924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod?
Snyggt, min getto bead roller va mycket enklare men med klart sämre resultat. Tror jag använde en halv avgasklämma och en stor bricka + sån där tång. Nästa gång jag tar isär det får jag göra det bättre
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod?
Har fått tillbaka lite prylar från bearbetning.
Blocket planat och borrat för de nya kolvarna. Line touch på lagerlägena, bara för sökerhets skull. Planad topp, frästa säten, styrningarna är inte bra, men inte katastrof. Nu har jag ett nytt problem, bara 2 av de 8 avgasventilerna jag hade var ok nog att slipa in... Nya ventiler finns ine begagnade i användbart skick verkar också sällsynt.
Funderar på att låta tillverka några set nya ventiler...
Blocket planat och borrat för de nya kolvarna. Line touch på lagerlägena, bara för sökerhets skull. Planad topp, frästa säten, styrningarna är inte bra, men inte katastrof. Nu har jag ett nytt problem, bara 2 av de 8 avgasventilerna jag hade var ok nog att slipa in... Nya ventiler finns ine begagnade i användbart skick verkar också sällsynt.
Funderar på att låta tillverka några set nya ventiler...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod?
Haft en kina-tig ett par år, men inte lagt den tiden det krävs på att lära mig den...
Börjar kunna få ihop två bitar aluminium nu. Börjat bygga laddluftrören.
Börjar kunna få ihop två bitar aluminium nu. Börjat bygga laddluftrören.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- S2-Poster
- Posts: 251
- Joined: 2007-04-22 18:44:40
- Bilmodell: 968 CS/Turbo
- Årsmodell: 1992
- Location: Revsudden
- Contact:
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod?
Snyggt! TIG-svetsning är en svartkonst jag gärna hade lärt mig!
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod?
Ja, jag ville också lära mig, så jag köpte en billig tig, Stahlwerk, typ 5-6000 eller nått.
En "riktig" AC tig är ju svindyr. En Kemppi typ 30-40.
Men det funkar och jag är nog det största begränsningen...
Jag har svårt att få ihop längre sömmar än 2cm typ, sen får jag problem att flytta händerna och hålla handtaget i rätt vinkel utan att doppa elektroden i smältan.
Perfekt passform på delarna underlättar, likaså superrent. Med miggen kan man svetsa när det är lite rostigt, oljigt, färgrester etc och det "funkar". Här kan man glömma allt som inte är rent nog att äta på.
Tur jag har denna högen att öva på !
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Jarlingar
- S2-Poster
- Posts: 292
- Joined: 2017-07-10 11:54:37
- Bilmodell: Röd 944 N/A
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod?
Kolla på walking the cup på youtube för tig svetsning.
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod?
Lite jobb på 924an i helgen.
Flyttat generatorn: Nästan klart med tryckrören, fick slut på aluminiumrör... Tidigare i veckan så prototypade jag en adapter för riktiga spridare.
Flyttat generatorn: Nästan klart med tryckrören, fick slut på aluminiumrör... Tidigare i veckan så prototypade jag en adapter för riktiga spridare.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? EFI !
Min nya motor tar lite tid på sig att bli klar.
Under tiden blir det EFI konvertering på den befintliga motorn.
Det här blir överflödigt! När man använder separata tändspolar, "coil near plug" brukar de kallas när de sitter skruvade på ventilkåporna på LS2 V8or.
Dessa ska ha enorm kapacitet. Samma spolar som Gurra hade på sitt monster. Skruvat i mina injektoradaptrar, fuelrailen kom väldigt långt ned och tar i täcklocket (som jag inte vet vad det gör).
kapade av biten som tog i, svetsade på en bit på insidan som täcker hålet, tätar med klet. Det bör inte var så mycket tryck inne i kamhuset så att det blir ett problem.
Lite grovsmide för att få till en hållare till vevaxelgivaren. Kunde montera den på nya generatorfästet så jag bara får en enhet att flytta över sen.
Sen funderar jag på hur jag ska få dit kamaxelgivaren.... får bli kvällens utmaning.
Under tiden blir det EFI konvertering på den befintliga motorn.
Det här blir överflödigt! När man använder separata tändspolar, "coil near plug" brukar de kallas när de sitter skruvade på ventilkåporna på LS2 V8or.
Dessa ska ha enorm kapacitet. Samma spolar som Gurra hade på sitt monster. Skruvat i mina injektoradaptrar, fuelrailen kom väldigt långt ned och tar i täcklocket (som jag inte vet vad det gör).
kapade av biten som tog i, svetsade på en bit på insidan som täcker hålet, tätar med klet. Det bör inte var så mycket tryck inne i kamhuset så att det blir ett problem.
Lite grovsmide för att få till en hållare till vevaxelgivaren. Kunde montera den på nya generatorfästet så jag bara får en enhet att flytta över sen.
Sen funderar jag på hur jag ska få dit kamaxelgivaren.... får bli kvällens utmaning.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- S2-Poster
- Posts: 251
- Joined: 2007-04-22 18:44:40
- Bilmodell: 968 CS/Turbo
- Årsmodell: 1992
- Location: Revsudden
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
Bra jobb Magnus Tror du kommer bli snabbare i SS med denna än med 69 frankenstein!
968 Turbo S/RS tribute -92
928 -79
924 S -86
928 -79
924 S -86
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
Inte snabbare, men snyggare med mer däcksrök!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
Byggt på en spjällägesgivare på gasspjället.
Lite grovsmide igen, fast i tunnare gods. Får inga stilpoäng för hög finnish.
Lite grovsmide igen, fast i tunnare gods. Får inga stilpoäng för hög finnish.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
Svetsat på fästen på fuelrailen, Det var lite tjockt gods för min svets, den fick värma länge innan det tog.
Får bli lite tjock svart färg på fuelrailen för att dölja skavanker och göra det lite diskretare i motorrummet.
Får bli lite tjock svart färg på fuelrailen för att dölja skavanker och göra det lite diskretare i motorrummet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
En adapter från original bränslerör till AN6.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
Sen ska man få ordning på denna härva.....
Spenderat rätt mycket tid med att försöka dra alla sladdar till rätt ställe. Sen när man är "klar" så upptäcker man att man dragit fel utgång/ingång till en givare...
Tror jag utnytjat nästan alla in och utgångar på detta Maxxecu Street (inte alla spridar och tändutgångar).
ECUn hamnar bakomför fotbrädan som på en 944a.
Sätter reläena här också.
*Ett för ECU+spridare+andra givare
*Ett för tändspolarna
*Ett för bränslepumpen
Spenderat rätt mycket tid med att försöka dra alla sladdar till rätt ställe. Sen när man är "klar" så upptäcker man att man dragit fel utgång/ingång till en givare...
Tror jag utnytjat nästan alla in och utgångar på detta Maxxecu Street (inte alla spridar och tändutgångar).
ECUn hamnar bakomför fotbrädan som på en 944a.
Sätter reläena här också.
*Ett för ECU+spridare+andra givare
*Ett för tändspolarna
*Ett för bränslepumpen
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users