924 -77 | Projekt gubbspec

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
felix83
S2-Poster
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Kontakt:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#136 Inlägg av felix83 » 2020-09-08 06:48:30

Efter Magnus (safe) beskrivning av hur hårt kronmuttern till bromstrumman kan/bör sitta så var jag taggad på att få prova Monstret:
monstret.jpg
Dock visade det sig helt onödigt eftersom höger kronmutter satt alldeles för löst. Nåväl, det kommer till pass när det blir dags att återmontera alltihop igen.

Höger bakbroms var i samma skick som den vänstra; grisigt som fasen men utan uppenbara fel:
hö broms före.jpg
Det gick i alla fall betydligt snabbare att fixa till bromsen andra gången. Av med alltihop, grundlig rengöring i handdiskmedel, varmt vatten och stålborste och återmontering med ny hjulcylinder och de delar från renoveringssatsen som gick att använda:
hö broms efter.jpg
Jag reagerade dock på att hjulcylindern såg annorlunda ut mot den vänstra, trots samma fabrikat och att de köptes samtidigt. På vänster sida fjädrade tryckstången ut när hjulcylindern var vilande, och damasken såg annorlunda ut jämfört med höger hjulcylinder, där tryckstången var intryckt från början:
IMG_20200730_123700_156.jpg
När jag nu jämför bilderna tycker jag det ser ut som att damaskerna på höger sida sitter för långt in då de helt sitter över flänsen på cylindern, vad säger ni? Jag ska se om jag kan lirka ut damaskerna lite med hjulcylindern in situ. Eller är rentav tanken att damaskerna ska sitta så långt in och att de trycks ut automatiskt när man trampar på bromsen första gången?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Användarvisningsbild
felix83
S2-Poster
Kontakt:

#137 Inlägg av felix83 » 2020-09-15 16:42:05

bil upphissad.jpg
Ytterligare några timmar i garaget och bromsarna är klara!
När jag först skulle lufta systemet så fick jag samma problem som innan; d.v.s. att vänster bak och höger fram inte fick någon bromsvätska. Efter en stunds huvudkli upptäckte jag att jag inte fyllt på tillräckligt med bromsvätska för att det skulle rinna över till den bakre delen av behållaren!
:#stupid:
Eventuellt kan det ha varit felet från början vilket i sådana fall betyder att detta misstag har kostat mig en massa tid och en huvudbromscylinder... Nåväl, man lär sig av sina misstag och hade det inte varit för detta så hade jag kanske inte upptäckt att de bakre kronmuttrarna var lösa. Dessutom vet jag nu att hela bromssystemet är genomgånget och rengjort och att alla gamla bromsslangar är bytta.
På bilden syns min nya huvudcylinder. Egentligen är den till en Golf 1, men den ser identisk ut med 924:ans förutom att denna har en anslutning för mycket. Jag pluggade helt enkelt den med en luftningsnippel (m10x1) och det verkar hålla tätt.
huvudbromscylinder klar.jpg
Jag gav också värmeskölden som täcker förgreningen till bromsarna HF/VB en liten uppfräschning med stålborste och Würth Roststop Quattro. Den sticker ut lite bland all ytrost!
värmesköld monterad.jpg
________
Felix
911 SC -82

Användarvisningsbild
felix83
S2-Poster
Kontakt:

#138 Inlägg av felix83 » 2020-09-28 08:32:07

Arbetet med servicen går framåt, det jag gjort hittills är:
  • Bytt kamrem
  • Bytt bränslefilter
  • Bytt generatorrem
  • Bytt motorolja+filter
  • Ventiljustering
Jag bytte även gummikudden till generatorn. Efter många års tjänst på en läckande motor såg den så här trevlig ut:
gummikudde.jpg
Jag köpte en ny på Biltema (art. nr 63-104) vilken funkade fint efter det att skruvarna kapats något.

Tändstift och luftfilter bytte jag när jag höll på med insprutningen för ett tag sedan.

Oljan som rann ut var verkligen inte vacker; tunn som vatten, svart som synden och med en pikant doft av bensin. Dock utan spår av vatten, alltid något. Av oljefiltret att döma var det ett tag sedan senaste servicen:
Gammalt oljefilter.jpg
Jag vet inte när Mahle slutade vara OEM-tillverkare åt Porsche, men det var nog rätt många år sedan!

Det som är kvar att göra innan servicen är klar är:
  • Byta växellådsolja
  • Byta kylarvätska
Det tar på't!
________
Felix
911 SC -82

Skriv svar