag haft bilen har kupevärmen varit lite märklig, det kan t.ex. vara iskallt i bilen, man sätter tempen på 20 grader så kommer värmen, i typ 20 sekunder, sen blir det kallt igen, så får man dra upp den till 22 grader, så blir det varmt igen, i ungefär 20 sekunder. Igår när jag körde dock så drog den på FULL värme, och då menar jag FULL värme, brände handen om man höll handen vid fläktgallret t.o.m. Vad jag än vred på och stängde av så blåste den full värme. Tills dess att jag stängde alla fläktgaller. Körde i några mil sen drog jag på allt igen och då verkade den fungera som den skulle igen. Hörde samtidigt något klickande ljud som ett relä eller nått under handsfacket?
Sen när jag kom tillbaka så ville inte fläktarna stänga av sig utan gick på fullt hela tiden. Fick dra ut reläet. Troligen har väl tempgivaren i kylaren gett upp, lite bökig att komma till dock utan att plocka av luftfilterburken men en ny kostar bara 200 kr så får väl beställa en.
Last edited by Lilja on 2022-08-01 17:40:38, edited 1 time in total.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#49 Post by Lilja »

Pillade lite med klimatanläggningen idag genom att plocka isär det på Overland bilen för att se hur det fungerande.
Det sitter två stycken vacuum solenoider varav en styr öppningen av värmeventilen. Så jag plockade av båda dessa på Overland bilen och kontrollmätte dom, både vacuum och ström och båda var OK.

Image

Sen gjorde jag samma sak med Turbon

Image

Och ingen av dom kunde hålla vacuum överhuvudtaget. Så jag tog dom från Overland projektet och satte i Turbon, provkörde och nu fungerar klimatanläggningen igen :#pray:
Nu väntar jag bara på att få tempgivaren i kylaren till fläktarna. Var dock ute och körde utan reläet och fläktarna behövs inte vid normal körning, är i princip endast i typ stadstrafik dom behövs, eller om man nu har AC.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#50 Post by Lilja »

Jag har troligtvis någon form av diagnos :mrgreen: men jag har haft enorm ångest de senaste dagarna sedan jag lade ut denna bilen till försäljning. Satt och funderade i garaget idag när jag kom hem från jobb och insåg att jag kan inte sälja denna bilen. Jag har en bil (minst) för mycket i garaget och det är helt omöjligt att försöka avgöra vilken bil som måste bort, för mig är det som att försöka sälja ett av sina barn :roll:
Jag har tagit ner annonsen iallafall tillfälligt. Ska försöka undersöka alternativ till att kanske försöka vinterförvara en eller två bilar någon annanstans så att jag slipper sälja någon. Är det någon som vet eller känner något i Skåne området får ni gärna höra av er.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951 -88 | Äntligen

#51 Post by Cédric »

Tuffa beslut helt klart, borde ju gå att få tag på enklare förvaring för inte helt orimliga pengar. Kanske kolla på rejsa.nu också, många hänger ju i olika sorters gemensamma garage där.

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Och så var det dags igen

#52 Post by Lilja »

tas bort
Last edited by Lilja on 2022-12-25 22:29:02, edited 1 time in total.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Och så var det dags igen

#53 Post by Lilja »

Liten update. Pga mitt frispel hade jag bilen ute till försäljning ett tag för vad jag anser vara ett mycket lågt pris. Två personer var intresserade, båda ghostade mig. Så jag tog bort annonsen igen.
Verkar inte som att det är rätt läge att sälja nu pga rådande världsläge så efter att ha lugnat mig lite gick jag ut i garaget igen. Den lilla slangen läcker bara vid tryck, men inte när man kör. Det kommer ingen kylvätska på golvet efter man har kört den och ställt in den i garaget så jag har fått lite nya idéer. Jag har bytt termogivaren till fläktarna så nu fungerar de igen. Tanken är nu att jag kör med den så mycket jag kan till sommaren (om inget stort pajar) mest pga jag nyligen bytt olja och filter. Därefter plockar jag ut motorn och totalt går igenom den, ev med en del förbättringar. Det har varit så mycket konstiga problem som verkar olösliga med denna bilen både undertiden jag haft den och även under tidigare ägares ägande att jag tror det är enda lösningen. Ska jag behålla bilen så bygger jag hellre den till något jag vill ha, än att hålla på att tvinga sig på att ha den orginal bara för att de stiger i pris.
Gillar fortfarande att köra bilen men det är väldigt mycket hatkärlek. Denna bilen är väl vad man kan kalla ett måndagsex, därav den relativt låga mätarställningen. Jag köpte den av en kompis som sålde den billigt pga att han också var så trött på att saker strulade som helt enkelt inte gick att lösa, och nu några år senare sitter jag med samma problem.
De mest akuta grejerna som behöver fixas nu dock är att byta bränsleslangarna (som jag har) så att bilens orginalslangar från 88 inte spricker. Sedan behöver jag undersöka varför styrningen känns väldigt lös runt neutralläget. Fixa vindrute och strålkastarspolningen samt innerbelysningen hade också varit bra. Dessutom skulle jag vilja ha andra hjul. Däcken som sitter på nu har blivit helt kass så bilen skakar ordentligt när man kör, dessutom gillar jag inte hur dessa fälgarna ser ut på denna bilen. Hade helst velat hitta Cup 1or, tycker 17 tummar ser bättre ut på dessa bilar.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Och så var det dags igen

#54 Post by Lilja »

Uppdate igen. Var ute i verkstaden och skulle kolla batteristatusen på lite av bilarna och eventuellt sätta dom på laddning. Det visade sig att Porschen låg på 2 volt, med ett nytt Biltema batteri. Märkligt tänkte jag och satte på laddaren, och vips så startade kylfläktarna igen, vet inte om det bara är i första läget dock då batteriströmmen fortfarande var väldigt låg. Jag har inte kört med bilen sedan jag bytte tempgivaren, hade inte ens fyllt på kylvätska. Det märkliga var att när jag drog ut kontakten till tempgivaren stannade först inte fläktarna så jag drog ut reläet och då stannade dom. Därefter satte jag i reläet igen med kontakten till tempgivaren utdragen och då startade inte fläktarna, däremot startar dom så fort jag sätter i tempgivarkontakten. Så då är ju frågan, är den nya tempgivaren defekt? Eller är det något annat som orsakar att fläktarna går av sig själv? Reläet är inte defekt, tog ett relä från den andra bilen och det är samma sak och man hör hur reläet klickar när man sätter i det så något gör att reläet drar. Är det någon som har ett kretsschema på fläktarna så man kan se hur det är kopplat?

Sen vet jag att jag varit fram och tillbaka med säljandet av denna bilen så jag tänkte fråga lite vad ni tycker. Jag har konstant problem med denna bilen, visserligen är den rolig när den fungerar men det är väldigt sällan, och oftast så är det något nytt som går sönder varje gång jag kör med den. Det hade kanske fungerar om jag bara haft denna bilen, men eftersom jag har en massa andra bilar och projekt (som jag dessutom tycker är roligare att hålla på med) så känner jag att denna bilen absorberar så enormt mycket tid som jag hellre lagt på de andra bilarna. Dessutom tar den en garageplats där jag hellre velat ha haft pickisen. Så om man nu ska sälja den utan att man gör det i ilska så är ju frågan vad man ska ha för den. Jag har betalat 150k för den och kanske lagt 10k i delar så säg 160k totalt. Att först fixa den och sedan sälja den har jag försökt med i flera år, den energin har jag inte längre. Så det blir isåfall att sälja den billigare som den är, till någon som kan lägga den tiden och energin på den som krävs. Jag hade hellre sålt den billigt till någon på forumet som jag vet kan göra just detta, än att lägga ut den på blocket och kanske någon som inte vet vad dom håller på med förstör den, men det verkar svårt. Ett alternativ är också att skicka den till någon som kan fixa alla fel på den, typ Sandén, men det betyder att man måste lägga ytterligare pengar på den.
Behöver nog mest tips och råd i nuläget.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 951 -88 | Och så var det dags igen

#55 Post by henca »

Lilja wrote: 2022-12-24 17:04:22Behöver nog mest tips och råd i nuläget.
Det enda som är pålitligt med veteranbilar är att de rasar när man minst önskar det och emellanåt leder till oväntade fantasibelopp till verkstadsräkningar.

Det går inte att köpa en veteranbil utan fel, men en veteranbil utan kända fel går att sälja till ett högre belopp än med kända fel. Ja, naturligtvis måste du ge "rabatt" om du säljer bilen med fel som kostar pengar att laga. Å andra sidan behöver inte det per automatik innebära att du inte kan få tillbaka de pengar som du investerat, spontant känns det som att värdet på dessa bilar stigit de senaste åren.

m v h Henrik

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951 -88 | Och så var det dags igen

#56 Post by Lilja »

Nej så är det ju naturligtvis. Har pratat med lite folk, skrivit lite med några på Rennlist också (amerikanskt Porsche forum). Tror att det kommer bli så att man får plocka ut motorn och gå igenom allting, alla givare, kablage etc. Denna bilen har och har haft så många konstiga problem både undertiden jag har ägt den och även undertiden föregående ägare hade den så att jag tror inte man får rätt på det utan att grundligt gå igenom allting. Troligtvis är det något kabelfel, kortslutning eller liknande någonstans där man inte kan se det som orsakar alla dessa konstiga fel.
Jag har igen organiserat om lite i min verkstad så nu står alla bilarna på bra ställen med bra plats att mecka på. Dock kan jag inte riva isär en bil till just nu, håller på att mer eller mindre renovera Novan dessutom håller jag ju på med mitt Overland projekt samtidigt. Dvs jag har redan grejer överallt. Så denna bilen får nog stå ett tag tills jag har plats till det.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951 -88 | Och så var det dags igen

#57 Post by safe »

951an är ju ganska trång under huven och väldigt varm, så kablaget kan bli lite krispigt.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]