Kopplingspedalen gick i golvet (och stannar där...)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Kopplingspedalen gick i golvet (och stannar där...)

#1 Post by Peter O »

Skulle precis "rangera om" i vagnsparken och då gick kopplingspedalen på min Turbo S -88 rätt ner i golvet utan ngt speciellt motstånd och stannade där. Har sökt runt lite på forumet, men inte direkt hittat ngn tråd som handlar om detta problem. Min gissning går ju till huvud- eller slavcylinder som börjat läcka, men det kanske kan finnas andra anledningar till detta oxå?

Om det nu skulle vara en av nyss nämnda cylindrar, är det bökigt att renovera dem?

Hälsningar,
Peter

nlhe
NA-Poster
Posts: 1
Joined: 2012-08-27 12:18:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: Kopplingspedalen gick i golvet (och stannar där...)

#2 Post by nlhe »

Min gjorde likadant. Jag bytte slavcylindern, det verkade logiskt att börja med. Den trillade i två bitar när jag monterade ur den... För mig verkar det vara problem med luftning sen. Hopplöst att pumpa med pedalen. En kompis tipsade om att trycka upp bromsvätskan med en spolarvätskepump in i luftningsnippeln. Gick hyggligt bra, men får inte pedalen att gå hela vägen tillbaka, bara nästan. På Clarks garage skriver de att man ska lyfta upp bakändan på bilen så mycket som möjligt, så får prova det... http://www.clarks-garage.com/shop-manual/clutch-02.htm

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Kopplingspedalen gick i golvet (och stannar där...)

#3 Post by Peter O »

Ok, tack för svar. Att det är bökigt att lufta har jag hittat många exempel på när jag googlat, så det är väl bara att stålsätta sig när det är dags......

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Kopplingspedalen gick i golvet (och stannar där...)

#4 Post by 944_Driver »

Vissa rekommenderar att man pumpar upp bromsvätska med en ny och fräsch oljekanna bakvägen, dvs pumpar in i luftnippeln med en liten slang.
Jag trycksatte behållaren med 'Bromsman' och lufta ur som vanligt under bilen när jag gjorde det. Rätt lutning är nog en bra idé.

// Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users