QV_ wrote: ↑2020-10-20 21:12:19
Ja det räcker med att lossa kontakten vid WUR men jag ansåg att den satt sämre till och det är fysiskt enklare att lossa skarven. Att det övriga dör gör inget praktiskt.
AAR matas inte ifrån Thermo time switch på min motor.
Termotime switch är ett termiskt relä som får värme från 2 saker.
1 motorns temp
2 ett värmeelement i switchen.
Är den riktigt kall så släpper den igenom 12V i upp till 10 sekunder. När jag kopplade upp en provkrets i 10 grader så var det runt sekunden.
På min motor så är det bara kallstartsventilen som får spänning i från den och alltså matar in bränsle under den tid som termo-tids swichen är aktiverad. Gör man flera startförsök efter varandra så blir switchen uppvärmd allt eftersom och genererar mindre och mindre tid.
När man matar AAR med 12 V så tar det 30 sekunder (eller mer) för att ventilen skall röra sig till ändläge.
Du har rätt och jag hade fel, AAR matas från bränslepumpsrelät precis som WUR.
Ursäkta min förvirring!
Peedster wrote: ↑2020-10-20 23:07:38
Bytte luftfilter och kollade på vågen, behövs ju ändå för att kolla spridarna väl? Man trycker ner vågen och spridarna ska spruta?
Luftfiltret var det värsta jag sett, slitigt och fullt med oljeklet. Vandrar oljan baklänges?
På min var inloppsfiltret till WUR:en igensatt vilket gav en för snål blandning vid kallstart. Det resulterade i baktändningar genom insuget, det kan vara det som satt igen ditt filter?
Last edited by felix83 on 2020-10-21 06:31:40, edited 1 time in total.
Har bilen också stått länge, så är det inte omöjligt att brönsletrycket är fel. Det enda sättet att få en 924 att fungera ordentligt är att mäta och justera bränsletrycket. Har du för högt tryck vid kallstart, så kommer inte bränslefördelaren att skicka ut tillräckligt med soppa för att få den att starta. Har den för lågt tryck kommer den att dränka cylinderna. Ser spridarbilden ut som hos en äldre herre mot prostataproblem eller är det fin dimma? Det är också någonting som orsakar startproblem.
Kommer kolla soppatrycket inom kort!
Tips på funktionell/billig testare mottages gärna som funkar att mäta 24/44/28/68 om det finns? Har visst en av varje transaxel för stunden
Fixade till stiften och monterade nya tändkablarna och luftfilter, lite skillnad...
Väntar in nya slangar/banjos/packningar till spridarna hoppas de kommer imorgon då blir det test av spridare i helgen.
Fråga kring fördelaren, är det brytarspets i min fördelare? Ser inte ut som den brytarspets jag har fått hem.
Är det Köra på startmotorn och trycka ner luftvågen som är korrekt sätt att släppa igenom soppa till spridarna?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
Peedster wrote: ↑2020-10-20 23:07:38Bra tips på att låna soppaledningen från wur, den behövs Mao inte vid uppstart eg? Hur funkar den, tar från bränslehuvudet och värmer och sen tillbaka dit som en värmeväxlare?
WUR ledningen måste vara där. Den styr bränslemängden från vågen.
Det är ledningen till kallstartventilen man kan låna.
Man får ju visserligen kompensera med lite startgas...
Byglar du bränslepumpen så den går och trycker upp luftvågen så ska spridarna spruta, något du hör tydligt. Du kan dra upp spridarna och stoppa i burkar/flaskor så ser du om och de sprutar.
Just att bygla bränslereläet är något du måste göra för att testa bränsletrycket. Man kopplar mätaren mellan bränslefördelaren och WUR, mätaren ska ha en ventil på WUR-sidan. Stänger man ventilen så mäter man systemtrycket, med ventilen öppen (som bilen går utan mätare) så mäter man kontrolltrycket.
Man ska också mäta flödet ingående till bränslehuvudet från pumpen och flödet från bränslehuvudet till WUR, alltså där du kopplar tryckmätaren.
Stor fördel om man drar upp dom och stoppar dom i flaskor. Då får du koll på om alla spridare öppnar sig och hur spridarbilden ser ut. Är spridarna dåliga, så är det tyvärr bara att köpa nya..
Eller kan min fördelare vara utbytt till en nyare? Därför min rotor ser annorlunda ut också. Men så länge jag får gnista så spelar det väl mindre roll kanske.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
Jag tror det är som du säger på de tidiga bilarna, bränslepumpen triggas så fort luftvågen lyfts. Det sitter en brytare i bränslefördelaren. På min bil rör sig luftvågen uppåt om man tar av luftfiltret och sträcker sig in den vägen.
Man får inte trycka på den uppifrån, då kan man böja stoppet som armen ska ligga på för att ha rätt utgångsläge (det ska vara ett visst mått runt plattan när den vilar på stoppet). Inget blir väl trasigt, går att böja tillbaka.
Men om vågen står öppen utan att motorn går, så är något galet i bränslehuvudet.
Finns bra beskrivningar i dessa böcker, jag har den andra. Kanske står i Porsches WSM också, har inte läst den.
Tveksamt om den funkar, till K-jet behöver du som sagt en testare med en avstängningskran för att kunna testa kontrolltrycket. Denna har jag hört goda saker om: https://www.ebay.co.uk/itm/183950579736