E10, problem eller inte?

924/928/944/968
Message
Author
Peter O
S2-Poster
Posts: 298
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: E10, problem eller inte?

#16 Post by Peter O »

Den ursprungliga frågeställningen gällde ju hur våra gamla bilar reagerar på högre etanolinblandning med avseende på packningar, o-ringar och andra tätningar som eventuellt inte gillar kontakt med denna alkohol. Med det sagt, kul att du är nöjd med din bil. Jag har haft min sedan -96 och det är fortfarande lika kul att dra på.....

tungfoten
NA-Poster
Posts: 35
Joined: 2013-01-11 16:01:19
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: E10, problem eller inte?

#17 Post by tungfoten »

De flesta 944 turbo gick väl på export till USA och där har väl vissa stater haft etanolinblandning i bensin före oss. Rätta mig om jag har fel för de har ju haft ett lägre oktan på bränslet också och för att klara detta har våra bilar anpassats från början (även med knacksensor). Jag blev väldigt förvånad när jag läste min instruktionsbok (1986 turbo) där bilen redan då var förberedd för E10.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1024
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: E10, problem eller inte?

#18 Post by safe »

Det finns ju en fuel quality switch på boxen också. Det går att ställa den i lite olika lägen, extra soppa, mindre soppa, högre/lägre tändning.
Det kanske inte är alla Motronic som har detta, men den är avsedd för att stå i olika lägen beroende på vilken soppakvalité som finns tillgänglig.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Jarlingar
S-Poster
Posts: 154
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: E10, problem eller inte?

#19 Post by Jarlingar »

FQS kom med 85b, kan kanske finnas på nån sen tidigare också

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users