924 -83 Roadsport
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 368
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
924 -78 | Klubbsport
När jag nu har bott in mig lite med bilen så har jag kommit fram till att jag inte vill släppa min racingbakgrund och planerna på en lätt piffad gatbil har ändrats till det som jag egentligen tycker är den allra roligaste typen av hobbybil: En gatgodkänd räserbil.
Nivå och budget lämnar jag osagt men jag kommer att starta demonteringen efter att regeringen har fått sitt nya kök som kommer i vår.
Over and out så länge!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
- safe
- Addict
- Posts: 1466
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -78 | Klubbsport
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4679
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -78 | Klubbsport
Ser fram emot uppdateringarna! . Så nu när du satsar är det bara beställa CNC portad topp från mittelmotor, herrejösses kam, weber 50, fin fjädring mm
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 368
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -78 | Klubbsport
Gott lördagssnack!
Motorn skall först komptestas främst för att se hur bottendelen mår. I övrigt så är det bara tänkt att den ska renoveras, eller på sin höjd ”blueprintas”.
Väghållningsmässigt så börjar jag väl med att köpa din nuvarande setup eller?
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
- safe
- Addict
- Posts: 1466
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -78 | Klubbsport
Lite balansering av bottendelen är ett bra val om man har allt nerplockat. Vill man inte lägga hela månadspengen på en cnc topp så kan man snygga till den man har hyggligt.Ingemansson wrote: ↑2021-09-18 20:22:24Gott lördagssnack!
Motorn skall först komptestas främst för att se hur bottendelen mår. I övrigt så är det bara tänkt att den ska renoveras, eller på sin höjd ”blueprintas”.
Väghållningsmässigt så börjar jag väl med att köpa din nuvarande setup eller?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 368
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -78 | Klubbsport
Ok! En del gjutskägg och annat som kan tas bort?
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
- safe
- Addict
- Posts: 1466
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -78 | Klubbsport
Precis, smalna av runt ventil guiden, övergången mot ventilsätet, portmatcha mot insug och avgas, nån lite vass/skarp kant i inner radien. Sen kan man fylla i taket (the bowl) som är lite djupt med epoxy, det har jag inte provat.
Du hittar väl inte 50 hästar.... men 10 kanske. De är ju gratis i princip, jag köpte roterande filar med 6" skaft på ebay och en tryckluftsdriven slip. Men jag skulle köpa en elektrisk istället till nästa gång, kräver duktigt med luft. Bauhaus har en Makita för typ 1000-lappen.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 368
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -78 | Klubbsport
Stort tack för bra tips!safe wrote: ↑2021-09-18 22:44:43Precis, smalna av runt ventil guiden, övergången mot ventilsätet, portmatcha mot insug och avgas, nån lite vass/skarp kant i inner radien. Sen kan man fylla i taket (the bowl) som är lite djupt med epoxy, det har jag inte provat.
Du hittar väl inte 50 hästar.... men 10 kanske. De är ju gratis i princip, jag köpte roterande filar med 6" skaft på ebay och en tryckluftsdriven slip. Men jag skulle köpa en elektrisk istället till nästa gång, kräver duktigt med luft. Bauhaus har en Makita för typ 1000-lappen.
Dremel med bra stift funkar också?
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
- Cédric
- Addict
- Posts: 4679
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -78 | Klubbsport
Kan eventuellt tom ha lite bilder på det Magnus beskriver ovan ska leta lite!
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1466
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -78 | Klubbsport
Dremel funkar dåligt, det tar en evighet och man kommer inte åt.
Något sånt här: https://www.ebay.co.uk/itm/383659988968 ... Swx-9fJXMM
https://www.amazon.se/Makita-GD0601-GD0 ... 5743&psc=1
Du kan kompletera med några kortare stift också, finns på Biltema.
Då har du en riktigt bra uppsättning verktyg för all sorts slipning.
Något sånt här: https://www.ebay.co.uk/itm/383659988968 ... Swx-9fJXMM
https://www.amazon.se/Makita-GD0601-GD0 ... 5743&psc=1
Du kan kompletera med några kortare stift också, finns på Biltema.
Då har du en riktigt bra uppsättning verktyg för all sorts slipning.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 368
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 368
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
- safe
- Addict
- Posts: 1466
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -78 | Klubbsport
Ett tips är att skaffa en extra motor som du jobbar på och bilen är fortfarande körbar under tiden. Du borde kunna hitta en motor relativt rimligt prissatt.
En bil utan motor och med motorn i smådelar tar väldigt mycket plats.
En bil utan motor och med motorn i smådelar tar väldigt mycket plats.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 368
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -78 | Klubbsport
Tanken har absolut slagit mig, vi hade ett gäng motorer när vi körde långlopp och det är helt klart en stor fördel.
Får se vad jag kommer över.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
- safe
- Addict
- Posts: 1466
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -78 | Klubbsport
Vad har du för racing bakgrund du nämnde?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users