Ska det bli ett byte så är det nog 968 eller lm7 som gäller, får se vad jag mäktar med att göra
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Fast det förklarar inte ursprunliga frågan i tråden, hur reggar man en 85b n/a (120 kW) med Turbo S motor (182 kw, 2 mindre=247 hk) utan ombyggt fordon, miss av SBP?Maxx wrote: ↑2020-05-28 19:55:31Funkar om bilen man byter motor i är ”tagen i bruk före 1 januari 1993”, om man byter till en motor som är katalysatorrenad och man inte överskrider gränserna för effekt- och vridmomentsökning. Motorn måste ha katalysator i originalutförandet, det går inte att katalysatorkonvertera en motor som man byter till.
Så en 944 turbo-motor med katalysator i en 968 av -92 eller -93 årsmodell som är reggad före 93-01-01 ska inte vara några problem alls. I en 968 -94 eller -95 så behövs det istället ”ombyggd bil” och fler ändringar. Eller så följer man rådet jag fick från en SFRO-representant: ”Hur många besiktningsgubbar vet hur det ser ut under huven på en 968? Bara byt motor.”![]()
![]()
mijo wrote: ↑2020-05-29 11:54:27Fast det förklarar inte ursprunliga frågan i tråden, hur reggar man en 85b n/a (120 kW) med Turbo S motor (182 kw, 2 mindre=247 hk) utan ombyggt fordon, miss av SBP?Maxx wrote: ↑2020-05-28 19:55:31
Funkar om bilen man byter motor i är ”tagen i bruk före 1 januari 1993”, om man byter till en motor som är katalysatorrenad och man inte överskrider gränserna för effekt- och vridmomentsökning. Motorn måste ha katalysator i originalutförandet, det går inte att katalysatorkonvertera en motor som man byter till.
Så en 944 turbo-motor med katalysator i en 968 av -92 eller -93 årsmodell som är reggad före 93-01-01 ska inte vara några problem alls. I en 968 -94 eller -95 så behövs det istället ”ombyggd bil” och fler ändringar. Eller så följer man rådet jag fick från en SFRO-representant: ”Hur många besiktningsgubbar vet hur det ser ut under huven på en 968? Bara byt motor.”![]()
![]()
Textkod
T31A MOTORN UTBYTT
T31AX MOTORN UTBYTT, SKA UPPFYLLA DE KRAV PÅ UTSLÄPP ENLIGT BILAGA 3
FÖRORDNINGEN (2001:1085) OM MOTORFORDONS AVGASRENING SOM FÖLJER
AV 5 KAP. 15 § VVFS 2003:22.
Övrigt
MOTOR: PORSCHE 944 TURBO S 2,5L.
BROMSSYSTEM: PORSCHE 944 TURBO S.
Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad:
1. Styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts
Har du kvar regnummer? Det borde gå att beställa handlingarna från regbesiktningen från riksarkivet. Om det inte säger något så borde man i alla fall se vem som var ägare vid tillfället och ringa och fråga hur det gick till....Gunnarsson wrote: ↑2020-05-26 09:48:40 Hej!
Slösurfade på blocket häromdagen och fick då se en 944 n/a -85 som var lagligt reggad med en turbo s-motor, tilläggsinformation från transportstyrelsen på bilen var T31a och T31ax och med utbytta bromsar.
Tänkte hört av mig till säljaren för att fråga hur han lyckats med detta men den hann säljas innan..
Jag trodde det var omöjligt att byta motor inom modellfamiljen och få den godkänd? Det står till och med 247 hk i papperena.. Hur fasen lyckas man med detta?![]()
Å fasen, var det längesen du reggade om den?LPunderground wrote: ↑2020-06-04 08:12:11 Min 83a n/a är reggad som ombyggt fordon via sfro, sitter en 250hk motor från 89 i den. Även fram/bakvagn, bromsar osv är från samma bil. Gick inte att få den igenom bes annars pga för mycket % i effektökning. Vi hade lite klabb med det, men tror att det är svårare att få igenom det och godkänt idag då dom blivit hårdare överallt.
Där ser man! Har du Saab-motor i din bil nu?gus_e_gus wrote: ↑2020-06-10 13:17:10 Min 944 är reggad med bara "utbytt motor", enkelt om man byter från en som är utan katalysator till en med katalysator med ungefär samma effekt.
Det bästa hade varit att regga en bil tidigare än -88 med en 2 liters Sabmotor på 150hk från 9-5, vad som sedan sitter i syns det ingen skillnad på (tex en 2,3 Aero) och det behövs inget kludd med SFRO, mm.![]()
Saabmotor, nä sånt mög harjag inte. Äkta Opelmotor ska det vara.Gunnarsson wrote: ↑2020-06-10 19:00:36Där ser man! Har du Saab-motor i din bil nu?gus_e_gus wrote: ↑2020-06-10 13:17:10 Min 944 är reggad med bara "utbytt motor", enkelt om man byter från en som är utan katalysator till en med katalysator med ungefär samma effekt.
Det bästa hade varit att regga en bil tidigare än -88 med en 2 liters Sabmotor på 150hk från 9-5, vad som sedan sitter i syns det ingen skillnad på (tex en 2,3 Aero) och det behövs inget kludd med SFRO, mm.![]()
Det är ju en liten annan väg än de bilarna som pratats om tidigare i tråden men ändå intressant![]()
Users browsing this forum: No registered users