Jo jag kör nog också 98 oktan av just av E5 märkningen, men kanske mest för att jag bara lärt mig att tanka sportcoupéer med 98 redan i ungdomen.
Har för mig att det står minimum 91oktan i instruktionsboken, vilket det brukar stå i dom flesta tyska bilar från den här perioden?, måste kolla upp det vid tillfälle.
Min bil har inte katalysator så jag antar att motorstyrningen är aningen mer tolerant än senare motorer med kat.
Förutom att undra vad ni andra tankar redan nu, (och hur det funkar för er)?
Så började mina funderingar som tänket om etanolkonvertering den dan bensin blir för dyrt eller rent av förbjudet.
Etanol funkar ju onekligen som bränsle. Även om det uppenbarligen ställer till det med eventuella spikningar och en del andra saker som slangar och korrosionsproblem.
Så jag har börjat titta lite på det. Jag har ingen ambition med överladdning i den här bilen utan vill bara fortsätta köra som vanligt.
Bland annat tittade jag på hårdvaran som finns i bilen original. Förstod redan innan att man måste gå upp i spridarstorlek (X 1.48)? och ha högre tryck på bensinpumpen samt byta slangar och sånt till bättre grejer. Min fuelrail ska ändå bytas snart till korrosionsbeständigt material, vilket jag tror behövs på bilar som står mycket, även E5 innehåller väl rätt så mycket vatten? Min rail sprack härom året och det var nog en kombo av mycket vibrationer och kanske rost, hittade rost inne i den när jag lödde om den i alla fall.
Sen sprang jag på lite info om bilens dator och dess: Adjusting Fuel-Quality Switch (FQS)
https://members.rennlist.com/951_racerx/FQS-adjust.html
Sen finns ju gas också. Sett lite bilder på såna konverteringar från Tyskland och det verkar tekniskt ganska enkelt. Finns som färdig produkt på eftermarknaden tydligen. Men jag har kört mycket gas i jobbet också. Det knakar och pyser samt luktar gas ibland, inte minst exets Merca b-serie som läckte rätt rejält efter tio år. Branschen och myndigheter snackade om hur säkert det va ända tills tillräckligt många fordon exploderat (men visst, bensin smäller också ganska bra när det börjar brinna ordentligt).